برنامه نامزدهای سبزوار، از افزایش بودجه بخش فرهنگ تا ایجاد وزارت اطلاعات اقتصادی

سبزوار - ایرنا - ۹ نفر از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سبزوار در نشست انتخاباتی مشترکی تلاش کردند تا با ارائه نظرات و طرح برنامه های خود در حوزه های مختلف، نظر شهروندان را جلب کرده و شانس رای آوری خود را افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، در این نشست که چهارشنبه در حسینیه باقرالعلوم (ع) این شهر برگزار شد از ۱۰ نامزد دعوت شده، ۹ نفر حاضر شامل "مهدی افچنگی، روح الله امامی‌نیا، علی بروغنی، موسی خداشاهی، عبدالله داورزنی، علی اصغر عنابستانی، بهروز محبی نجم آبادی و لیلا استیری" پاسخ های خود را در خصوص برخی مسائل و چالش های طرح شده، بیان کردند.

چالش اصلی اقتصاد کشور و راهکارهای مهار آن

لیلا استیری گفت: چالش اصلی اقتصاد کشور تورم است که از عوامل اصلی آن ناترازی بانک‌هاست و باید اصلاحاتی در قانون نظام عملیاتی بانک‌ها رخ دهد.

این نامزد انتخاباتی افزود: از طرفی ارز ثابت باعث تورم می‌شود و برای دستیابی به توسعه اقتصادی باید این توسعه با توسعه سیاسی همراه شود.

وی گفت: با وجود نقش آفرینی مردم در حوزه اقتصاد اما همچنان شاهد عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم و چرا نباید اقتصاد به مردم واگذار شود.

علی بروغنی، تورم را مشکل اقتصاد کشور خواند و گفت: برای درمان بیماری مزمن بی‌ثباتی باید به سمت ثبات سیاسی حرکت کرد و جهت دهی ارز به سمت خودرو، مسکن و سکه شرایط ناامنی برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

این نامزد انتخابات گفت: باید منابع در خدمت تولید و خلق ثروت حرکت کند، بنگاهداری بانک‌ها از عوامل تورم اقتصادی است، چنانچه بانک‌ها تولید را تقویت کنند اشتغال و درآمد ایجاد می شود و اقتصاد منهای نفت و توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی در کنار گسترش تبادلات بین المللی از راهکارهای موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی است.

مهدی افچنگی گفت: یکی از آسیب های حوزه اقتصاد، نبود نظارت های کافی است و اعتقاد دارم یکی از بهترین راهکارها داشتن یک وزارت اطلاعات مختص اقتصاد به نام وزارت اطلاعات اقتصادی است تا در عرصه اقتصاد نیز همچون حوزه امنیتی، درخشان ظاهر شویم.

موسی خداشاهی گفت: عمده کارشناسان حوزه اقتصاد مشکل اصلی را ساختاری می‌دانند، یعنی ساختار اقتصادی ضد تولید و ضد توسعه است بودجه برای تولید در نظر گرفته نمی شود و حال آنکه تولید باید در ردیف اول نشسته و بیشترین بودجه برای حوزه تولید باشد.

این نامزد مجلس افزود: باید اقتصاد به سمت تولید هدایت شده و در برنامه‌های اقتصادی به چشم‌اندازها توجه شود و در اصل به سمت اقتصاد بدون اتکا به منابع نفی حرکت کنیم.

روح الله امامی نیا گفت: رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، وابستگی اقتصاد به نفت، بودجه بندی معیوب و نامتوازن و عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد اشاره کرده اند که اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور را در برابر آسیب های اقتصادی ایمن می کند.

با توجه به ظرفیت اقتصادی غرب خراسان رضوی برای ارتقای کشاورزی در این منطقه چه برنامه هایی دارید؟

افچنگی گفت: بروز چندین ساله خشکسالی‌، کشاورزی را با چالش مواجه کرده است و بر این اساس توجه به کشاورزی کم آب بر راهکار اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: باید از تولید محصولات پردرآمد به سمت محصولات راهبردی حرکت کرد و با آمایش و شناخت سرزمینی، بهترین وجه کشاورزی اختیار شود که استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و جامعه نخبگانی در حوزه کشاورزی موردتاکید است.

استیری گفت: ایجاد روحیه امید در کشاورزان مهم است که در حوزه تعیین قیمت محصولات به گونه‌ای باید باشد که کشاورز به درآمد مورد انتظار خود برسد.

این نامزد انتخابات اظهار کرد: بهای تضمینی خرید محصولات نباید با تاخیر پرداخت شود. این منطقه ظرفیت بالایی در تولید محصولات گندم، فلفل، زعفران و پسته دارد که باید به سمت برندسازی و صادرات آنها حرکت کرد و آموزش کشاورزی برای داشتن بهره‌وری کافی از محصول با استفاده از دانش و هیات‌های اندیشه ورز مورد توجه قرار گیرد.

خداشاهی نیز گفت: کشاورزان تولید کنندگان کوچکی هستند اما تامین مهمترین بخش امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند ولی کمترین حمایت از آنها صورت می گیرد.

وی افزود: باید کشاورزی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و کشاورزان بیمه شوند.

علی اصغر عنابستانی نیز در این خصوص گفت: برای مقابله با بحران کم آبی، اجرای سامانه های آبیاری نوین، انتقال آب با لوله و ساخت کانال باید توسعه یابد که مصرف آب پایین بیاید.

این نامزد انتخابات گفت: ضروری است اقتصاد کشاورزی را بیمه کنیم و زنجیره ارزش غذایی را تکمیل کنیم، برای نمونه در این منطقه زنجیره ارزش محصولات پنبه، پسته و انگور باید کامل شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبی، توسعه و ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای یکی از رویکردها می تواند باشد و بدین منظور ۲ مجوز ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای برای جغتای و خوشاب دریافت شده است که کشت های گلخانه ای در کنار اجرای طرح های آبخیز و آبخوان دارای نجات بخش حوزه کشاورزی است.

عبدالله داورزنی گفت: با توجه به اقلیم خشک منطقه یکی از ضروریات مدیریت منابع آبی کشاورزی است و تغییر الگوی کشاورزی به عنوان بخش راهبردی با اصلاح الگوی زراعت و تمرکز بر صنایع کم آب بر باید مورد توجه باشد.

بروغنی نیز گفت: در راستای حمایت از بخش کشاورزی، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در مجلس هشتم تصویب شد.

این نامزد انتخابات مجلس یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های منطقه بخش کشاورزی است که این بخش ۲۵ درصد تولید اقتصاد ملی را شامل می شود و ۴۵ درصد جمعیت کشور در این حوزه فعالیت دارند.

وی گفت: توجه به اقتصادی بودن کشاورزی علاوه بر رونق تولید به کاهش بیکاری کمک می کند.

برنامه نامزدهای سبزوار، از افزایش بودجه بخش فرهنگ تا ایجاد وزارت اطلاعات اقتصادی

بهروز محبی نجم آبادی گفت: بزرگترین بحران کشاورزی ما، کمبود آب است و اجرای طرح های آبخوانداری، ساخت بندهای خاکی و مرمت قنوات در این حوزه می تواند موثر باشد.

این نامزد انتخابات مجلس افزود: خرید تضمینی محصولات و کشت قراردادی مغفول واقع شده است که در مجلس یازدهم مساله بیمه کشاورزان و کشت‌های قراردادی مطرح شد.

وی گفت: تعیین تکلیف زمین‌های مورد منازعه بین کشاورزان و منابع طبیعی با ورود کمیسیون رفع تداخلات در حال برطرف شدن است که این اقدام ارزشمندی است.

محبی گفت: در کنار تلاش برای جلوگیری از خاموشی برق چاههای کشاورزی، سرمایه گذاری در حوزه شیلات و فرآوری پسته در منطقه اهمیت فراوانی دارد.

امامی نیا نیز گفت: کشاورزی در اقتصاد مقاومتی جایگاه مهمی دارد و توجه به اصل ۴۴ حوزه تعاونی، تکمیل زنجیره تولید تا مصرف بازده اقتصادی کشاورزی را افزایش می دهد و در کنار نقش موثر تعاونی‌ها، بخش دولتی نیز باید با نگاهی راهبردی وظیفه خود را انجام دهد.

این نامزد انتخاباتی، خرید تضمینی محصولات راهبردی و برنامه‌ریزی متناسب با عرضه و تقاضا و توجه به صنایع جانبی را موجب رشد کشاورزی دانست.

رویکردتان در قانون‌گذاری برای حوزه فرهنگ، هنر، ورزش و فضای مجازی چیست؟

داورزنی گفت: با وجود نهادهای گوناگون فرهنگی، بازخورد فعالیت آنها کمرنگ است که بخش هایی از این خلاء در اغتشاشات سال گذشته نمایان شد.

این نامرد انتخابات مجلس دوازدهم افزود: باید در حوزه فرهنگی سرمایه‌گذاری شود و طرح های این حوزه پیوست فرهنگی داشته باشد.

امامی نیا هم گفت: بنده نه اعتقادی به ولنگاری و رهاسازی و نه انسداد و مسدودسازی فضای مجازی هستم و معتقدم استفاده معقول از آنرا در چهارچوب اصل ۷۲ قانون اساسی باید مورد توجه قرار داد.

استیری گفت: ما مصوبات در این حوزه کم نداریم و با وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان در حوزه فرهنگ و فضای مجازی چالش داریم چون بین حوزه تصمیم گیری و اجرا فاصله و تفاوت رویکرد وجود دارد و این از آسیب‌هاست.

این نامزد مجلس افزود: استفاده نکردن از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از دیگر مسائل این بخش است.

عنابستانی گفت: در حوزه مجازی مهم ترین پلتفرم‌ها و نیز کاربران هر ۲ رها شده اند و هیچ ضابطه‌ای نداریم، طرح صیانت با هدف ضابطه گذاری در این حوزه در مجلس تصویب شد اما هنوز از سوی رییس مجلس ابلاغ نشده است.

این نامزد انتخاباتی افزود: بهترین کار برای ساماندهی فضای مجازی، ضابطه مند کردن آن است و فیلترینگ بدترین کار در این حوزه است که تنها برای فیلترشکن‌ فروش ها ایجاد درآمد کرده و آسیب‌های تربیتی بسیاری را به دنبال داشته است.

خداشاهی گفت: به حوزه فرهنگ اختیارات و بودجه کافی داده نمی‌شود و هرجا کم می آوریم بودجه فرهنگی را کوچک می‌کنیم.

وی افزود: به نظر من فضای مجازی هم آری هم نه، فرصت و کارکردهای مناسب آری اما ولنگاری آن نه، در کنار نظارت از کسب و کارهای فضای مجازی باید حمایت شود.

برنامه نامزدهای سبزوار، از افزایش بودجه بخش فرهنگ تا ایجاد وزارت اطلاعات اقتصادی

رویکرد در سیاست خارجی

عنابستانی گفت: اولویت کشور در روابط بر اساس منافع ملی و اولویت دیپلماسی اقتصادی باید باشد و هر کشوری در حوزه اقتصادی با جمهوری اسلامی همراه باشد، باید در سایر ساختارها نیز با آنها همراهی کنیم.

این نماینده و نامزد مجلس افزود: بنده در این دوره نمایندگی تلاش کردم صدای مردم باشم و بدون محافظه کاری حرف و فریاد بزنم و با مفسدان به شدت مقابله کنم که طرح‌های فسادزا را دنبال کرده و بیشترین فعالیت در تدوین طرح‌ها و لوایح این بخش را داشته و با ۳۰۰ نطق در مجلس در طرح‌های بزرگ مجلس تاثیرگذار در رفع امور بر زمین مانده مردم عمل کرده ام.

وی بیان کرد: اکنون نیز برای تکمیل کارهای نیمه تمام ملی و منطقه‌ای دوباره آمده ام و رسالت خود را اتمام کارهای نیمه تمام و ایجاد استان خراسان غربی می دانم.

امامی نیا گفت: تحریم دشمن خونی ملت ایران است و ما هرچه قویتر باشیم بانیان تحریم به سوی ما می‌آیند و باید سیاست صحیحی در حوزه روابط خارجی اتخاذ شود.

استیری گفت: همسویی و ایجاد تعامل با کشورهای منطقه و غرب آسیا در کاهش آثار تحریم ها موثر است و تقویت ارتباط با همسایگان باید مورد تاکید قرار گیرد.

خداشاهی گفت: در عرصه روابط خارجی باید نخبگان بسیجی، سیاست خارجی دقیقی طراحی کنند و اگر ما در داخل کشور خود را قوی کنیم دیگران خواهان برقراری ارتباط با ما می شوند و ما در صورت نگاه به ظرفیت های همسایگان، دیگر نیازی به دنبال کردن کدخدا نخواهیم بود.

این نامزد مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور چندان فعالی در این عرصه نداشته است که باید رویکردهای آن تغییر کند.

افچنگی هم گفت: سیاست خارجه کشور باید بر مبنای عزت و شرف استوار باشد و علاوه بر آن سوگیری سیاست خارجی، یافتن بازار برای محصولات تولیدی داخلی باشد و ارتباط با کشورهایی که خریدار محصولات ما باشند و این در دور زدن و بی اثر کردن تحریم‌ها موثر خواهد بود.

داورزنی گفت: اهمیت ارتباط سیاست خارجی با اقتصاد در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور ذکر شده است، یعنی رابطه دوسویه اقتصاد و سیاست خارجی و دیپلماسی سازنده دولت و دستیابی به توسعه به رفع تحریم‌ها کمک می کند.

این نامزد مجلس افزود: اگر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری به درستی انجام می شد، امروز تحریم‌ها چندان موثر نبود.

وی یادآور شد: در کنار دوری از افراط و تفریط در روابط بین‌المللی، سیاست خارجی در رایزنی‌ قوی با سازمان‌های بین‌المللی "شانگهای" و "بریکس" خوب عمل کرده که در رفع مشکلات کارگشاست.

محبی نیز گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از معطلی نجات داد.

این نماینده و نامزد مجلس گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یکی از افتخارات مجلس یازدهم است که جمهوری اسلامی را از معطلی نجات داد.

وی افزود: پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و در شرایطی که طرف های اروپایی نیز به تعهدات خود عمل نمی کردند، ایران همچنان به تعهدات خود در این چهارچوب پایبند بود، لذا مجلس یازدهم با ابتکار عمل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کرد.

وی گفت: در کنار تقویت ارتباط با کشورهای همسایه، پیمان های "شانگهای" و "بریکس" نیز ظرفیت‌های بزرگی در حوزه های مختلف برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

حوزه انتخابیه سبزوار شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و اکنون ۵۶ نامزد برای تصاحب این کرسی ها رقابت می کنند.

این حوزه انتخابیه ۳۸۶ هزار نفر واجد شرایط رای دادن دارد که بیش از ۲۰ هزار نفر آنان رای‌ اولی هستند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha