تغییر لحن بورل درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید/هشدار درباره وقوع جنگ گسترده دراروپا

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با گوشه چشمی به احتمال بازگشت دونالد ترامپ نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به کاخ سفید و قطع حمایت‌های مالی واشنگتن از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کی‌یف مدعی شد که تهدید ناشی از تهاجم روسیه فراتر از مرزهای اوکراین است و وقوع جنگ تمام عیار در اروپا خیال‌پردازی نیست.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز سه‌شنبه طی سخنانی در بروکسل گفت: «روسیه هم از طریق جنگ در اوکراین و هم حملات ترکیبی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این قاره را تهدید می‌کند».

وی افزود: «جنگ اطراف ما در حال شکل‌گیری است. یک جنگ با شدت بالا و متعارف در اروپا دیگر خیال‌پردازی نیست.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی که نشانگر وحشت کشورهای اروپایی از بازگشت ترامپ به کاخ سفید است، گفت: چتر امنیتی آمریکا که از ما در طول جنگ سرد و بعد از آن محافظت کرد بسته به اینکه چه کسی در ایالات متحده روی کار باشد ممکن است برای همیشه باز نباشد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به حمایت‌های آمریکا متکی باشیم و ایالات متحده از ما محافظت کند. باید ظرفیت نظامی و دفاعی خودمان را داشته باشیم و مسئولیت خودمان را ایجاد کنیم.

بورل همچنین اضافه کرد: به طور قطع ناتو غیرقابل جایگزین است اما داخل این ائلاف نظامی ما مجبوریم ساختار اروپایی موازی ایجاد کنیم.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که دونالد ترامپ نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بهمن سال گذشته در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی هشدار داد که اگر به کاخ سفید بازگردد، تضمینی برای تداوم حمایت‌های مالی واشنگتن از ناتو و اوکراین وجود ندارد.

او گفت: «رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما حافظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می کنید. نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند».

این اظهارات با واکنش مقام‌های اروپایی مواجه شد و آن را تهدید امنیتی برای قاره اروپا دانستند. بورل همان زمان تصریح کرد که ناتو غذای رستوران نیست که فعالیت آن بسته به حال رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود.

وی بیان داشت: من وقت خود را برای اظهارنظر در مورد هیچ ایده احمقانه‌ای که در طول این مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده مطرح می‌شود، صرف نمی‌کنم.

با این حال احتمال پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و قطع حمایت‌های مالی و نظامی واشنگتن از ناتو و اوکراین، مقام های اروپایی را به تکاپو انداخته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha