۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85407657
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقشه راه کشاورزی همدان در ۲۱ تخصص تهیه شد

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85407657
نقشه راه کشاورزی همدان در ۲۱ تخصص تهیه شد

همدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: نقشه راه جهاد کشاورزی در ۲۱ تخصص تهیه شده که برای نمونه یکی از عرصه‌ها منابع طبیعی است که در این راستا نقشه راه حفاظت از جنگل و مرتع توسط اداره کل منابع طبیعی تدوین شد.

رضابهراملو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: یک میلیون هکتار اراضی زیر مجموعه کشاورزی زمینه تولید سالانه ۴.۵ تا ۴.۸ میلیون تن غذا را در این استان فراهم کرده که طبق نقشه راه باید این رقم با حفاظت از آب و خاک به ۶ میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به شدت وابسته به منابع آبی است بنابراین سیاست های این حوزه با توجه به کمبود و تنش آبی استان بر این محور تدوین شده است افزود: همدان جزو مناطق کم آب و خشک کشور به شمار می‌رود و عمده آب‌های موجود نیز با ۸۰ درصد در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: وسعت اراضی کشاورزی این استان به بیش از یک میلیون هکتار می‌رسد که ۲۵ درصد معادل ۲۶۰هزارهکتار از این اراضی آبی شامل ۸۰ هزار هکتار باغ و ۱۸۰ هزار هکتار زارعی می‌شود و این اراضی ۸۰ درصد تولید را بر عهده دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: بنابراین در همه برنامه ریزی‌ها استفاده بهینه از آب مد نظر است ودرگام دوم توجه به خاک مدنظر است تا به رشد تولید که وابسته به زمین و خاک است دست یابیم.

بهراملو تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی دستیابی به امنیت غذایی پایدار است که با حفظ طبیعت و محیط زیست به ویژه آب و خاک می‌توان به این مهم دست یافت.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان با تنش آبی مواجه است باید فرهنگ سازی استفاده بهینه از آب و رعایت الگوی مصرف و ارتقای بهره وری مصرف آب به ویژه از سوی خبرنگاران پیگیری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: یکی از کارها برای ارتقای بهره وری آب، حفظ و کاهش فرسایش خاک درختکاری است چراکه کاشت نهال موجب کاهش سرعت روان آب‌ها و فراهم کردن زمینه نفوذ آن در بطن خاک می شود.

بهراملو گفت: وسعت استان همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار است که یک میلیون هکتار آن را اراضی زراعی و باغی و ۸۰۰ هزار هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: ۴۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان دیم است و جهاد کشاورزی دنبال این است که به دنبال بارندگی در ۴۶۳ هزار هکتار از اراضی برنامه‌های جهش تولید را اجرایی کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در این راستا حفاظت از اراضی دیم با انجام عملیات آبخیزداری، شخم صحیح، اجرای کشاورزی حفاظتی و انجام کارهای علمی و دانش بنیان برای جلوگیری از جابجایی خاک و حفظ آن در دستور کار است.

بهراملو درباره اقدام‌های صورت گرفته در راستای رفع تداخلات نیز گفت: سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و اداره کل ثبت اسناد در این باره همکاری دارند به گونه‌ای که تاکنون ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی غیر ملی تثبیت شده و تا پایان سال این عدد به ۱۰۰ درصد رسیده و پرونده رفع تداخلات بسته می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان دولت دوازدهم ۱۹۶ پلاک رفع تداخل شده بود اما امسال به تنهایی ۵۰۰ پلاک رفع تداخل شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha