۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85467751
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبر: 85467751
بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان

رشت – ایرنا- اردیبهشت گیلان چنان با عطر شکوفه‌های بهار نارنج کوچه باغ‌های این سرزمین درهم آمیخته که حافظه گردشگری کشور نیز از عطر این موهبت بی بهره نمانده و با ثبت در فهرست آثار ملی جاودانه شده وموسم بزمش در صدر برنامه گردشگران فرهنگی نشسته است.

به گزارش ایرنا، گردشگری فرهنگی (Cultural tourism)بعنوان یکی از شاخه‌های مهم این صنعت در واقع شامل همه کارهایی است که برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر یک مقصد انجام می‌شود و امروز گیلان بواسطه جشنواره‌های رنگینش به ضیافتی برای گردشگران فرهنگی تبدیل شده است که جشنواره بهارنارنج با ثبت در فهرست ملی به شماره ۱۰۵۸ در کومله لنگرود یکی از بارزترین و پراقبال‌ترین این جشنواره‌هاست.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


بیشترین شکوفه‌های بهار نارنج در شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و تالش تولید می‌شود اما چندین سال است که جشن شکرانه شکوفه‌های بهار نارنج در کومله لنگرود برگزار می شود؛ برخی مورخان مانند عبدالحسین سعیدیان در کتاب " سرزمین و مردم ایران" درباره لنگرود می نویسد" لنگرود از شهرهای استان گیلان و یکی از شهرهای زیبای ایران با پلی آجری با شیب دوچشمه ای و خانه‌های سفالی است" رودخانه لنگرود ۲۷ متر پهنا دارد پلی آجری و شگفت انگیز با دو طاق برآمده برروی آن دیده می شود که بنام حاجی آقا پرد(پل) معروف است.
شاید این نام از نام حاجی آقا بزرگ منجم باشی بر این پل نهاده شده و به ۲ دلیل این شهر را لنگرود گفته اند: نخست اینکه لنگرود در ابتدا لنگرگاه بود و دیگر نام رودخانه‌ای است که از میان شهر می گذرد و به دریای خزر می ریزد در گذشته کرجی‌ها می‌آمدند و درآن بارگیری می کردند.
پیشترها و شاید همیشه، پل خشتی لنگرود بنام حاجی آقا پرد(پل) نمادی بارز از جاذبه‌های گردشگری شهرستان لنگرود در شرق گیلان بوده و هست اما اینک نمی توان از عطر بهار نارنج و عطرهیزم برای پخت نان تازه و محلی از جاده‌های کومله، ملاط و منطقه ییلاقی لیلاکوه گذشت بطوریکه اینک دهمین جشنواره بهار نارنج گیلان در کومله به هلهله ای چهار روزه تبدیل شده است.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


شکوفه‌های بهار نارنج و خواص دارویی آن
مینا دهدار گردشگریست که پای ثابت جشنواره‌های بهار نارنج گیلان است و می‌گوید: امروز زمانی که راهی جاده‌های لنگرود می شوید دیگر در آلاچیق‌های ۲ سوی این جاده تنها به پخت نان‌های محلی گیلان چون کشتا و خرفه بر پشت ظرف‌های سفالین بسنده نمی شود بلکه عطر دم نوش‌های بهار نارنج شما را باخود به باغ های وسیع نارنج و پرتقال می کشاند.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


او ادامه می دهد: وسعت باغ‌های مرکبات این خطه در دو سوی جاده به حدیست که وارد هر کدام از آنها که می شوی آسمان از انبوه آن به سختی دیده می شود و عطر شکوفه‌های نارنج بر درختان سبز و وسیع غوغا می کند.
وی که کارشناس کشاورزی است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فواید بهار نارنج غافل نمی شود و توضیح می دهد؛ شکوفه‌های درختان نارنج را بهار نارنج گویند؛ بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است.

کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فواید بهار نارنج غافل نمی شود و توضیح می دهد؛ شکوفه‌های درختان نارنج را بهار نارنج گویند؛ بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک است، اما برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است.
دهدار ادامه می دهد: این شکوفه خوش عطر، سرشار از ویتامین های C و D است؛ آرامش اعصاب، روشن – مرطوب و نرم کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی، تازه کردن هوا، بهبود خواب و آنتی‌اکسیدان قوی برخی از فواید شکوفه‌های خوش عطر بهار نارنج است که در قالب انواع دمنوش و عرقیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ازدحام در جشنواره بهار نارنج سال گذشته را اگرچه موجب نشاط ورونق اقتصاد جامعه محلی دانسته و توضیح می دهد: استقبال سال گذشته از جشنواره بهار نارنج گیلان کم نظیر بود اما تردد را مختل کرده بود که امیدواریم این موضوع در برنامه ریزی‌های امسال مد نظر متولیان قرار گیرد.

بهار نارنج ۹۹۰ میلیارد ریال برای کشاورزان گیلان درآمدزایی دارد

جشن انار گیلان به فهرست رویدادهای گردشگری پیوست

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


چهار روز نشاط به شکرانه بهار نارنج
این روزها اخبار مربوط به جشنواره پراقبال بهار نارنج در گیلان داغ است و شهردار کومله در مصاحبه ای به برگزاری چهار روزه این جشنواره اشاره کرده است و از رونمایی سرودی با محوریت بهارنارنج خبر داده است.
منوچهر مهدی پور معرفی مشتقات و محصولات بهار نارنج، پخت غذاهای بومی محلی، بخش کودک و نوجوان و ایجاد غرفه های صنایع دستی را از بارزترین برنامه های جشنواره بهار نارنج اعلام کرده است.
وی همچنین گفته است: هفت دستگاه خودرو مینی بوس برای انتقال مسافران از مرکز شهر کومله تا محل جشنواره اختصاص یافته است.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


جشنواره بهار نارنج نماد گردشگری کشاورزی( Agritourism) گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان می کند: گیلان علاوه بر طبیعت گردی دارای ظرفیت های بسیاری در راستای گسترش و رونق بخشی در دیگر شاخه های گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی و سلامت است که جشنواره بهار نارنج نمادی برای این موضوع است.
ولی جهانی در حاشیه آغاز دهمین جشنواره بهار نارنج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: گردشگری کشاورزی تلفیقی از کشاورزی (Agriculture) و گردشگری (Tourism) است؛ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها با هدف جذب گردشگر به باغ ها و مزارع کشاورزیست که بر پایه توسعه پایدار جامعه میزبان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با توجه به وجود محصولات کشاورزی متعددی چون برنج، چای، زیتون، فندق، گل گاوزبان، گل محمدی و بسیار دیگر فرآورده های کشاورزی که هریک از مرحله کاشت تا برداشت آن با آئین های ویژه همراه است اظهار کرد: توسعه گردشگری کشاورزی در استان موجب افزایش ارزش افزوده محصولات برای کشاورزان می‌شود.
وی با توجه به وجود محصولات کشاورزی متعددی چون برنج، چای، زیتون، فندق، گل گاوزبان، گل محمدی و بسیار دیگر فرآورده های کشاورزی که هریک از مرحله کاشت تا برداشت آن با آئین های ویژه همراه است اظهار می کند: توسعه این شاخه از گردشگری موجب افزایش ارزش افزوده محصولات برای کشاورزان می‌شود.
جهانی ادامه می دهد: خدمات گردشگری به‌ مثابه یک بازوی محرک یاریگر کشاورزی است؛ گردشگری کشاورزی تنها محدود به زراعت نیست و در تمامی واحدها اعم از باغبانی، پرورش دام، طیور و آبزیان قابل تعریف و اجراست و مزارعی که خدمات کشاورزی ارائه می‌دهند را غالبا با عنوان مزرعه گردشگری نیزمی‌شناسند.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


وی تصریح می کند: جشنواره بهار نارنج امروز به یکی از رویدادهای باشکوه فرهنگی تاریخی استان تبدیل شده که هرساله به همت شهرداری و شورای اسلامی به مناسبت چیدن شکوفه‌های بهارنارنج در منطقه کومله شهرستان لنگرود برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان می افزاید: برگزاری این جشنواره‌ها فرصتی است تا بتوانیم گردشگری کشاروزی را توسعه و بخشی از میراث ناملموس مرتبط با این شاخه گردشگری در استان را به گردشگران معرفی کنیم.
جهانی بیان می کند: بدلیل استقبال این جشنواره در دوره‌های پیشین بویژه نهمین دوره برگزاری جشنواره بهارنارنج تصمیم براین شد تا دهمین دوره برگزاری این جشنواره به مدت چهار روز از امروز ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در قالب جشنی برای کودکان و نوجوانان، پخت غذاهای محلی و مشتقات بهارنارنج، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و اجرای آئین های سنتی و فرهنگی برنامه ریزی شود.
وی ادامه می دهد: آداب و رسوم مرتبط با بهارنارنج در شهرستان لنگرود از قدمت دیرینه برخوردار بوده و یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی خرده‌فرهنگ‌های مرتبط با این محصول در آئین‌های سنتی مردم این منطقه و همچنین آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با جاذبه‌های مختلف گردشگری استان گیلان است.

بزم شکوفه‌های بهارنارنج در گیلان


گیلان مملو از آئین‌هایی است که هر کدام قابلیت برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری را داراست همچنین برداشت هر یک از محصولات کشاورزی در روستاهای گیلان با آئین‌هایی همراه است که این موضوع ظرفیتی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی محسوب می شود.
موسم برداشت شکوفه‌های بهار نارنج از ۱۱ هزار و ۳۲۳ هکتار از باغات نارنج گیلان آغاز شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha