مطهری: می‌توان با اقلیت خوب کارهای زیادی کرد/رسولی: شورای ائتلاف با کسی عهد اخوت نبسته است

تهران- ایرنا- در حالی که سرلیست انتخاباتی «صدای ملت» معتقد است با یک اقلیت خوب در مجلس می‌شود خیلی کارها کرد و زمینه یک تغییر را ایجاد کرد، سخنگوی «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» می‌گوید که شانا با کسی عهد اخوت نبسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، گفتگوی بی‌واسطه خانواده شریف با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ارمز سه شنبه هشتم اسفند ۱۴۰۲ سه روز مانده به انتخابات با حضور اعضای ۳ لیست انتخاباتی صدای ملت، لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری و لیست امنا در سالن ربیعی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

علی مطهری عصر سه شنبه در ویژه‌ برنامه انتخاباتی گفتگوی بی‌واسطه خانواده شریف با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، هدف از ارائه لیست صدای ملت را شکستن تک صدایی در مجلس عنوان کرد و گفت: با اقلیتی که نظر متفاوت دارند می‌توان مجلس دوازدهم را به مجلسی متفاوت تبدیل کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای  اسلامی درباره وظایف مجلس برای کابینه خوب افزود: وقتی مجلس به وزیر قوی و کارآمد رای می‌دهد خود مدیرانی که این وزیر انتخاب می‌کند مدیران قوی خواهند بود و انتخاب وزیر ضعیف باعث می‌شود مدیران زیردست او هم ضعیف باشند. بنابراین مجلس نقش غیرمستقیم در انتخاب مدیران دارد.

مطهری تاکید کرد: با یک اقلیت خوب در مجلس می‌شود خیلی کارها کرد و زمینه یک تغییر را ایجاد کرد و مانع تصویب بسیاری از طرح‌ها و لوایح مضر شد و زمینه روی کار آوردن یک دولت کارآمد را فراهم کرد.

وی یادآور شد: این فضای یاس و ناامیدی را که می‌گویند را قبول ندارم. هر چقدر هم انتقاد داشته باشیم مدافع جمهوری اسلامی هستیم اما معتقدیم بسیاری از رویه ها باید تغییر کند و اصلاح شود، از این جهت است که در انتخابات حضور پیدا کردیم و لیست ارائه کردیم.

 سرلیست انتخاباتی صدای ملت بیان کرد: لیست ما از نظر کارشناسی و تخصص در سطح بالایی است در حوزه سلامت، صنعت، کارگری، اجتماعی و فرهنگی و این اعتراف طرف مقابل هست.

مطهری تاکید کرد: نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و سختی‌های غیرضروری را تحمیل کنیم. باید به جایی برسیم که مردم یک رفاه نسبی ببینند.  

وی ادامه داد: در دوره‌ تحریم‌های بسیار شدید ترامپ که صدور نفت ما به صفر رساند دولت قیمت‌ها را کنترل کرد. هر چند این دولت پرتلاش است و شوق کار را دارد ولی تورم کنترل نشد.

این فعال سیاسی موضوع حجاب را مساله کشور ندانست و گفت: اکثریت قاطع مردم حجاب را رعایت می‌کنند. سال گذشته با پدیده‌ی کم‌ححابی مواجه شدیم که بعد سیاسی هم پیدا کرد اما اکنون می‌بینیم که رو به‌ کاهش است. حجاب چه قبل از درگذشت مهسا امینی و چه بعد از آن رعایت می‌شد اما نمی‌شود توقع داشت که به شکل کامل رعایت شود.

مطهری اضافه کرد: فلسفه حجاب این است که اجتماع محیط کار و فعالیت باشد و التذاذات جنسی محدود به خانواده باشد. این فلسفه حجاب و عفاف است که اکنون در جامعه‌ ما محقق است. این مسئله اساسی کشور ما نیست. اگر جامعه را به حال خود رها کنید خود به خود به حال طبیعی خود برمی‌گردد. ‌

وی درپاسخ به این سوال که راه حل لیست صدای ملت برای رفع مشکلات معیشتی مردم چیست، تاکید کرد:  اقتصاددان نیستم و برای راهکارهای اساسی اقتصادی با اساتید اقتصاد مشورت می‌کنیم.

شورای ائتلاف با کسی عهد اخوت نبسته است

در ادامه گفتگوی بی‌واسطه خانواده شریف، امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره فرایند ارائه لیست انتخاباتی گفت: ما در شورای ائتلاف از ۸ ماه قبل کارمان را شروع کردیم. ۱۴۰۰ کاندیدا ثبت نام کردند و تلاش کردیم با مصاحبه‌های تخصصی به گزینه‌های کارآمدتر برسیم.

وی ادامه داد: در شورای ائتلاف با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم و برای هر فردی که ثبت نام کرده بود، کارنامه‌ای تنظیم کردیم.

ماهیت حجاب و عفاف، فرهنگی و اجتماعی است

همچنین بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره لایحه حجاب گفت:  لایحه‌ای که از دولت و قوه قضاییه درخصوص حجاب به مجلس آمد، جمع بندی این بود که ماهیت لایحه واصله، قضایی است در حالی که ماهیت حجاب و عفاف، فرهنگی و اجتماعی است. نشست‌های متعددی با علما و متخصصان و اندیشمندان برگزار شد و جمع بندی این شد که موادی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی باید به این لایحه اضافه شود. ‌ 

وی ادامه داد: جمع‌بندی مجلس حذف گشت ارشاد در این قانون و جایگزینی آن با جریمه نقدی بود و برخورد فیزیکی را محدود به برهنگی و موارد خاص می‌کرد. سومین اصلاحیه برای گروه‌های ویژه‌ای بود که رفتارشان روی دیگران اثر دارد مانند فرزندان مسئولین و سلبریتی‌ها بود، به این صورت که جریمه برای این افراد بیشتر باشد. اکنون نیز این لایحه در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان در حال نهایی شدن است.

طرح صیانت بازنگری شود

در ادامه مصطفی غفاری از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران در برنامه گفتگوی بی‌واسطه خانواده شریف گفت: جا دارد که در طرح صیانت بازنگری شود. دغدغه‌هایی که منشا شکل‌گیری این طرح بود دغدغه‌های درستی بود اما لازم است به آن نگاه جامع‌تری شود مانند چیزی که در طرح حجاب و عفاف رخ داد، طرحی که ماهیت قضایی داشت اما مجلس به آن نگاه جامع‌تری داشت.

وی افزود: باید به فضای مجازی نگاه اجتماعی و سیاست گذارانه داشته باشیم. نگاه صرفا امنیتی و نگاه صرفاً خدماتی با مدیریت فضای مجازی اشتباه است. ‌ 

غفاری تاکید کرد: شأن مجلس قانون‌گذاری است و الزاما همه‌ مسائل کشور با قانون‌گذاری حل نمی‌شود. سهم نهادهای دیگر در حل مشکلات باید دیده شود. پیشنهاد این است که در لایه‌های مختلفی طرح مشارکت داشته باشیم.

عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: بسیاری از چالش‌های فضای مجازی جهانی است و صرفاً مساله ما نیست.

نقطه قوت مجلس یازدهم حفظ رویکرد انقلابی بود

همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو ائتلاف شانا گفت: برای ارزیابی مجلس یازدهم، باید ببینیم این مجلس در چه شرایطی کار کرد. مجلس یازدهم در دوران کرونا کار خود را شروع کرد و شاهد اتفاقاتی همچون جنگ روسیه و اوکراین بود. ما در مجلس یازدهم میراث‌دار بعضی از اتفاقات در حوزه اجرا بودیم که اتفاقاًت تلخی را برای ما رقم زد. نقطه قوت مجلس یازدهم حفظ رویکرد انقلابی بوده است.  
مجلس هم در نحوه رسیدگی به بودجه و هم اصلاح ساختار بودجه ورود پیدا کرد

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha