۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85460275
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خروج نوغان‌داران خراسان شمالی از پیله مشکلات

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۹
کد خبر: 85460275
خروج نوغان‌داران خراسان شمالی از پیله مشکلات

بجنورد-ایرنا- تفاهم نامه خرید تضمینی پیله تر ابریشم تولیدی استان با بنیاد حیات کمیته امداد امام خمینی(ره) در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو با حضور استاندار خراسان شمالی منعقد شد و با این تفاهم نامه مشکلات فروش نوغان‌داران استان برطرف می شود.

به گزارش ایرنا، نوغان‌داری یکی از صنعت های رایج در راز و جرگلان خراسان شمالی است و دلخوشی بیش از هزار خانوار جرگلانی برای کسب درآمد و عاملی برای رفع محرومیت از این منطقه کم برخوردار است که با کسب رتبه اول کشوری در کیفیت و میزان بهره وری پیله ابریشم، توانمندی خود را در این صنعت آبا و اجدادی به اثبات رسانده است.

پرورش کرم ابریشم از اواخر فروردین‌ماه آغاز و ۴۰ الی ۴۵ روز بعد اولین برداشت پیله تر شروع می‌شود و بهار که می‌رسد، وقت پیله کردن کرم‌های ابریشم است.

بررسی ها نشان می دهد که سالانه حدود ۲۷۵ تن پیله تر در این منطقه تولید می شود و بیشتر نوغان‌داران از نبود کارخانه ریسندگی و جولان دلالان گلایه دارند.

برگزاری نمایشگاه اکسپو که این روزها در تهران در حال برگزاری است گره بسیاری از مشکلات نوغان‌داران را برطرف کرد و تفاهم نامه ای بین استانداری خراسان شمالی و بنیاد حیات کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شد که با خرید تضمینی جلوی بسیاری از دلالان در این صنعت گرفته می شود و مشکلات چندین ساله نوغان‌داران برطرف می شود.

نمایشگاه دوره ششم ایران اکسپو در ۱۴۰۳ از هشتم اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت و تا ۱۲ اردیبهشت جاری میزبان بازرگانان داخلی و خارجی است.

خروج نوغان‌داران خراسان شمالی از پیله مشکلات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی در خصوص تفاهم نامه جدید گفت:‌ بنیاد حیات کمیته امداد امام خمینی(ره) پیله تولیدی نوغان‌داران استان را برای فرآوری و تبدیل به نخ و رنگ آمیزی خرید تضمینی می کند و به بافندگان استان تحویل می دهد.

مجید الهی راد تکمیل این زنجیره را در انتفاع مددجویان و بافندگان خراسان شمالی بسیار موثر و مهم ارزیابی کرد و افزود: تبدیل پیله به فرش های دورو و نفیس در استان، صادرات این محصول را تسهیل می کند.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه در راستای توانمند سازی جامعه هدف زیر پوشش این نهاد حمایتی و ایجاد درآمد پایدار برای مددجویان نوغان دار منعقد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: خشک کردن کرم ابریشم در روستای کلاته بهار شهرستان راز و جرگلان از دیگر مفاد این تفاهم نامه است و پیله کرم ابریشم پس از مرحله خشک کنی برای تبدیل به نخ به این بنیاد به صورت خرید تضمینی داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در فازهای بعدی این تفاهم نامه مراحل نخ ریسی و سایر فراوری ها را نیز در این استان راه اندازی شود.

خروج نوغان‌داران خراسان شمالی از پیله مشکلات

توزیع ۱۵۰۰ جعبه تخم نوغان

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی در ادامه از توزیع یکهزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان و چهار هزار و ۵۰۰ اصله نهال درخت توت بین مجریان طرح‌های اشتغال کمیته امداد این استان خبر داد و گفت: همچنین این نهاد ۶۰۰ کیلوگرم پافسول ضدعفونی کننده کرم ابریشم و ۵۰۰ عدد دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی نیز بین مجریان طرح توزیع کرد.

وی تصریح کرد: کمیته امداد در راستای ایجاد آمادگی لازم برای مجریان طرح های اشتغال، کلاس های آموزشی را ویژه این افراد در سطح استان برگزار می کند.

الهی راد ادامه داد: داشتن مناطق مستعد کاشت درخت توت، تقویت بعد اقتصاد خانوار به ویژه در مناطق محروم و مرزی، ایجاد انگیزه و تقویت فعالیت شغلی با مشارکت اعضای خانوار، ریسک پایین و مبلغ پایین جهت راه اندازی فعالیت از مزیت های تکمیل زنجیره ارزش نوغان در خراسان شمالی است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری ۵۳ هزار و ۲۸۹ خانوار شامل ۱۰۶ هزار و ۲۶۲ مددجو زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

۵۰ درصد این مددجویان بانوان و مابقی را مردان تشکیل می دهند که ۶۶ درصد افراد زیر پوشش در مناطق روستایی و ۳۴ درصد هم در مناطق شهری استان ساکن هستند.

خروج نوغان‌داران خراسان شمالی از پیله مشکلات

جرگلان مهد نوغان‌داری

شهرستان مرزی راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان از جمله مناطقی هستند که بیشترین فعالان نوغانداری را به خود اختصاص داده است و هرساله در اردیبهشت ماه در این خصوص جنب و جوشی وجود دارد.

بیشتر فعالان این حوزه زنان، دختران و افراد سالخورده هستند و در این میان زنان ترکمن شهرستان راز و جرگلان نقش مهمی در صنعت نوغانداری بر عهده دارند و از این راه درآمد کسب می کنند و شاهد مثال این موضوع نیز نامگذاری یکی از روستاهای شهرستان محروم مرزی راز و جرگلان با نام " کلاته ابریشم" و "بهار" است که بیشتر ساکنان آن مشغول فعالیت نوغانداری هستند و علاوه بر این در سایر روستاهای این شهرستان نیز فعالیت نوغانداری وجود دارد و همچنین زنان و دختران ترکمن از ابریشم فرش دو روی ابریشم، پشتی و قالی نیز می بافند که حتی هم اکنون شهره جهانی شده است.

تولید برخی از آثار منحصر به فرد توسط دستان جادویی زنان ترکمن خراسان شمالی سبب شده تا در این منطقه نوغانداری رونق داشته باشد، سوزن دوزی بر روی پارچه با نخ های ابریشم و رنگ های خیره کننده، بافت قالیچه های دو روی تمام ابریشم که در دنیا تنها در این منطقه بافته می شود از جمله عواملی هستند که سبب می شود تا مردم به فکر خودکفایی خود برای تهیه ابریشم و همچنین کسب مقداری درآمد باشند.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمن که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

آنچه اهمیت این عنصر را مضاعف می‌کند آن است که اکثر نوغانداران و تولیدکنندگان نخ ابریشم، این حرفه را به صورت خانوادگی و گروهی همراه با مراسم ویژه ای انجام می‌دهند و علاوه بر این، همکاری بین خانواده‌ها، همسایگان و همکاران نقش اجتماعی آنها را به خصوص در تداوم همیاری محلی تقویت می‌کند.

خراسان شمالی در تولید پیله تر کرم ابریشم در کشور رتبه چهارم و در بهره وری رتبه اول را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha