پایان فلرسوزی تا ۱۴۰۴/ جمع‌آوری ۲۵میلیون مترمکعب گاز فلر در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی از جمع‌آوری عمده گازهای همراه نفت و گاز (گاز فلر) تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه نفت جمع‌آوری شده که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اقدامات وزارت نفت دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای همراه، اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۴۰۱، روزانه ۱.۴ میلیون مترمکعب گاز همراه (فلر) جمع‌آوری شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۸.۲ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۰۲ نیز میزان جمع‌آوری این گازها حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: بنابراین در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب از ۴۰ میلیون متر مکعب گاز همراه را جمع‌آوری کرده‌ایم و تا پایان امسال نیز این میزان ۱۵ میلیون متر مکعب بیشتر خواهد شد؛ هرچند در گذشته عقب‌ماندگی داشتیم، اما هدف‌گذاری این است که تا پایان ۱۴۰۴ عمده این گازها را جمع‌آوری کنیم. فقط حدود ۱۰ درصد از این گازها برای ایمنی پالایشگاه‌ها باقی خواهد ماند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی با اشاره به جزییات گازهای جمع‌آوری شده، گفت: تا سال ۱۴۰۱ در میادین پارسی گلاستر ۱۰۰، مارون سه ۴۳۰، میدان منصوری ۲۸۰، مارون۶ هم ۶۲۰ هزار متر مکعب در روز که سر جمع آن‌ها ۱.۴ میلیون متر مکعب است، جمع‌آوری شد.

فلاحتیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هم ۱.۹ میلیون متر مکعب گاز از میدان چشمه خوش، ۶.۳ میلیون متر مکعب توسط ان جی ال ۳۲۰۰ و جمعاً حدود ۸.۲ میلیون متر مکعب گاز همراه جمع‌آوری شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، میادین آغاجاری و گچساران در حدود ۹ میلیون متر مکعب، کارون و مارون ۱.۷ میلیون متر مکعب در روز گاز همراه نفت (فلر) جمع‌آوری شد که حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب گاز است.

معاون وزیر نفت گفت: جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفت‌شهر، سروستان و سعادت‌آباد، مابقی گازهای همراه غرب کارون، خشت، مسجدسلیمان، مابقی گازهای همراه آغاجاری و کارون و مارون و گازهای تکمیلی که باید به ان جی ال ۳۱۰۰ برود، جمعاً حدود ۱۵ میلیون متر مکعب در روز است که در برنامه امسال دولت و جمع‌آوری گازهای سکوی سلمان و آغاجاری و گچساران هم در ۱۴۰۴ صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون انرژی در مورد اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل در دستور کار قرار گرفت و این گزارش با رای موافق نمایندگان به قوه قضاییه ارسال شد.

بررسی‌های کمیسیون انرژی مجلس حاکی از آن است که با وجود صراحت احکام قانونی در بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، برنامه پنج ساله ششم توسعه و قوانین بودجه سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص الزام وزارت نفت برای اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه، وزرا و مسوولان وقت از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تکالیف مورد نظر قانونگذار در این زمینه عمل نکرده‌اند.

این در حالی است که وزارت نفت در دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود یکی از برنامه‌ اصلی خود را جمع‌آوری گازهای فلر (همراه نفت) اعلام و این موضوع را پیگیری کرده است که معاون وزیر نفت در خصوص آن توضیح دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha