یک میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی گچساران ذخیره شد

گچساران- ایرنا- رئیس اداره امور آب گچساران گفت: در سال زراعی جاری (اول مهر ماه تاکنون) در پی بارندگی های مختلف بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب در طرح های تغذیه مصنوعی این شهرستان ذخیره شد.

سید معصوم افضلی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان آب در طرح های تغذیه مصنوعی ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه آبگیری و ذخیره و به آبخوان دشت امامزاده جعفر تزریق شد.

وی بیان کرد: ظرفیت آب بندخاکی رسوبگیر طرح تغذیه مصنوعی ناصر آباد این شهرستان بدنبال بارندگی سال زراعی جاری در ۲ مرحله تکمیل و سرریز شد.

افضلی ابراز کرد: این طرح های تغذیه مصنوعی بر روی آبراهه ها و دهانه های ورودی به دشت امامزاده جعفر از جمله ناصر آباد در سال ۱۳۷۵ اجرا و در چند سال گذشته اقدامات جدید از جمله ساخت کانال بتنی در سرریز اصلی

در بند خاکی و تکمیل کانال انتقال آب و حوضچه آرامش و تغذیه مصنوعی، میزان آبگیری و راندمان طرح افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در بارش های سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و۳۵۰ هزارمترمکعب رواناب ورودی به این دشت مهار و به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی انتقال داده شد.

افضلی اظهار کرد: این میزان آب در طرح های تغذیه مصنوعی ناصرآباد، گرگدا و شیخ خواجه ذخیره و آبگیری شده و هدف از ساخت این سد تقویت آب های زیر زمینی، مهار سیلاب های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان و کمبود نزولات جوی در پی آن بروز خشکسالی های متوالی در سال های اخیر ایجاد طرح های تغذیه مصنوعی برای مدیریت و ذخیره آب در این شهرستان ضروری است.

وی ابراز کرد: طرح های در حال بهره برداری تغذیه مصنوعی این شهرستان در صورت بارندگی و سیلاب سالیانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی تزریق می کنند.

افضلی افزود: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی این شهرستان موجب شده خشکسالی های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیر زمینی دشت امامزاده جعفر داشته باشد.

وی افزود تامین اعتبارات لازم برای ساخت سایر طرح های مطالعه شده و هم چنین ترمیم ، مرمت و بازسازی طرح های در دست بهره برداری لازم و اساسی می باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha