قرارداد فروش ۱۳ هزار تُن ریل، بین ذوب‌آهن با پالایشگاه اصفهان امضاء شد

اصفهان- ایرنا- قرارداد فروش ۱۳ هزار تُن ریل ملی برای استفاده در پروژه اتصال شهرک انرژی اصفهان به راه‌آهن سراسری، بین شرکت سهامی ذوب‌آهن و پالایشگاه اصفهان منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس این قرار داد که روز سه‌شنبه در مراسمی بین مدیران عامل شرکت سهامی ذوب‌آهن و پالایشگاه اصفهان امضاء شد، ذوب‌آهن بعنوان نخستین تولیدکننده ریل در خاورمیانه متعهد است ۱۳ هزار تُن از این محصول تحویل پالایشگاه دهد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در این مراسم گفت: تامین ریل مورد نیاز راه‌آهن سراسری و متروی کلانشهرها، مدتی است بر عهده ما گذاشته شده است.

مهدی کوهی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که نخستین پروژه را در صنعت نفت با پالایشگاه اصفهان شروع کردیم و ما زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری با یکدیگر داریم و خود را برای اجرای پروژه‌های بزرگتر در سطح پالایشگاه و دیگر صنایع نفتی نیز آماده کرده‌ایم.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان با استانداردهای بالا و تولید اقتصادی به سمتی در حال حرکت است تا اجرای پروژه‌های بزرگ را با تولیدات داخل عملیاتی کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه دانش بنیان‌ها؛ ساخت داخل و تولید دانش بنیان از پروژه‌های جدیدی است که باید در صنایع بزرگ انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ذوب آهن در سال آینده بر اساس توافق با وزارت راه و شهرسازی، تولید ۷۰ هزار تُن ریل است اما ما آمادگی برای گسترش ظرفیت تولید به هر میزان سفارش را نیز داریم.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان نیز در این جلسه گفت: اجرای پروژه ۲۳ کیلومتری خط‌آهن پالایشگاه به «ورتون»(روستایی در ۳۵ کیلومتری جاده اصفهان به نایین) و شهرک انرژی اصفهان سبب ایمنی بیشتر استان، حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی در نتیجه کاهش تردد یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تانکر سوخت می‌شود.

به مجموعه صنایع مستقر در شمال کلانشهر اصفهان از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، «شهرک انرژی اصفهان» گفته می‌شود.

محسن قدیری با بیان اینکه این پروژه یکی از ۴۶۰ پروژه پالایشگاه اصفهان محسوب می‌شود، افزود: بر این اساس زیرساخت‌های لازم توسط پالایشگاه برای دریامحور شدن و وصل شدن به دریا و دنیا از طریق بندرعباس‌(با توجه به خرید ۵۰۰ هکتار زمین توسط پالایشگاه در بندرعباس) محقق خواهد شد.

وی گفت: تولید ریل ملی توسط ذوب‌آهن اصفهان، کار خیلی بزرگی است که از واردات ریل به کشور جلوگیری کرده است.

قدیری خاطرنشان کرد: با خرید ریل از ذوب‌آهن، چرخش نقدینگی درون اقتصاد کشور ادامه پیدا خواهد کرد و استفاده از توان تولید داخلی، یکی از مهمترین راه‌های تقویت ارزش پول(ریال) محسوب می‌شود که امروز این کار بزرگ با امضای این قرارداد محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: ارزش این قرارداد هفت هزار میلیارد ریال برای خرید ۱۳ هزار تُن ریل است که با اجرای آن جابه‌جای سالانه ۱۰ میلیون تُن محصولات پالایشگاه اصفهان از طریق راه‌آهن به سراسر کشور و حتی صدور محصول به کشورهای همسایه نیز انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نشست مدیران عامل شرکت ذوب‌آهن و پالایشگاه به منظور انعقاد قرارداد فروش ۱۳ هزار تُن ریل مورد استفاده در پروژه اتصال شهرک انرژی اصفهان به راه آهن سراسری، در دفتر معاونت بازرگانی شرکت در ساختمان فروش اصفهان برگزار شد.

شرکت پالایش نفت اصفهان(پالایشگاه اصفهان) در زمان حاضر وظیفه تامین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را بر عهده دارد و بنزین و گازوییل از محصولات اصلی آن بشمار می‌آید بطوری‌ که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند.

این پالایشگاه با حدود ۳۰ نوع فراورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت تولید آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین «یورو ۵» و ۲۳ میلیون لیتر گازوییل «یورو ۵» در این پالایشگاه تولید می‌شود.

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز نخستین و بزرگترین تولیدکنندهٔ فولاد ساختمانی و ریل و بزرگترین شرکت فولاد در ایران از لحاظ تنوع محصولات است که با ظرفیت ۳٫۶ میلیون تُن محصول پایانی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

محصولات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی کشور همچون بُرج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو و ریل ملی مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

کارخانه ذوب‌آهن در سال ۱۳۵۱ در زمینی به مساحت ۲۰۰ کیلومترمربع در شمال شهرستان لنجان واقع در جنوب‌ غرب استان اصفهان احداث شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha