نخستین هسته آموزشی ناباروری در سیستان و بلوچستان تشکیل شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه این استان در حوزه ناباوری جزو استان نخست کشور بشمار می رود نخستین هسته آموزشی ناباوری منطقه در سالجاری تشکیل شد.

زهرا ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه در اذهان عموم متصور است که سیستان و بلوچستان دارای بالاترین نرخ باروری است اما متناسب با این جمعیت، این استان در رده استان‌های نخست کشور در زمینه ناباروری بشمار می رود.
وی ادامه داد: دغدغه کنونی رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان، جوانی جمعیت است و در کل کشور زمان محدودی داریم تا وارد تله جمعیتی نشویم بنابراین نسبت به جوانی جمعیت قدم های اصولی و مدقن باید برداشت و نظر به شرایط کنونی استان که ظاهراً مطلوب به نظر می رسد و تنها به نرخ باروری توجه شده ولیکن شیب آن بسیار حائز اهمیت هست که نزولی است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: بر این اساس برای نخستین بار در این استان هسته آموزشی پیشگیری از ناباروری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشکیل و اقدامات لازم در این زمینه با برگزاری کارگاه آموزشی با محورهای مفاهیم جمعیت و ناباروری، تاخیر در فرزندآوری و مشکلات باروری، عوامل محیطی و ناباوری، اضطراب و نقش آن در ناباروری و پیشگیری از ناباروری با رویکرد طب ایرانی با حضور پنج استان مجرب و حضور ۶۰۰ نفر از اقشار مختلف بانوان استان در زاهدان اجرایی شد.
ابراهیمی با بیان اینکه از تصویب قانون جوانی جمعیت بیش از ۲ سال و نیم می گذرد و اقدامات بسیار زیادی در سطح کشور انجام شده که عملیاتی شدن ماده ۴۳ قانون مبنی بر پوشش ۹۰درصدی تعرفه خدمات ناباروری از این دست اقدامات است، تصریح کرد: بسیار ضرورت دارد که احاد جامعه از این خدمات مطلع شوند تا امکان بهره مندی جامعه هدف فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه در خصوص ناباروری در ۲ حوزه درمان و پیشگیری می توان ورود کرد افزود: حسب برگزاری جلسات متوالی نهایتا مجرب ترین اساتید در حوزه های مختلف آموزشی در سطح استان شناسایی و باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نخستین هسته آموزشی پیشگیری از ناباروری در راستای آگاهی بخشی به آحاد جامعه تشکیل شد و بنا داریم گام های موثری را در زمینه پیشگیری این معضل مهم از طریق هسته ناباروری در سطح استان برداریم.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ناظر به بوم جمعیتی استان که همچنان فرصت اجرایی سازی کارهای ساختاری است تمرکز بر رفع مشکلات زوج‌های نابارور در سیاست‌های جمعیتی استان عملیاتی شده است.
وی خاطر نشان کرد: توامان با سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های حمایتی علاوه بر حمایت های مالی و بیمه‌ای از زوج‌های نابارور می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین و دختران از ایجاد مشکل در آینده پیشگیری کرد که به مراتب هزینه‌های روحی و مادی آن بسیار کمتر است .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha