۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۸
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85408086
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

رییس پارک ملی گلستان معارفه شد

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۸
کد خبر: 85408086
رییس پارک ملی گلستان معارفه شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس جدید پارک ملی گلستان به عنوان یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های محیط زیست جهان معارفه شد.

بر پایه گزارش شامگاه امروز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی پارک ملی گلستان، این مراسم با حضور «غلامرضا ابدالی» مدیر کل دفتر حفاظت و مدیر حیات‌ وحش سازمان محیط زیست برگزار و «وحید خیرآبادی» به عنوان رییس جدید این ذخیرگاه زیست کره معرفی شد.

همچنین از تلاش‌ ۶ ساله «مهدی تیموری» رییس قبلی پارک ملی گلستان تقدیر به عمل آمد.

تیموری ۲۳ آذرماه ۱۳۹۶ پس از استقلال اداری پارک ملی گلستان برای نخستین بار طی حکم مستقیم رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران منصوب شد و برخی علاقمندان حیات وحش معتقدند در مدت مسوولیت او خدمات تحولی در این ذخیره‌گاه زیستی ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها، اکوسیستم‌ها و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی، قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری پارک ملی گلستان شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه سرزمینی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان واقع است و بخشی از آن در خراسان شمالی و استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha