برنامه‌های تولید و اشتغال جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ درصد محقق شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه‌های حوزه تولید و ایجاد اشتغال این سازمان در سال گذشته ۱۰۰ درصد محقق شد و این روند در سال ۱۴۰۳ که از سوی مقام معظم رهبری سال " جهش تولید با مشارکت مردم" پیگیری می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز دوشنبه درخصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: همچنین برنامه‌های حوزه ارزش افزوده، افزایش جذب سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی و ۳۰۰ درصدی رشد در حوزه صادرات این استان به‌طور کامل تحقق یافت.

وی افزود: سال گذشته هدف‌گذاری بخش کشاورزی ۲.۵ درصد بود که تولیدات این بخش به ۴۰ هزار تن رسید و این هدف‌گذاری در سال‌جاری به پنج درصد می‌رسد.

برزگر تامین امنیت غذایی را یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در حوزه تولید غذا و امنیت غذایی اعلام و تصریح کرد: سال گذشته رشد تولید به بیش از ۸۰ هزار تن، در حوزه شیلات هفت هزار تن افزایش تولید و در حوزه باغبانی، تولید خشکبار و محصولات گلخانه‌ای بیش از ۲۰ هزار تن جهش و افزایش تولید داشتیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته به‌علت شرایط اقلیمی، بارندگی و اقدامات مؤثر در حوزه زراعت وضعیت تولید علوفه، نباتات صنعتی، جهش تولید در دیم‌زارها و برنامه جهش الگوی کشت با موفقیت همراه شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شاخص کلان در حوزه تولید صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی جذب منابع بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال نشان می‌دهد که تلاش‌های مطلوبی انجام شده است.

وی احیای قرارگاه تامین مالی در سازمان جهادکشاورزی را به‌عنوان نخستین برنامه سال جدید دانست و گفت: سالانه باید ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شود که این سرمایه‌گذاری و تامین مالی باید از محل بخش غیردولتی و سایر حوزه‌ها باشد.

برزگر تاکید کرد: در سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف زیرمجموعه جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذاری شد اما این میزان کافی نیست و با توجه به نرخ تورم باید در سال‌جاری ۵۰ هزار میلیارد ریال جذب شود و منابع دولتی برای این حوزه ناچیز است.

وی ارتقای بهره‌وری آب را از رویکردهای سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری دانست و افزود: وضعیت منابع آبی استان مشابه سال گذشته نیست و ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به میانگین، منفی هستیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دمای هوای استان در زمستان سال گذشته ۲.۶ درجه سانتیگراد گرم‌تر از سال قبل بود که در بهار سال‌جاری خشکیدگی سرشاخه‌ها و سرمازدگی باغ‌ها دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰۰ هکتاری توسعه گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ و تحقق ۱۰۰ درصدی آن یادآور شد: در برنامه الگوی کشت باید توسعه کشت محصولات را افزایش داد و سبزی، صیفی و نباتات صنعتی را به سمت گلخانه‌ها هدایت تا تغییراتی در ساختار ایجاد شود.

برزگر اظهار داشت: پیش از این زمان کاشت تا برداشت سیب‌زمینی و ذرت ۱۴۰ تا ۱۵۰ روز بود و هم‌اکنون این ارقام به ۱۱۵ روز زمان برای برداشت محصول نیاز دارد و باید بیشتر برای کشت ارقام زودرس کار شود.

وی با اشاره به تولید ۲ برابری بذر در سال گذشته گفت: این در حالی است که هنوز کمتر از ۲۵ درصد نیاز بذر استان در بذر محصولات استراتژیک، در استان تولید می‌شود و این میزان باید به ۵۰ درصد برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: افزایش کشاورزی حفاظتی، جهش تولید در دیم‌زارها و اقدامات واحدهای صنعتی، شیلات، دام‌وطیور از اولویت‌های دیگر این سازمان در سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

وی توسعه و بهبود زنجیره گوشت قرمز را از دیگر رویکردها و محورهای سال‌جاری سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری دانست و افزود: در این راستا توسعه و بازسازی زنجیره گوشت ضروری است.

برزگر تصریح کرد: احیای زنجیره تولید گوشت به سه موضوع جمعیت دام مولد، احداث و تکمیل مگا فارم‌ها مانند دامداری سه هزار راسی دشت‌زرین کوهرنگ به عنوان یک واحد دامداری بزرگ و آغاز عملیات زیرساخت‌های هفت مجتمع دامپروری عمومی در شهرستان‌های مختلف چهارمحال و بختیاری نیاز دارد.

وی با اشاره به اولویت ساخت مجتمع‌های دام در چهارمحال و بختیاری در بهار امسال یادآور شد: احداث مجتمع دامپروی خارج از سطح شهر و کاهش زمان پروار دام از ۱۵۰ روز به ۱۲۰ روز جزو برنامه سال‌جاری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تکمیل زنجیره تولید آبزیان و بادام استان در سال‌گذشته اظهار داشت: از ۱۴۰۲ مراکز فراوری و گرفتن کدهای "آی ار" (IR) از دامپزشکی، جهش تولید آبزیان، افزایش تولید بچه ماهی و رشد سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات، شیلات وتشخیص بیماری به فعالیت بیشتری نیاز دارد.

وی بهره‌مندی از ظرفیت ساختار غیردولتی و مشارکت مردمی در چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و گفت: استفاده از ساختار غیردولتی و مشارکت مردمی از مهم‌ترین برنامه‌های سال‌جاری سازمان جهاد کشاورزی استان است.

برزگر تاکید کرد: این اتفاق مهم از سال گذشته در چهارمحال و بختیاری آغاز، انجمن بادام و شرکت فراگیر گلخانه‌داران فعال، ۶ هزار پروانه کسب در حوزه کشاورزی صادر و اتاق اصناف شهرستان‌ها فعال شد.

وی افزود: در یک‌سال گذشته ۴۰۰ پلاک کشاورزی و منابع‌طیبعی در چهارمحال و بختیاری رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این استان در زیرساخت‌های حوزه بازرگانی و جذب سرمایه‌گذاری در این بخش ضعف دارد.

وی با اشاره به احداث نخستین کارخانه سم در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ یادآور شد: احداث بازارچه و میدان عرضه دام، ساخت سردخانه زیر صفر و توسعه زیرساخت‌های عمومی بازرگانی استان در سال گذشته انجام شد.

برزگر اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری ظرفیت جوجه‌ریزی ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه را دارد اما به‌علت کمبود ظرفیت حوزه بازرگانی برای بازاریابی و سرویس‌دهی، میزان جوجه‌ریزی در استان یک میلیون قطعه است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha