اختیارات رئیس مجلس باید تعدیل شود/ نظارت نباید کاسب‌کارانه باشد

تهران- ایرنا- نامزد جبهه صبح ایران در دور دوم انتخابات، استیضاح و تحقیق و تفحص‌ها را در راستای نظارت‌های مجلس شورای اسلامی دانست و در عین حال تاکید کرد: این نظارت‌ها و مطالبات از دولت نباید کاسب‌کارانه باشد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی پرداختن به موضوع «انتخابات» به‌عنوان اصلی‌ترین نماد «جمهوریت» نظام را امری در راستای رسالت ذاتی رسانه‌ای خویش به حساب آورده و برگزاری میزگردها و مناظره‌های انتخاباتی را با هدف تحقق این امر در دستور کار خود قرار داده است. به این منظور در ایرنا میزبان کاندیداهای انتخابات و فعالان سیاسی بودیم تا با انعکاس آراء و نظرات آنها از تریبون خبرگزاری جمهوری اسلامی، امکان بیشتری برای آشنایی بی‌واسطه مردم با دیدگاه‌های نامزدهای دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم فراهم آوریم.

در ادامه این سلسله نشست‌ها با «علی طهرانی‌مقدم» عضو فهرست صبح ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

ایرنا: به عنوان اولین سوال خودتان را معرفی کنید و مهمترین برنامه‌ای که به عنوان نامزد نمایندگی مجلس دارید، تشریح نمایید.

طهرانی‌مقدم: بنده علی طهرانی‌مقدم هستم متولد ۱۳۶۳ از تهران. فارغ‌التحصیل رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات هستم و کارشناسی ارشد پیوسته را در دانشگاه امام صادق (ع) گذراندم، دو سال مشاور جوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بنیانگذار دو سازمان مردم‌نهاد و موسسه فرهنگی هنری، همچنین مدیر مؤسسه حفظ و نشر آثار شهید تهرانی‌مقدم بودم. در مقطعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بودم. آخرین سمت اجرایی‌ام نیز جانشین استاندار استان البرز بود که برای نامزدی در انتخابات مجلس، از این سمت استعفا دادم.

ایرنا: مهمترین برنامه شما در انتخابات مجلس چیست؟

طهرانی‌مقدم: چون بنده در لیست جبهه صبح ایران هستم، برنامه‌ها در ۲۷ اندیشکده و کارگروه تخصصی جبهه صبح ایران بر اساس موضوعات و مشکلات جاری کشور اولویت‌بندی شده و به طرح قابل ارائه در مجلس رسیده است، از جمله بحث پیگیری روند اجرای قانون شفافیت قوای سه‌گانه، موضوع سربازی حرفه‌ای، تحول در حوزه مسکن با توجه به سه‌گانه جهش تولید مسکن، تنظیم و مدیریت کنترل اجاره‌بها، و طرح مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات عادلانه APT بر اساس اخذ مالیات نیم درصد با حذف مالیات ارزش افزوده، رفع ناترازی انرژی ـ با توجه به اینکه ما در برهه‌ای صادرکننده بنزین بودیم، اما الان وارد کننده شده‌ایم ـ سوال این است که چرا باید دو میلیارد دلار در سال گذشته از جیب مردمی که خیلی از آن‌ها خودرو ندارند، یارانه داده شود؟ ما در این راستا طرح اختصاص یارانه بنزین به هر کد ملی را پیگیری می‌کنیم.

من نفر هفتم لیست جبهه صبح ایران در دور اول بودم و الان جزو ۴ نفر لیست دور دوم خواهم بود.

ایرنا: شما در مرحله اول در لیست جبهه صبح ایران بود، آیا برای دور دوم هم‌چنان در این لیست خواهید بود و یا این‌که شما در لیست دیگری حضور پیدا می‌کنید؟

طهرانی‌مقدم: من نفر هفتم لیست جبهه صبح ایران در دور اول بودم و الان جزو ۴ نفر لیست دور دوم خواهم بود و جبهه صبح ایران در دور دوم لیست خواهد داد.

اختیارات رئیس مجلس باید تعدیل شود/ نظارت مجلس نباید کاسب‌کارانه باشد

ایرنا: در چند سال اخیر شاهد بودیم که در برخی مواقع لوایحی که از سوی دولت به مجلس داده می‌شد آن‌قدر تغییر داده شده که به نوعی می‌شود گفت اصلا ماهیت آن لایحه تغییر کرده است و شورای نگهبان حتی بارها این لوایح را به مجلس ارجاع داده است. به عنوان نمونه بعضی از این لوایح بیش‌برآورد داشته و بار مالی مضاعفی را به دولت تحمیل کرده است. راهکار شما برای پایان دادن به این روند چیست؟

طهرانی‌مقدم: نه‌تنها در لوایح بلکه در همین قانون ۵ ساله توسعه هفتم که با تاخیر به آن پرداخته شده، تغییراتی ایجاد شده که برای دولت در این زمینه نگرانی‌هایی در پی داشته است. به طور کلی بحث بودجه‌ریزی نیازمند اصلاح است و یکی از دلایل اصلی ‌که تکالیف مازاد بودجه‌ای بر قانون‌های بودجه اضافه می‌شود، این است که تعدادی از نمایندگان برای اینکه به‌زعم خودشان خدمت بیشتری به حوزه‌های انتخابیه‌شان کنند، تکالیف بودجه‌ای ویژه و بیشتری را ایجاد می‌کنند. اما مسأله این است که باید منابع درآمدی‌ این تکالیف بودجه‌ای حاصل و تعریف بشود تا دچار ناترازی بودجه نشویم.

این‌که نمایندگان بودجه‌های ملی را به حوزه‌های انتخابیه می‌کشانند ایراداتی دارد و تکالیف بودجه‌ای ایجاد می‌کند. این می‌طلبد که نمایندگان راهبردی فکر کنند و منافع ملی را بر منافع محلی ترجیح بدهند. ما مجلس عوام و محلی نداریم. ما مجلس شورای اسلامی داریم که باید موضوعات راهبردی کشور در آن بررسی شود. بر اساس اصل ۸۱ قانون اساسی هر نماینده‌ای که از هر حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شود، درواقع نماینده کل مردم ایران است پس باید منافع همه مردم ایران و مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی را لحاظ کند، اما متاسفانه می‌بینیم که اتفاق نمی‌افتد.

ایرنا: برخی منتقدان معتقدند که استیضاح‌ها به دلیل اینکه مبنای درستی ندارند در مجلس به جایی نمی‌رسند، رهبری انقلاب نیز بر لزوم عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تاکید کردند، به نظر شما باید پایه و اساس استفاده از ظرفیت‌های نظارتی مجلس چه باشد؟

طهرانی‌مقدم: در بحث انتصابات مقام معظم رهبری معیار محکم و دقیق را در انتهای سال گذشته ترسیم کرده و صراحتا فرمودند اگر هم تعدادی از نمایندگان ناراحت می‌شوند ناراحت بشوند، واقعیت این است که در مجلس مطالبه‌گری نباید تبدیل به طلب‌کار بودن در انتصابات شود و انتصابات دستمایه این شود که نمایندگان در کار دولت اختلال ایجاد کنند. اگر ملاک و معیار و خط‌کشمان مرّ قانون و فرمایشات حضرت آقا باشد، به نظر من یک تعدیل در این نامعادله‌ای که الان بوجود آمده ایجاد می‌شود. این خط‌کش باید به این صورت باشد که اگر در موضوعی اختلاف وجود داشت با همدلی، تذکر، دلسوزی و نصیحت و خیرخواهی حل شود. فضا اصلا نباید مبتنی بر باج‌گیری باشد، این خلاف نص صریح فرمایش حضرت آقاست. اگر مجلس طبق مطالعات و پژوهش‌های خودش در مرکز پژوهش‌ها یا کمیسیون بر مورد خاصی تأکید کند، ولی دولت بر مسیر دیگری اصرار داشته باشد، این را باید در فضایی کاملا صمیمانه با دولت مطرح کند. بالاخره مجلس هم دیتاهایی دارد، اگر مجلس از توضیحات دولت قانع نشد، می‌تواند این را در قالب سوال از یک وزیر در فضایی صمیمانه مطرح کند، اگر این فضا مبتنی بر همدلی باشد در بسیاری از مواقع کار به سوال و استیضاح هم نمی‌رسد.

استیضاح یعنی مجلس و دولت در بدنه کارشناسی به نتیجه نمی‌رسند، کمیسیون‌ها و بدنه کارشناسی نکات مدنظرشان را در صحن علنی مطرح می‌کنند، وزیر مربوطه هم آن‌جا دفاع می‌کند و دلایلش را مطرح می‌کند. حال یا مجلس بر موضع خودش پای‌فشاری می‌کند و دولت موضوع را اصلاح می‌کند، یا مجلس قانع می‌شود، اما این فضا نباید کاسب‌کارانه باشد و این مطالبه به باج‌گیری تبدیل شود.

ایرنا: شما این رویه را توصیف و بایدها را تبیین کردید، اما سوال ما این بود که برای اینکه چنین اتفاقاتی نیفتد چه باید کرد؟

طهرانی‌مقدم: استیضاح و تحقیق و تفحص ابزارهایی قانونی در دست مجلس هستند، دولت هم تکالیف قانونی و ابزار قانونی دارد. اگر محیط همدلانه باشد این استیضاح و سوال درنهایت می‌تواند منجر به یک اصلاح شود. مجلس هم همان‌گونه که حضرت امام(ره) فرمودند در رأس امور است. مجلس می‌تواند روی موضع کارشناسی‌اش با فضای همدلی تأکید کند. اما آن فضایی که متأسفانه بر مجالس فعلی و مجالس قبلی حاکم بوده، باید حذف شود.

اختیارات رئیس مجلس باید تعدیل شود/ نظارت مجلس نباید کاسب‌کارانه باشد

ایرنا: بحث این است که بعضی وقت‌ها نمایندگان برای اینکه دولت یا یک وزیر را برای انتصاب خاصی در حوزه انتخابیه‌ خودشان تحت فشار قرار بدهند از این ابزار استفاده می‌کنند، نه مواردی که لازم است!

طهرانی‌مقدم: در بحث انتصابات من دقیقا بر اساس فرمایش حضرت آقا عمل می‌کنم. ضمن اینکه دولت باید از مشاوره مجلس به عنوان خیرخواهی استفاده کند، مطالبه مجلس هم نباید تبدیل به باج‌گیری و طلب‌کاری بشود. مجلس صرفا توصیه می‌کند اما اصل تفکیک قوا باید حفظ بشود.

مطالبه مجلس هم نباید تبدیل به باج‌گیری و طلب‌کاری بشود. مجلس صرفا توصیه می‌کند اما اصل تفکیک قوا باید حفظ شود.

ایرنا: به نظر شما چه چیزی باید در مجلس تغییر کند؟ به عبارت دقیق‌تر اگر در مجلس فعلی چه تحولی رقم بخورد به مجلس ایده‌آل نزدیک می‌شود؟ برنامه شما برای ایجاد تحول در قوه مقننه چیست، چه به عنوان یک فرد و چه به عنوان نامزد یک لیست و در تعامل با دوستان دیگرتان؟

طهرانی‌مقدم: تحول باید ناشی از کارآمدی باشد. وقتی تحولی ایجاد می‌شود که یک مجموعه کارآمدتر شود، یعنی با استفاده بهینه از منابعی که در اختیار دارد اثربخش شود، در این صورت تحول هم ایجاد می‌شود. بخشی از کارآمدی مجلس که منجر به تحول در مجلس می‌شود، مربوط به کارآمدی نمایندگان است. به عنوان مثال چرا هیچ مکانیزمی برای تشویق یا تنبیه نمایندگانی که در فرآیند رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند وجود ندارد؟ بعضی وقت‌ها حدود هفتاد هشتاد درصد از وقت نمایندگان مجلس در اموری صرف می‌شود که به آنها ارتباطی ندارد و موضوعاتی نیست که نمایندگان باید در آن مداخله کنند. این یعنی افت کارآیی.

یک مورد دیگر هم مربوط به مواردی است که نمایندگان باید در جلسات مجلس حضور فعال داشته باشند و روی طرح‌های کارشناسی مطالعه کنند، ولی حضورشان با غیبت فرقی ندارد؛ مثلا در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، حتی رأی ممتنع هم نمی‌دهند! غیبت‌های مکرر دارند، و... . یا اینکه چرا باید فقط ۱۵ نماینده با مرکز پژوهش‌ها ارتباط داشته باشند و ارتباط بقیه با بدنه کارشناسی و پژوهشی مجلس منقطع باشد؟

یک بخش از کارآمدی هم این است: اوصافی که در سوالات قبلی مطرح شد کنار بگذارند و در فضای همدلی و دلسوزانه و غیروابسته به نهادهای قدرت و ثروت کار کنند.

یک مورد هم در حوزه قوانین است، قوانین باید کارآمدتر شود؛ در صورتی که کشور فرانسه دو برابر ما قدمت قانونگذاری دارد، ما ـ از زمان شکل‌گیری مجلس شورای ملی تا امروز ـ دو برابر فرانسه قانون، ماده مکرر، استفساریه و الحاقیه داریم. به این ترتیب ما بعضا نیاز به مقررات‌زدایی و حتی تنقیح قوانین داریم. تنقیح یعنی در مواردی که قوانین با یکدیگر معارض و ضد و نقیض هستند و همپوشانی‌های متضاد دارند، این تعارضات رفع شود. در بعد نظارت هم مجلس نیاز به تحول دارد. چون یک سری از نمایندگان به دلیل دینی که به بنگاه‌ها و پایگاه‌های قدرت و ثروت دارند، اساسا دهانشان بسته می‌شود.

در نهایت موضوعی که بسیار مهم است مربوط به ترک فعل مسئولان و عدم‌النفعی است که ناشی از این ترک فعل‌هاست. یکی از مشکلات مجلس در آیین‌نامه داخلی است. رئیس مجلس در خیلی از مجالس دنیا سخنگوست، اما آنقدر در آیین‌نامه داخلی تغییرات ایجاد کرده‌اند که اختیارات رئیس مجلس خیلی گسترده‌ شده و به نوعی فضای انحصارگرایی ایجاد شده است. این مورد هم باید تعدیل شود.

رئیس مجلس در خیلی از مجالس دنیا سخنگوست، اما آنقدر در آیین‌نامه داخلی تغییرات ایجاد کرده‌اند که اختیارات رئیس مجلس خیلی گسترده‌ شده و به نوعی فضای انحصارگرایی ایجاد شده است. این مورد هم باید تعدیل شود.

ایرنا: چند اسم و واژه را می‌گویم، برداشت اولیه‌ و تعریفتان را خیلی کوتاه بفرمایید.

شهید طهرانی‌مقدم: شاید فقط حضرت آقا ایشان را شناختند و تعداد اندکی از دوستان و نزدیکانشان. حکمرانی کشور به ویژگی‌های مدیریتی، شخصی، خلق و خو و اجرایی شهید تهرانی‌مقدم نیاز مبرم دارد.

محسن رضایی: من دو سال مشاور جوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم، از سال ۹۳ تا ۹۵. به نظر من آقای رضایی یک فرد دلسوز برای انقلاب اسلامی است که در همه مقاطع همراهی کرده و مطیع رهبری است و همیشه تمایل دارد که در عرصه‌های مختلف برای نظام کارآمدی ایجاد کند و تألیفی در بین جریان‌های انقلابی بوجود بیاورد. من خاطرات خوب از او در ذهن دارم.

جبهه صبح ایران: یک کودک نوپا اما با پتانسیل بالا و بسیار آینده‌دار. که اگر بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب عمل بکند و خودش را در این مسیر قرار بدهد و دچار حواشی نشود می‌تواند تحولات خوبی را در حد خودش در کشور ایجاد کند.

علی اکبر رائفی‌پور: من نسبت به آقای رائفی‌پور از قدیم شناخت نداشتم. با او از طریق سردار سعید محمد آشنا شدم و احساس کردم صداقتی در گفتار دارد و دغدغه‌اش این است که مجلس به سمت کارآمدی بیشتر حرکت کند. به همین دلیل در انتخابات ورود کردند.

محمدباقر قالیباف: یک عنصر اجرایی بسیار قدرتمند و توانمند ولایی است که توفیقات زیادی در مسئولیت‌هایی که داشته به منصه ظهور رسانده، انتقاداتی هم که از وی شد بیشتر به دلیل عملکرد اطرافیان و مشاورانش بود که پاسخی به افکار عمومی داده نشد و اقناعی در فضای افکار عمومی ایجاد نشد، اما فرد توانمندی است و می‌تواند برای کشور مفید باشد.

مجلس دوازدهم: مجلس دوازدهم تقریبا یک ترکیبی یک دست خواهد داشت و طیف‌های متنوعی در آن حضور ندارند. با این‌حال پاشنه آشیل همین مجلس هم می‌تواند افتراق و اختلاف باشد. یعنی باید نمایندگان مجلس دوازدهم حواسشان باشد که از فرامین حضرت آقا دوری نکنند و از این فضای تقریبا یک دست به نفع مردم و کشور عمل بشود که این ظرفیت هم به نظر من در مجلس دوازدهم وجود دارد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس اصل هشت قانون اساسی و قانون سال ۱۳۹۴ مصوب مجلس شورای اسلامی یک نهاد قانونی است، اما می‌تواند بسیار کارآمدتر از این باشد و به قول مقام معظم رهبری ستاد "احیای" فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشد و کمتر در حوزه اجرایی ورود پیدا کند. این ستاد خدمات زیادی داشته اما نقدهایی هم به عملکرد آن وارد است که اگر بر اساس فرامین مقام معظم رهبری و توصیه‌هایی که در طول این سال‌ها داشتند متمرکز می‌شد، کارآمدی و بهره‌وری بسیار بیشتری نسبت به وضعیت فعلی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha