پیچیدگی‌های ساماندهی کودکان کار/ضرورت ایجاد پردیس توانمندسازی

تهران بزرگ - ایرنا - رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه ساماندهی کودکان کار نیازمند همکاری بیش از ۲۰ دستگاه است، گفت: همین که شهردار تهران تعدادی از این دستگاه‌ها را گردهم آورده است اقدامی رو به جلو به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، علی محمد قادری روز یکشنبه در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهرداری تهران اقداماتی در این خصوص در حال انجام است اما باید این سوال را پرسید که چه تعداد مصوبه عملیاتی در این زمینه وجود دارد، تاکید کرد: همین که شهردار تهران تعدادی دستگاه را گردهم آورده است اقدامی رو به جلو به شمار می‌رود و بسیار خوش‌بینم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان خواهد افتاد اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش قابل توجهی از کودکان کار، اتباع هستند و اینکه آیا باید بازگردانده شوند یا خیر؛ باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگی‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: کودکان کار که خانواده دارند وقتی جمع آوری می شوند، بعضا خانواده‌ها اقدام به بازگرداندن فرزندان خود می‌کنند.

قادری با بیان اینکه رها کردن کودکان پس از سن قانونی از سوی سازمان بهزیستی از اساس اشتباه است، یادآور شد: ما افراد را ترخیص نمی‌کنیم؛ مگر اینکه به شرایط استقلال برسند و وضعیت مخاطره آمیز نداشته باشند ما سال‌ها سرمایه گذاری نمی‌کنیم که افراد را رها کنیم.

۱۲۰ هزار نفر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند

رییس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه مکانیزه مناسب سازی شده ای در پارک ها و عرصه ها وجود ندارد، افزود: می‌توان سه هکتار تا ۳۰ هکتار زمین برای ساخت پردیس توانمندسازی در نظر گرفت تا شهروندان و خانواده های دارای افراد معلول از آن استفاده کنند و در این صورت، نگاه ترحمی به این قشر نیز وجود نخواهد داشت

قادری اضافه کرد: باید این باور قلبی وجود داشته باشد که در دوره ششم مدیریت شهری کار ویژه ای برای این معلولان انجام شود.

وی ادامه داد: وضعیت پروژه‌های کوچک مقیاس یا میان مقیاس متفاوت است؛ ما به پروژه‌ای ملی نیاز داریم و اگر این فضای خاص در تهران ایجاد شود، در دیگر شهرها نیز اقدام خواهد شد.

قادری گفت: این پردیس بزرگ می تواند در یک کریدور پرتردد ایجاد شود و ما مطالعات لازم را انجام داده‌ایم و فضاها و عرصه‌های زیادی برای راه اندازی این پردیس وجود دارد.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه درخواست ما این است شهرداری و بخش خصوصی مبلغی را اختصاص دهد تا سرویس تاکسی‌های اینترنتی به خانواده‌های دارای فرزندان معلول ارائه شود، گفت: مناسب سازی به اطلاع رسانی گسترده ای نیاز دارد؛ وسعت تهران بسیار زیاد است و باید اقدام گسترده‌ای شکل بگیرد تا ملموس باشد.

قادری با بیان اینکه همکاری های راهبردی و ارتباطات خوبی بین مدیریت شهری دوره ششم با سازمان بهزیستی ایجاد شده است، اظهار کرد: امیدواریم در این عرصه خردورزی، تلاش و کوشش برای آبادانی کشور را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه آحاد جامعه باید از خدمات پیشگیرانه و تخصصی بهره بگیرند، یادآور شد: اگر تنوع زیستی خدمات را در نظر بگیریم می توانیم نقش مدیریت شهری را مورد توجه قرار دهیم.

خدمات دهی بهزیستی به یک میلیون و ۵۲۳ هزار نفر

قادری همچنین تاکید کرد: درخواست ما از شورا حضور و هم افزایی بیشتر برای پیش بردن سازمان بهزیستی به سمت نهادی هم افزا بود؛ سازمان های حمایتی کشور بر اساس دهک بندی اختصاصی افراد را تحت پوشش منابع مادی خود قرار می دهند و امروز با وجود عقب افتادگی تاریخی، با تلاش دولت هیچ پشت نوبتی برای ارائه مستمری نداریم به طوری که امروز یک میلیون و ۵۲۳ هزار نفر از خدمات ما بهره می گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در صیانت از خانواده های دارای چندقلو نیز پشت نوبتی نداریم، یادآور شد: خدمات به معلولین، دسترس پذیری و مناسب سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

پیچیدگی های ساماندهی کودکان کار از زبان رییس سازمان بهزیستی/ضرورت ایجاد پردیس توانمندسازی

وی افزود: با توجه به وجود تاکسی های اینترنتی و پلتفرم ها و سکوهای مجازی، تلاش ما این است که قشر بیشتری از معلولان از این خدمات بهره بگیرند؛ درخواست ما این است که جلسات مختلفی در سازمان بهزیستی با حضور نمایندگان مدیریت شهری تشکیل و جزئیات اقدامات بررسی شود تا نتایج آن را در سال جاری ببینیم.

قادری ادامه داد: در جمع آوری کودکان کار، شهرداری اقدامات خود را آغاز کرده و جلسات متعددی در همین راستا برگزار شده، باید ببینیم چگونه این موضوعات در فضای کالبدی شهر قابل لمس خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه کانون استعدادیابی و نخبگان نیاز به کنسرسیوم مشترک بین سازمان بهزیستی و نهادهای مختلف به ویژه مدیریت شهری دارد، یادآور شد: امیدواریم با این همکاری بتوانیم روز معلولین را گرامی بداریم؛ ما چهار هزار نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی در بین معلولین داریم لذا این رویدادها می تواند جریان سازی و الگونمایی کند و این موارد در بخش اوقات فراغت اهمیت دارد.

قادری با اعلام اینکه ما به پردیس توانمندسازی نیاز داریم، گفت: این نیاز وجود دارد که پارک و یا پردیسی شکل بگیرد که شهروندان عادی نیز بتوانند از آن استفاده کنند اما خانواده های دارای فرزندان معلول در آن از بازی های مهارتی بهره بگیرند. این طرح حتما اقتصادی خواهد بود و منافعی را به دنبال خواهد داشت. این یکی از تقاضاهای ما از مدیریت شهری است.

۳۰ درصد از جمعیت سالمند در آینده

قادری با بیان اینکه خدمات سازمان به افراد کم توان ذهنی ارائه می شود، گفت: در طراحی فضای عمومی برای این افراد، باید شهرداری وارد عمل شود و دسترس پذیری آنها و آراستگی در این خصوص قطعاً در کشور وجود ندارد؛ افراد در معرض معلولیت و سالمندی هستند لذا باید زیرساخت ها برای این موضوع آماده شود چراکه در آینده ۳۰ درصد از جمعیت سالمند خواهند بود.

تماس با ۱۲۳ برای افراد مورد خشونت خانوادگی

وی همچنین گفت: هر فردی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته باشد می تواند با سامانه ۱۲۳ تماس بگیرد و چهار هزار و ۹۵۶ نفر در اورژانس اجتماعی کشور پاسخگوی شهروندان هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی به دنبال آموزش و مشاوره در مراکز مددکاری است، اظهار کرد: در مواردی که شهروندان اقدام به خودکشی را اعلام می کنند، سازمان بهزیستی مدیریت میدانی را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه هر ۴۵ روز یکبار جلسات ستاد مناسب سازی با حضور نماینده شهرداری تهران تشکیل می شود، گفت: جلسات ما در سطح ملی هستند و موضوعاتی مطرح و مشخص می شود که چه میزان از مصوبات اجرایی شده است.

قادری تأکید کرد: پرسش ما این است که چند درصد از بودجه برای زیرساخت های مناسب سازی و موارد فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می شود؟

واکنش اعضای شورای شهر تهران به صحبت های رییس سازمان بهزیستی کشور

زهرا شمس احسان رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرهاست، اظهار کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند و مورد کم لطفی قرار گرفته اند و خانواده های آنها انبوهی از مطالبات دارند.

وی افزود: در راستای پیش بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

شمس احسان با تأکید بر گفتمان سازی در سازمان بهزیستی در این خصوص، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال می توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.

نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در تهران متناسب با کیفیت زندگی شهروندان، اظهار کرد: همکاری بین شهرداری و سازمان بهزیستی می تواند تاثیر بسزایی برای رفع چالش ها و استفاده کارآمد از منابع و ارائه خدمات داشته باشد.

وی ادامه داد: خشونت های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. یکی دیگر از مشکلات کاهش سن خودکشی است و پرسش ما این است که سازمان بهزیستی چه اقدامی در راستای کاهش این آمار انجام داده است.

پیچیدگی های ساماندهی کودکان کار از زبان رییس سازمان بهزیستی/ضرورت ایجاد پردیس توانمندسازی

معدنی پور با تاکید بر تحقق شهر سالمند، یادآور شد: یکی از پرسش های ما این است که سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای ورود کودکان تحت پوشش این سازمان به جامعه انجام داده است؟

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهادها و استفاده از توان مددکارهای اجتماعی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی این کودکان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند.

وی افزود: بهزیستی پس از سن ۱۸ سال پذیرای معلولان نیست و خانواده ها نیز توان نگهداری را ندارند؛ پرسش ما این است که بهزیستی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha