۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰
کد خبر: 85419933
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تک نرخی شدن ارز مطالبه اصلی تجار و سرمایه گذاران است

اردبیل-ایرنا-نایب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع معادن اردبیل گفت: لغو پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان، تک نرخی شدن ارز و تغییر سیاست نظام چند نرخی ارز مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی و پیام بخش خصوصی است.

حسین پیرموذن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی به خاطر پیمان‌سپاری ارزی بیشترین ضربه را به صادرات بویژه در حوزه محصولات کشاورزی و کشاورزانی وارد کرده که بهترین محصولات را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست نظام چندنرخی ارز موجب ناکارایی، عدم تخصیص بهینه منابع و ترویج فساد و رانت‌ اقتصادی می‌شود، تصریح کرد: اگر در کشور به دنبال توسعه صادرات و رونق تولید هستیم تک نرخی شدن و تثبیت قیمت ارز می‌تواند راهگشا باشد.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: تهیه و خرید مواد اولیه از بازار با نرخ آزاد توسط صادرکنندگان از یک سو و از سوی دیگر الزام به ثبت ارز صادراتی در سامانه نیما و قیمت گذاری ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی و تفاوت میان این دو نرخ تولید و صادرکننده را متضرر کرده و عملا راه صادرات در کشور را مسدود می‌کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز بزرگترین مطالبه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است، گفت: تفاوت معنادار نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد از مهمترین ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل تاکید کرد: برای رونق سرمایه‌گذاری در استان باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری اعمال شود تا سرمایه‌گذاران با رغبت بیشتری در کار تولید مشارکت کنند.

پیرموذن اظهار کرد: سرمایه‌گذاران، صنعتگران و تولیدکنندگان استان با رفع موانع و مشکلات پیش رو و حذف قوانین مزاحم امیدوار به تقویت تولید در بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن هستند و در کنار آن تقویت حوزه تجارت نیز یکی از رویکردهای حمایتی دولت سیزدهم در استان اردبیل است.

وی اعمال مشوق‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را عامل اصلی رونق تولید در استان ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم هدف‌گذاری‌های مطلوب در این بخش به سرانجام برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha