تداوم درگیری گروه‌های مسلح در میانمار؛ ساکنان مرزی به تایلند گریختند

تهران- ایرنا- گروه های مسلح مخالف حکومت نظامی میانمار، کنترل یک شهر در مرز تایلند را در اختیار گرفتند و ساکنان شهر به تایلند گریختند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مردم منطقه مرزی میانمار و تایلند به خبرگزاری فرانسه گفتند که ساکنان یک مرکز تجاری میانمار روز سه شنبه در میان صداهای انفجار و پس از تصرف یک پایگاه نظامی کلیدی در نزدیکی آن توسط یک گروه اقلیت قومی، از مرز به تایلند گریختند.

مبارزان اتحادیه ملی کارن (KNU) روز شنبه گفتند: یک پایگاه نظامی را در حدود ۱۰ کیلومتری غرب میوادی تصرف کرده اند و بیش از ۶۰۰ سرباز، پلیس و خانواده هایشان تسلیم شده اند.

ساکنان منطقه در تماس با خبرگزاری فرانسه در روز سه شنبه، گفتند که می توانند صدای تیراندازی و انفجار را بشنوند.

یکی از ساکنان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: بعضی از مردم، به ویژه آنهایی که در اطراف ایستگاه پلیس مانده بودند، پیش از تشدید درگیری‌ها فرار کردند و ما صدای تیراندازی و انفجار را در این لحظه می شنویم و در روزهای گذشته نیز صدای پرواز هواپیماها را شنیدیم.

آنها گفتند به نظر نمی رسد که گروه های مبارز داخل شهر باشند و پلی که میوادی (در میانمار) را به شهر مائه سوت تایلند درست بر فراز مرز متصل می کند هنوز باز است.

مغازه های منطقه امروز تعطیل هستند و مردم محلی به سوی تایلند می روند.

خدمات تلفن همراه میانمار کار نمی کند و ساکنان از سیم کارت های تایلندی استفاده می کنند.

وزیر امور خارجه تایلند روز سه شنبه گفت که این کشور آماده پذیرش ۱۰۰ هزار نفر از مردم میانمار است که از میانمار فرار می کنند، زیرا گزارش هایی مبنی بر درگیری منتشر شده است.

پارنپری باهیدها نوکارا، افزود: ما برای مدتی آماده شده‌ایم و می‌توانیم حدود ۱۰۰ هزار نفر را به طور موقت در منطقه امن تایلند اسکان دهیم.

تایلند کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل را امضا نکرده است و بین پناهندگان و سایر مهاجران فرقی قائل نیست.

با این حال، پارنپری تأکید کرد که مرز تایلند و میانمار باز است و تجارت همچنان از طریق مائه سوت و به میوادی جریان دارد.

او گفت: تجارت همچنان ادامه دارد، اگرچه در حال کاهش است، همان طور که تجارت در سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وزارت بازرگانی حکومت نظامی میانمار، از طریق این شهر مرزی، بیش از ۱ میلیارد و 100 میلیون دلار از ۱ آوریل ۲۰۲۳ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ (فروردین 1402 تا اسفند 1403) انجام شده است.

دولت تایلند روز دوشنبه اعلام کرد که با درخواست حکومت نظامی میانمار برای فرود سه پرواز «ویژه» برای بازگرداندن مردم موافقت کرده است.

با این حال، از دهه ۱۹۸۰، تایلند به ده‌ها هزار نفری که از میانمار فرار می‌کنند اجازه داده است در سکونتگاه‌های غیررسمی نزدیک مرز بمانند.

تایلند ۲۴۰۰ کیلومتر (۱۴۹۰ مایل) مرز مشترک با میانمار دارد که از زمان سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک توسط حکومت نظامی در سال ۲۰۲۱، درگیر جنگ داخلی بوده است.

میوادی در بزرگراه آسیا قرار دارد که از مرز تایلند تا بزرگترین شهر میانمار یانگون امتداد دارد.

نیروهای گارد مرزی ایالت کارن، یک گروه شبه نظامی محلی وابسته به ارتش که کنترل بسیاری از شهر میوادی را در دست دارد، امسال اعلام کرد که دیگر از حکومت نظامی فرمان نمی گیرد.

تحلیلگران گفتند این اقدام موقعیت ارتش را در ایالت کارن تضعیف خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha