سفیر یمن: راه فرهنگی در رویارویی با دشمنان بر مسیر سیاسی ارجحیت دارد

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری یمن در ایران با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای حمله به روحیه و معنویات مسلمانان، ادامه داد: امت اسلام دارای دشمنان زیادی هستند که در پی حمله به مردم و جوانان حمله هستند. تنها راهی که باید در رویارویی با دشمنان اجرا کنیم، راه فرهنگی است که به راه سیاسی ارحجیت دارد. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، غرفه مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران امروز همزمان با دومین روز برگزاری این رویداد طی آیینی افتتاح شد.

در این آیین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد حیدره قائم مقام وزیر فرهنگ جمهوری یمن، ابراهیم الدیمی سفیر جمهوری یمن در ایران، عبدالرحمن مراد رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن و حسین دیوسالار مشاور ویژه وزیر فرهنگ حضور داشتند.

محمد حیدره در این آیین با تاکید به اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ ثابت کرد که دارای ریشه‌های فرهنگی و تمدنی است، گفت: مردم ایران فرهنگی هستند و شاهد این مساله در نمایشگاه کتاب تهران هستیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ جمهوری یمن درباره اشتراکات فرهنگی ایران و یمن گفت: رابطه فرهنگی بین دو کشور ایران و یمن پس از دین مبین اسلام قوی و پایدار است که یکی از آن‌ها این است که هر دو کشور دارای یک پیامبر، یک قبله و یک مفهوم از دین هستیم، ما دارای اشتراکات متعددی از دین هستیم. نکته دوم اشتراکات ایران و یمن پیامبر و پیروی از اهل بیت است که این مساله روابط ما را مستحکم کرده است.

از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، یمن همراه ایران بوده است و سعی شد این روحیه انقلابی به مردم یمن منتقل شودبه گفته او سومین اشتراک میان ایران و یمن این است که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، یمن همراه ایران بوده است و سعی شد این روحیه انقلابی به مردم یمن منتقل شود.

حیدره در توضیح چهارمین نکته اشتراک ایران و یمن، توضیح داد: نکته دیگر که موجب پیوند قوی میان ایران و یمن می‌شود، مساله فلسطین است، این مساله اولویت در جهان اسلام است که به عنوان پیوند غنی میان ایران و یمن وجود دارد و به این پیوندها پایبند خواهیم بود.

او افزود: عامل مشترک دیگر مساله اعلام برائت از دشمنان است، دو کشور در یک جبهه هستیم و تلاش می‌کنیم در ایران و یمن بر این دو مفهوم تاکید کنیم. مساله آخر حادثه طوفان الاقصی است که نشان دادیم هر دو کشور دارای وحدت هستیم و نمایشگاه کتاب می‌تواند جایی برای تقویت وحدت دو کشور باشد.

روش‌های فرهنگی بر روش‌های سیاسی ارحجیت دارد

ابراهیم الدیمی با اشاره به مساله آزادی اندیشه‌ها گفت: جهان اسلام با بحران اندیشه و ایده مواجه شده است. جوهر اصلی فرهنگ عربی و اسلامی ما در این است که ایده‌های اسلامی را به دیگر کشورها منتقل کنیم.

سفیر جمهوری یمن در ایران با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای حمله به روحیه و معنویات مسلمانان، ادامه داد: امت اسلام دارای دشمنان زیادی هستند که در پی حمله به مردم و جوانان حمله هستند. تنها راهی که باید در رویارویی با دشمنان اجرا کنیم، راه فرهنگی است که به راه سیاسی ارحجیت دارد. 

به گفته نمایشگاه کتاب، فرصت خوبی برای ارتباط دو کشور و یک نمونه همکاری خوب بین دو کشور در جهان خشک و بی‌روح است. یمن دارای پیشینه عمیق و درخشان در مسایل علمی، فرهنگی و اندیشه‌ای است.

الدیمی با دعوت از پژوهشگران و اندیشمندان و ناشران ایران برای آشنایی با مسائل یمن گفت: به عنوان امت اسلام کتاب واحد ما قرآن است که می‌تواند موجب وحدت ما شود. دستاوردهای بزرگی در مسائل فرهنگی در یمن وجود دارد که عامل اصلی آن مسائل قرآنی است. اعتقاد داریم دو تجربه فرهنگی در یمن و ایران می‌تواند نمونه برای جهان اسلام برای تعمیق روابط باشد.

در این آیین مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و بخش بین‌الملل این نمایشگاه، نشست چشم‌انداز تعاملات فرهنگی یمن و ایران نیز برگزار شد.

در پایان مراسم هدایایی از طرف یمن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha