برآیند آماری انتخابات هرمزگان از اتاق خبر ایرنا

بندرعباس - ایرنا - مردم استان هرمزگان با مشارکت مثال زدنی در انتخابات یازدهم اسفندماه، منتخبان خود را برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب کردند که درمطلب پیش رو برآیند آماری این انتخابات را با هم می‌خوانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان هرمزگان دارای پنج کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در حوزه مرکزی سه نفر شامل (بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی)، حوزه شرق هرمزگان یک نفر شامل (میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد) و در حوزه غرب استان نیز یک نفر شامل (بندرلنگه، بستک و پارسیان) بوده است که در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در مجموع ۱۱۳ نفر برای دست یافتن به پنج کرسی نمایندگی هرمزگان ثبت نام کردند که با انصراف ۱۷ نفر، ۹۶ نامزد به مرحله رقابت راه یافتند.

شمار نامزدهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در عرصه رقابت در حوزه انتخابیه مرکزی هرمزگان ۵۵ نفر، در حوزه انتخابیه شرق هرمزگان ۲۰ نفر و در حوزه انتخابیه غرب هرمزگان نیز ۲۱ نفر بود؛ همچنین نامزدهای انصرافی در حوزه انتخابیه مرکز هرمزگان (۹نفر)، نامزدهای انصرافی در حوزه شرق استان (پنج نفر) و در حوزه غرب هرمزگان نیز (سه نفر) بوده است. و اما؛ رقابت ۹۶ نامزد هرمزگانی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکهزار و ۴۵۱ صندوق اخذ رای جمعه همزمان با سراسر کشور در این منطقه مرزی برگزار شد، که سرانجام با رقابت پرشور و بسیار فشرده و با کسب صحیح ۵۸۷ هزار و ۲۲۵ رای ماخوذه، استان هرمزگان پنج نماینده منتخب خود در حوزه مرکز (احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره)، شرق (سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی) و غرب استان (احمد جباری) شناخت و ۹۱ کاندیدای دیگر نیز از این دور حذف شدند.

در مجموع ۲ نماینده جدید (فاطمه جراره و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی) از هرمزگان وارد مجلس شورای اسلامی می شوند و سه نماینده سابق (احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی و احمد جباری) مجدد انتخاب شدند.

حوزه مرکزی هرمزگان

در حوزه مرکزی هرمزگان که شامل شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بوموسی و بندرخمیر است؛ تعداد کل برگه‌های تعرفه صادر شده در حوزه مرکزی هرمزگان ۲۷۲ هزار و ۵۳۸ برگه و رای صحیح ماخوذه ۲۷۱ هزار و ۶۱۶ رای بوده است که در این حوزه شاهد مشارکت ۵۷.۴۸ درصدی مردم بوده‌ایم.

در این حوزه در نهایت ۵۵ نامزد با هم به رقابت پرداختند که از بین این تعداد «احمد مرادی» با ۹۵ هزار و ۲۳۷ رای به عنوان بیشترین آرا، «فاطمه جراره» نخستین نماینده زن هرمزگانی در مجلس با ۷۰ هزار و ۲۱۴ رای و «محمد آشوری تازیانی» با ۵۵ هزار و ۱۳۹ رای، به عنوان منتخبان مردم راهی بهارستان شدند.

احمد مرادی؛ فرزند علی متولد ۱۳۴۷ شهر بندرعباس منتخب مجلس دوازدهم با گرایش سیاسی اصولگرا و چهره سیاسی و نماینده دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مرکز (بندرعباس، قشم، بوموسی، حاجی آباد و بندرخمیر) در استان هرمزگان است. که در کارنامه کاری خود، مسئولیت‌هایی همچون فرماندار شهرستان بندرعباس، مدیرکل سیاسی، انتظامی و امنیتی استانداری هرمزگان و معاون اداره‌کل بازرسی هرمزگان را برعهده داشته است.

وی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس از مجموع ۲۹۲ هزار و ۲۹۰ رای، با کسب ۱۶۷ هزار و ۸۴ رای به‌عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافت و در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نیز از مجموع ۲۷۱ هزار و ۶۱۶ رای ماخوذه، با کسب ۹۵ هزار و ۲۳۷ رای به‌عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافت.

محمد آشوری تازیانی؛ فرزند ماشاءالله متولد ۱۳۴۱ شهر بندرعباس منتخب دوازدهم مجلس با گرایش سیاسی اصولگرا، چهره سیاسی و نماینده حوزه انتخابیه بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بوموسی و بندرخمیر در استان هرمزگان در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۹۲ هزار و ۲۹۰ رای با ۹۳ هزار و ۸۴۲ رای به عنوان نمایندگان منتخب حوزه مرکزی هرمزگان به مجلس راه یافت و در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از میان ۲۷۱ هزار و ۶۱۶ رای ماخوذه با ۹۳ هزار و ۸۴۲ رای به عنوان نماینده منتخب حوزه مرکزی هرمزگان به مجلس راه یافت.

فاطمه جراره؛ متولد ۱۳۶۳ فرزند یوسف نیز با گرایش جبهه اصولگرایی به عنوان نخستن زن پس از انقلاب به عنوان نماینده زن مجلس در استان هرمزگان بوده که از میان ۲۷۱ هزار و ۶۱۶ رای ماخوذه با ۷۰ هزار و ۲۱۴ رای راهی خانه ملت شد.

حوزه شرق هرمزگان

در حوزه شرق هرمزگان نیز ۲۰ نفر با هم رقابت کردند که سرانجام سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی با کسب ۷۳ هزار و ۷۲۹ رای از مجموع ۲۰۷ هزار و ۳۲ رای به عنوان منتخب مردم شهرستان‌های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد برای نمایندگی در مجلس دوازدهم مشخص شد.

سید عبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی نماینده منتخب شرق هرمزگان در مجلس دوازدهم با گرایش شانا بوده است.

وی فرزند سید یوسف نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در استان هرمزگان بوده است.

حوزه غرب هرمزگان

در غرب هرمزگان نیز ۲۱ نفر به رقابت دور دوازدهم مجلس راه یافتند که احمد جباری با گرایش سیاسی اصولگرا با رای با کسب ۳۸ هزار و ۲۴۲ رای از ۸۲ هزار و ۶۲۹ رای مردم شهرستان‌های بندرلنگه، پارسیان و بستک و ۴۶.۲۸ درصد از آرا ماخوذه به عنوان نماینده مردم غرب هرمزگان مجددا راهی مجلس شد.

جباری فرزند عبدالله متولد سال ۱۳۴۶ از شهر بستک با مدرک کارشناسی حقوق قضایی و ارشد عمران استان و چهره سیاسی اصولگرا و نماینده حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان در دوره هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی، در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در حوزه انتخابیه غرب هرمزگان با کسب ۳۰ هزار و ۷۰۲ رای از ۸۸ هزار و ۳۵۵ آرای ماخوذه در این حوزه حائز بیشترین رای‌های مردم شد و به مجلس راه یافت.

مجلس خبرگان رهبری

مردم هرمزگان نماینده جدید انتخاب کردند.

استان هرمزگان دارای یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری است که در این ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه نامزد شامل حجت الاسلام و المسلمین محسن ابراهیمی (امام جمعه فعلی شهرستان میناب و اهل بشاگرد)، حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیمی (از روحانیون هرمزگانی ساکن قم و اهل بشاگرد) و حجت الاسلام و المسلمین سیدناصر محمدی هنزایی از یزد باهم به رقابت پرداختند.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان هرمزگان، با پایان شمارش آرا، از میان ۵۸۵ هزار و ۲۲۵ آرای ماخوذه، حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی با گرایش جامعه روحانیت با کسب بیشترین آرا به عنوان نماینده هرمزگان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و «حجت‌الاسلام محمد ابراهیمی» نیز دیگر نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز با کسب ۱۱۴ هزار و ۲۳۹ رای در این دوره از راهیابی به مجلس خبرگان رهبری جا ماند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن ابراهیمی در سال ۱۳۴۷ در یکی از روستاهای شهرستان بشاگرد روستای ویهی مرز بین شهرستان بشاگرد و دهستان درپهن بخش سندرک شهرستان میناب در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود.

طبق اعلام ستاد انتخابات هرمزگان، یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۸۹ نفر هرمزگانی واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد ۶۳۵ هزار و ۱۱۲ نفر آقا و ۶۱۹ هزار و ۴۷۷ نفر نیز خانم هستند؛ همچنین ۷۷ هزار و ۴۰۴ نفر رای اولی شامل ۳۹ هزار و ۳۲۹ نفر آقا و ۳۸ هزار و ۷۵ نفر نیز خانم نماینده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای سلامی را انتخاب کردند.

یکهزار و ۴۵۱ شعبه اخذ رای در مناطق شهری و روستایی هرمزگان برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری درنظر گرفته شد که شامل ۸۷۶ شعبه ثابت و ۵۷۵ شعبه سیار بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha