رهبر معظم انقلاب نظرات بدیع و نوآورانه‌ای در زمینه تفسیر قرآن کریم دارند

تبریز - ایرنا - رئیس اجلاسیه ششم کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از ۵۰ سال در تفسیر قرآن کریم تدبر کرده و نظرات بدیع و نوآورانه‌ای در این خصوص دارند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام رسول خضرلو، روز یکشنبه در ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه این کنگره با هدف شناساندن مرجعیت قرآن و بُعد علمی مقام معظم رهبری در جنبه‌های تفسیری، حدیثی و فقهی برگزار می شود، گفت: ما تا امروز با بعد سیاسی ایشان بیشتر آشنا هستیم و بعد سیاسی بر بعد علمی ایشان سایه انداخته است.

وی گفت: در راستای آشنایی جوامع علمی و دانشگاهیان و جوانان با بعد علمی ایشان، جامعه المصطفی بر خود لازم دانسته تا این افکار بدیع را در ایران و کشورهای دیگر گسترش دهد.

وی ادامه داد: تا امروز ۶ اجلاسیه این کنگره در تهران، اصفهان، مشهد، دانشگاه معارف قم و تبریز در راستای رفع مهجوریت قرآن، برگزار شده است.

حجت الاسلام خضرلو با بیان اینکه قرآن، حاوی رهنمودهایی است که پیاده سازی آن در جامعه نیازمند توجه دائمی به آن است، گفت: با تحقق جامعه قرآنی، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه به راحتی حل شده و یکی از حلقه‌های تشکیل تمدن اسلامی نیز شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هجمه به قرآن و رهبری در غرب، توجه به ظواهر قرآن در برخی کشورهای اسلامی و عدم پیاده سازی آن در بطن جامعه دلیلی بر مهجوریت قرآن است.

وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی و حوزه‌های علمیه با وجود برنامه‌های گوناگون قرآنی از این مهجوریت رنج می‌برند، افزود: جامعه المصطفی، منادی نشر اسلام ناب و رساندن پیام مقام معظم رهبری به دنیا را بر دوش دارد و در ۲ سال اخیر چندین کنگره برگزار کرده و گام‌های جدی برای رفع مهجوریت قرآن برداشته است.

بیش از ۱۸۰ مرکز مختلف علمی و دانشگاهی با برگزاری این کنگره همکاری داشتند

حجت الاسلام موسوی کهنمویی، دبیر اجرایی کنگره با بیان اینکه این کنگره، سه سال پیش شروع و از خردادماه ۱۴۰۱ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، افزود: اهداف برگزاری این کنگره شامل خدمت به ساحت مقدس قرآن و نشر معارف آن بین نخبگان دانشگاهی و سطح عموم مردم، کشف دیدگاه‌ها و نوآوری‌های مقام معظم رهبری و تبیین شخصیت قرآن امام خامنه‌ای در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۸۰ مرکز مختلف علمی و دانشگاهی با برگزاری این کنگره همکاری داشتند که بیشترین همکاری مراکز علمی و نخبگانی در کشور شناخته می‌شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به تشکیل بیش از ۱۶ کارگروه مختلف، تالیف کتاب منبع شناس، معرفی ۷۰۰ عنوان ریزموضوع همایش، برگزاری بیش از ۷۲ جلسه هفتگی، از آمادگی ۵۳ نشریه برای انتشار مقالات منتخب، شناسایی ۲۳۳ پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، دکتری و رساله‌های سطح سه و چهار مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری خبرداد.

وی برگزاری ۱۲۱ پیش نشست، ۷۸ کارگاه آموزشی و بیش از ۲۰ مرحله ارزیابی مقالات را از جمله اقدامات این دوره از کنگره عنوان کرد و گفت: تعداد ۲ هزار و ۶۱۷ چکیده مقاله و هزار و ۸۹۳ اصل مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که نزدیک به دو سوم آن بالغ بر هزار و ۲۸۲ مورد رد شده و ۶۱۱ مقاله پذیرش شده و نزدیک به ۵۰۰ مورد چاپ شده است.

وی با اعلام اینکه تعداد ۲۵۶ مقاله نیز از ۱۸ کشور خارجی به زبان‌های مختلف به کنگره ارسال شده است، از چاپ بیش از ۴۰ کتاب از سوی این کنگره خبر داد و گفت: این کنگره در کشورهای هند، لبنان، سوریه، اندونزی افغانستان، پاکستان و ... برگزار می‌شود.

ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با حضور دانش پژوهانی از ۴۰ کشور جهان در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha