استفاده زیاد از فضای مجازی موجب آسیب دیدن سلول‌های عصبی می‌شود

اصفهان- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: استفاده زیاد و طولانی مدت از فضای مجازی به‌دلیل آزاد کردن بیش از اندازه «دوپامین» (پیام‌رسان‌های عصبی) موجب آسیب دیدن سلول‌های عصبی می‌شود.

احمدرضا موحدی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: استفاده زیاد از فضای مجازی موجب آزاد شدن دوپامین‌ زودتر از موعد و وارد شدن آسیب به مغز خواهد شد.

این متخصص «رشد، تکامل و یادگیری حرکتی» با اشاره به اینکه بسیاری از رفتارها و تجربه‌های لذت‌آفرین سبب افزایش تولید دوپامین می‌شود، گفت: استفاده از فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی با کارکرد سرگرمی به‌ دلیل مشاهده کلیپ‌های مهیج و مفرح موجب آزاد شدن دوپامین زیاد از حد می‌شود.

این استاد گروه «رفتار حرکتی و مدیریت ورزش» دانشگاه اصفهان ادامه داد: افزایش دوپامین آزاد شده به نورون‌های مغزی (سلول عصبی) آسیب وارد می‌کند.

موحدی اضافه کرد: مغز انسان از ۱۰۰ میلیارد نورون (سلول عصبی) و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد «اتصال سیناپسی» تشکیل شده است که برای فعالیت روزانه نیاز به حفظ آنها دارد.

سیناپس (Synapse) یا «همایه» یک ساختار زیستی است که از راه آن یک سلول عصبی (نورون) پیام خود را منتقل می‌کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مغز ۲ درصد از وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد اما ۲۰ درصد کل انرژی و اکسیژن بدن را مصرف می‌کند.

موحدی اضافه کرد: با توجه به این ویژگی ها، هیجانات کنترل نشده می‌تواند در عملکرد مغز اختلال ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، نورون(سلول عصبی) واحد اصلی سیستم عصبی بدن است؛ نورون‌ها کارکرد خاصی در بدن انسان دارند و به تولید و انتقال پیام‌های الکتروشیمیایی در مغز می‌پردازند.

دوپامین (پیام‌رسان‌های عصبی) نیز نقش برجسته‌ای در برانگیخته‌سازی و تشخیص محرک لذت‌بخش (مانند بازی‌های رایانه‌ای) در فرد دارد و باعث ایجاد میل و رغبت به این محرک‌ها و در برخی موارد تکرار این رفتارها، موجب ایجاد عادت و وابستگی روانی و جسمی می شود.

به گفته کارشناسان، استفاده از صفحات نمایشی دیجیتالی برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است؛ مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده از این فضاها مانند بازی رایانه ای برای افراد ۲ تا پنج سال نباید روزانه بیشتر از یک ساعت باشد.

همچنین استفاده بیشتر از ۲ ساعت از صفحه‌های نمایشی الکترونیکی برای کودکان و نوجوانان بالای پنج سال توصیه نمی‌شود.

از طرفی، استفاده نادرست و طولانی مدت از گوشی تلفن همراه می تواند به تشدید اختلالات عضلانی و اسکلتی، احتمال ابتلا به سندروم متابولیک و بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون منجر شود.

به گفته مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۵۰ میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند.

بر اساس برخی آمار و اطلاعات، نزدیک به ۹۷ درصد جوانان کشور از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha