نداشتن زمین مهمترین مانع برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید در دزفول است

دزفول – ایرنا – رئیس شهرک‌های صنعتی شهرستان دزفول گفت: تقاضای احداث واحدهای صنعتی در دزفول بسیار بالاست که به دلیل نداشتن زمین برای واگذاری، این سرمایه گذاری‌ها ناکام مانده است.

به گزارش ایرنا، میثم محمدزاده عصر شنبه در نخستین نشست قرارگاه تحقق شعار سال در سالن نشست‌های فرمانداری ویژه دزفول افزود: مجوز احداث شهرک صنعت شماره پنج دزفول به منظور جبران کمبود زمین برای ورود سرمایه گذاران با مساعدت دولت سیزدهم صادر شده است.

وی ادامه داد: طراحی شهرک صنعیت شماره پنج دزفول با نگاه به توسعه کشاورزی و راه اندازی واحدهای صنعتی مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی این بخش تکمیل و با نهایی شدن مجوزهای لازم، احداث و واگذاری زمین‌های به سرمایه گذاران به سرعت آغاز می‌شود.

رئیس شهرک‌های صنعتی شهرستان دزفول افزود: در حالی که دزفول به دلیل کمبود زمین برای ورود سرمایه گذاران رنج می‌برد متاسفانه تعداد زیادی از زمین‌های واگذار شده به افراد برای سرمایه گذاری در این شهرک‌ها صنعتی هیچ اقدامی در این اراضی انجام نشده است که بازپس گیری این زمین‌ها به عنوان اولویت در دستور کار است.

وی ادامه داد: ۳۱ پرونده فسخی طرح‌های صنعتی که زمین صنعتی گرفته‌ ولی اقدامی انجام نداده‌اند در حال پیگری است که مهلتی سه ماهه برای فعال سازی به این واحدها داده شده که در صورت تعلل، این اراضی از مسیرهای قانونی تعیین تکلیف و بازپس گرفته می‌شوند.

محمدزاده، طولانی بودن روند صدور مجوزها را از جمله چالش‌های بخش صنعت در این شهرستان دانست و ادامه داد: سرعت بخشی در پاسخ دادن به استعلام‌ها توسط دستگاه‌های مختلف موجب بهبود سرمایه گذاری در این شهرستان می‌شود.

وی گفت: ایجاد شهرک صنعتی شماره پنج و ناحیه صنعتی سردشت با تاکید بر انرژی‌های پاک در تحقق جهش تولید و سرمایه گذاری در دزفول نقش کلیدی دارد که این ۲ طرح مهم به طور جدی در حال پیگیری است.

رئیس شهرک‌های صنعتی شهرستان دزفول افزود: گاز رسانی به شهرک صنعتی شماره چهار از جمله معضل‌های مهم چندین ساله واحدهای صنعتی مستتقر در این شهرک صنعتی است که با اقدام‌های انجام شده گازسانی به این شهرک آغاز شده است.

نداشتن زمین مهمترین مانع برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید در دزفول است

کشاورزی دزفول از نبود بازاریابی صحیح رنج می برد

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه جهش تولید با رشد تولید متفاوت است گفت: دزفول قطب کشاورزی در کشور است و دارای حجم تولیدات کشاورزی بسیار زیادی است که مهمترین مانع در این بخش، نبود بازاریابی صحیح برای فروش این تولیدات است.

علیرضا زمانی راد افزود: کشاورزان دزفول متاسفانه سال گذشته به دلیل ناتوانی در فروش محصولات خود در بازار متحمل زیان سنگین شدند که این ناشی از نبود برنامه جامع از تولید تا فروش در این شهرستان است.

وی ادامه داد: تامین زیرساخت‌ها، راه اندازی واحدهای سورتینگ و بسته بندی، تولید قراردادی و تضمینی و ایجاد پایانه‌های صادراتی از جمله اقدامات اولویت دار برای تحقق شعار سال و جهش تولید در این شهرستان است.

زمانی راد افزود: افزایش تولید بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فروش این محصولات نه تنها موجب تحول اقتصادی نمی‌شود بلکه موجب تحمیل ضرر و زیان به سرمایه گذاران نیز می‌شود به همین دلیل در کنار رشد تولید، توجه به توسعه زیرساخت‌ها و بازاریابی محصولات اهمیت فراوان دارد.

وی ادامه داد: روستاها مرکز تولیدات مردم پایه هستند به همین دلیل در برنامه ریزی‌ها برای تحقق شعار سال باید توجه جدی تری به تولید در روستاها شود.

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به جوانان دزفول همکاری ندارند

مسوول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه اقتصاد گردشگری حلقه مفقوده گردشگری در دزفول‌ است گفت: ظرفیت گردشگری شهرستان دزفول برای جهش اقتصادی در این شهرستان نباید غافل ماند.

سرهنگ پاسدار عبدالرحیم حکیمی فرد ادامه داد: باغ ویلاها، صنعت چوب و ظرفیت‌های گردشگری در دزفول باید به سمت درآمدزایی و رونق اقتصادی در شهرستان به کار گرفته شود.

وی با اشاره به وجود ساختمان‌های بدون استفاده دولتی در شهرها و روستاهای تابعه گفت: واگذاری بدون واسطه این ساختمان‌ها به مردم محلی می‌تواند موجب رونق تولید در این مناطق شود.

مسوول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج دزفول ادامه داد: متاسفانه بخشی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به جوانان جویای کار در دزفول کمترین همکاری را ندارند و پاسخگو کردن این بانک‌ها ضرورت دارد.

وی گفت: کارهای اقتصادی خرد در دزفول از چنان ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که تا کنون ۱۰ مستند از این واحدها، تولید و در رسانه‌ ملی منتشر شده است.

۷۵ طرح صنعتی با پیشرفت صفر درصد در دزفول وجود دارد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در این نشست گفت: بخش صنعت، ‌معدن و تجارت دزفول در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی داشت و این موجب شد تا دزفول در خوزستان در این بخش‌ها جزو رتبه‌های برتر استان باشد.

محمد غلامی با بیان اینکه هم اکنون ۳۲۳ واحد صنعتی فعال و ۱۵ واحد صنعتی غیرفعال در این شهرستان وجود دارد افزود: احداث ۱۳ طرح صنعتی از سال گذشته در این شهرستان آغاز شده است که تعدادی از این طرح‌ها در امسال و تعدادی نیز تا سال آینده به بهره داری می‌رسد.

وی ادامه داد: ۲۱۴ طرح با ظرفیت اشتغال ۶ هزار و ۴۶۸ نفر در این شهرستان با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف وجود دارد که از این تعداد ۷۵ طرح صفر درصد، ۵۶ طرح صفر تا ۳۰ درصد، ۲۴ واحد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد، ۵۶ واحد صنعتی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۲ واحد بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول با بیان اینکه ۵۳ پروانه جدید با ۹۷۵ اشتغال سال گذشته در دزفول صادر شد گفت: تعداد پروانه‌های صادر شده در سال گذشته در این شهرستان نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ درصد رشد داشت و رکورد ۱۵ سال صدر پروانه در این شهرستان شکسته شد.

اخذ موافقت اولیه با احداث نخستین شهرک صنفی شمال خوزستان در دزفول

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول افزود: تنها سه شرکت دانش بنیان تا پیش از سال ۹۸ در دزفول فعال بود و پس از سال ۹۸ تا کنون ۱۲ شرکت جدید دانش بنیان در این شهرستان ایجاد شده است.

غلامی ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دزفول به عنوان شهری دانشگاه متناسب با نیاز این شهرستان نیست.

وی ادامه داد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ پروانه کسب در دزفول صادر شده است که تمام این پروانه‌های صنفی سال گذشته پایش شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول ادامه داد: پیشرفت پایانه گل و گیاه شهرستان دزفول هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این امید وجود دارد با فعال سازی این پایانه در امسال ۵۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی دزفول در حال پیگیری است اظهار کرد: موافقت اولیه احداث نخستین شهرک صنفی شمال خوزستان در دزفول اخذ شده است که این مهم به عنوان اولویت در حال پیگیری است.

طرح اشتغال محله محور در دزفول کلید خورد

رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی دزفول نیز در این نشست گفت: تشکیل شرکت مردمی توسعه و عمران شهرستان دزفول از جمله کارهای بزرگی است که از سال گذشته پیگیری شده است که اجرایی شدن آن موجب جهش تولید با مشارکت مردمی در این شهرستان می‌شود.

علی فیروزکوهی ادامه داد: نخستین تعاونی زراعت چوب سال گذشته در دزفول صادر شد که این اجرایی شدن این تعاونی به دلیل ویژگی‌های خاص آن و ظرفیت‌های موجود، مردمی سازی تولید را رقم می‌زند.

وی حمایت از تعاونی‌های فعال از جمله اقدام‌های در دستور کار اداره کار دزفول دانست و گفت: شناسایی و پایش تعاونی‌های فعال دزفول به منظور حمایت و پشتیبانی جدی تر آغاز شده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول با بیان اینکه تسهیلات خوبی در زمینه مشاغل خانگی سال گذشته در دزفول داده شده است ادامه داد: تکمیل زنجیره مشاغل خانگی در دستور کار امسال دزفول است.

وی گفت: تکمیل زنجیره تولید، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و همچنین بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی باید به طور هماهنگ اجرایی شود.

فیروزکوهی با تاکید بر اینکه اشتغال محله محور با محوریت مساجد در حال انجام است افزود: مجوز اشتغال محله محور برای سه مسجد دزفول در حال صدور است که می‌تواند در ایجاد اشتغال در محلات اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، ‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.

دزفول دارای چهار شهرک صنعتی است که در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجوز ایجاد پنجمین شهرک صنعتی دزفول نیز به عنوان یکی از مصوبه‌های سفر رییس جمهور به استان صادر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha