تحریم علمی ایران در کنار تحریم‌های اقتصادی و سلامت/سخت‌گیری برای چاپ مقالات محققان ایرانی

تهران - ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای چاپ مقالات محققان ایران در سطح بین‌المللی سخت‌گیری می‌کنند و تحریم علمی نیز در کنار تحریم‌های اقتصادی و سلامت آغاز شده که باعث کند شدن ارتقای امتیاز علمی ایران می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، حسین قناعتی روز دوشنبه در تشریح دستاوردهای حوزه پژوهش و سلامت این دانشگاه افزود: با وجود این تحریک‌ها همچنان دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه ۴۵۲ در دنیا را به دست آورده است و در منطقه مدیترانه شرقی نیز اول هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ سال است که این دانشگاه دارای رتبه اول پژوهش‌های کشور و در چهار سال اخیر نیز در بخش فناوری و تولید تجهیزات پزشکی مدرن از جایگاه نخست برخوردار است.

قناعتی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری شهید سلیمانی بزرگترین پارک فناوری نظام سلامت است، تصریح کرد: ۴۰۰ محصول شامل دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

قطع همکاری با محققان ایرانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره  به قطع همکاری با محققان ایرانی و تحریم علمی آنان، تصریح کرد: به عنوان مثال در آمریکا همکاری اساتید دانشگاه‌های این کشور با محققان در ایران را قطع می کنند.

قناعتی گفت: اکنون ۵۰۰ دانشجوی پزشکی در دانشگاه سبطین عراق که بیش از یک میلیون دلار هزینه می کنند، مشغول به تحصیل هستیم و این دانشگاه از لحاظ آموزش پزشکی با دانشگاه آکسفورد در حال رقابت است.

وی با بیان اینکه عدالت در سلامت در کشور به خوبی برقرار شده و در دنیا زبانزد است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در کربلا نظام ارجاع و شبکه سلامت را طراحی کرده است و وزیر بهداشت عراق خواستار اجرای مدل نظام سلامت ایران که از مدل‌های موفق در دنیا است، بوده و اکنون در حال برنامه ریزی برای اجرای آن هستیم.

قناعتی با بیان اینکه اکنون هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی از ۵۰ کشور دنیا در دانشگاه علوم پزشکی تحصیل می کنند، افزود: به همین جهت بسیاری از متقاضیان نیز خواستار تحصیل در ایران در رشته پزشکی هستند.

تولید ۴۳ درصد داروهای مدرن سرطان

وی تاکید کرد: فضای جدیدی به مرکز پژوهش‌های دارویی اضافه شده که به زودی به بهره برداری می رسد و ۴۳ درصد داروهای مدرن سرطان در این مرکز تولید می‌شود.

قناعتی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد بازنشستگی اجباری اساتید گفت: ۲ هزار استاد در دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت دارند که سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از آنها بازنشسته می شوند. اخیرا بر اساس تصمیم هیات امنای دانشگاه از میان اساتیدی که در حال بازنشستگی بودند، قرار شد برای هشت استاد مجوز بکارگیری گرفته شود و یکی از آنها دکتر ملک زاده بود که به وی مجوز ندادند.

بازنشستگی اجباری واژه سیاسی است

وی با بیان اینکه بازنشستگی اجباری واژه سیاسی است،توضیح داد: این موضوع در فضای مجازی به اشتباه منتشر شد که دکتر ملک زاده اخراج شده است ولی هیچ اخراجی دستوری نداشتیم و این استاد برجسته با دستور وزیر بهداشت دوباره مشغول به فعالیت در دانشگاه شد.

قناعتی تصریح کرد: ضمن احترام به اساتید، استادانی که از بیمار زیرمیزی بگیرند یا هفته یکبار به سرکار بیایند باید توضیح دهند و تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته حتی یک نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل بحران سیاسی از دانشگاه اخراج نشد. اساتیدی که بازنشسته می شوند دوباره به عنوان افتخاری به دانشگاه کار می کنند و استقبال می کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha