کاندیدای خبرگان رهبری:لزوم آشنایی عمیق اعضای خبرگان با نقشه تکاملی انقلاب اسلامی

شیراز- ایرنا- داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس گفت: در خصوص نقشه تکاملی انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری مراحل مختلفی از تشکیل نظام اسلامی تا شکل گرفتن تمدن نوین اسلامی را ترسیم فرمودند، قاعدتا برای همه فعالان سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور لازم است که با این نقشه تکاملی آشنا شوند.

آیت الله لطف الله دژکام، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هم به‌ خاطر اهمیت موضوع کارشان به این مساله باید آشنایی عمیق و دقیقی داشته باشند چرا که رهبر انقلاب از مجلس خبرگان به نوعی درخواست بررسی این روند تکاملی را هم داشته‌اند و کسی که آشنا نباشد نمی‌تواند در این زمینه ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: البته اعضای مجلس خبرگان معمولا چهره‌های علمی و اهل مطالعه و دارای توانمندی‌های بالایی از نظر دانش هستند و از این ‌جهت اطلاعات خوبی در این زمینه دارند، ولی دقیق تر کردن اطلاعات، افزایش اشراف نسبت به مسائل راهبردی و بررسی عمیق‌تر روند تکاملی انقلاب اسلامی برای همه این عزیزان هم می‌تواند مفید و موثر باشد.

وجود فقاهت به‌ معنای اخص در عرصه کار خبرگان بسیار ضروری است
آیت الله دژکام، وجود فقاهت به‌معنای اخص در عرصه کار خبرگان را بسیار لازم و ضروری دانست و گفت: اگر این فقاهت وجود نداشته باشد فرد نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان باشد.

وی ادامه داد: ما در اصطلاح طلبگی دو معنا برای فقه ذکر می‌کنیم، یکی فقاهت به‌معنای اعم و یکی فقاهت به‌معنای اخص است.

او اظهار کرد: فقاهت به معنای اعم به معنای آشنایی با دین در همه ابعادش است، قطعا چنین آشنایی به نوعی با انواع دانش‌ها ارتباط پیدا می‌کند و ما نمی‌خواهیم بگویم که یک نفر در همه دانش ها متخصص باشد که این معمولا رخ نمی‌دهد اما آشنایی و فهم مناسب از یک سری دانش‌ها خصوصا در حیطه علوم انسانی مسلما در فقاهت به‌معنای وسیع وجود دارد.

داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس گفت: یک معنای دیگر فقاهت به ‌معنای اخص است، دایره این دانش کوچک‌تر از آن معنای اعم است به شکلی که می‌توانیم بگوییم این زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد.

آیت الله دژکام افزود: مسلما فقاهت به‌معنای اخص چیز بسیار لازمی است در عرصه کار خبرگان و اگر وجود نداشته باشد نمی‌تواند عضو مجلس خبرگان باشد، به‌خاطر این‌که در این معنا فقاهت به‌معنای توانایی برای استنباط احکام شرعی است.

وی گفت: از اصطلاح مبانی و دلایلی که باید در روش‌شناسی علم فقه یاد گرفته باشد، چنین شرطی برای خبرگان وجود دارد و به نظرم می‌رسد که باید فقاهت را در معنای اعم اش لحاظ کنیم.

او افزود: باید فقاهت را به تناسب نیازی که در کارهای خبرگان است به همان معنای گسترده‌ترش مدنظر قرار دهیم و همه این دانش‌هایی که به نوعی مطرح است آنجا حد مورد نیازش لحاظ می‌شود و نمی‌شود دین را به‌عنوان روش زندگی مدنظر قرارداد بعد بگوییم می‌خواهیم یه کسی متخصص در مسائل دینی باشد و در بعضی از این دانش‌ها، اطلاعات لازم را نداشته باشد.

کارکرد مجلس خبرگان در حوزه نظارتی
وی، در خصوص کارکرد مجلس خبرگان در حوزه نظارتی نیز گفت: بحث نظارت 2 بعد دارد یکی مساله نظارت بر اقدامات شخص رهبر است که جزو وظایف مجلس خبرگان است و یکی نظارت بر اقداماتی است که در راستای فرامین رهبری در جامعه باید رخ دهد.

داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس افزود: هر دو بخش را رهبر معظم انقلاب از خبرگان مطالبه دارند، در بخش اول که نظارت بر اقدامات خود رهبری است، مسلما اعضای خبرگان قسم می‌خورند در آغاز ورودشان به مجلس که وظایف قانونی خودشان را در حفظ و حراست از مساله ولایت فقیه انجام دهند، و همه خبرگان چه تک‌ تک و چه در کمیسیون‌های مختلفی که مجلس خبرگان دارد درگیر این مساله هستند.

وی گفت: عموما افرادی که در مجلس خبرگان هستند همگی فقیه هستند و قسم خورده اند و وجوب آن هم بر گردنشان است، در این بخش مربوط به وظائف قانونی خودشان در حد توان خودشان که پیش‌از این هیچ تکلیفی خدای متعال نکرده در حد وسع هست این کار را انجام داده‌اند و در جمع هم باید بگوییم مجلس خبرگان ما در دوره‌های‌ اخیر در این جهت فعال و پیگیر هستند.

او اظهار کرد: در خصوص آن نظارت بر اجرای به‌اصطلاح راهبردها و عملی شدن راهبردهای رهبری که آن هم از مجلس خبرگان خواسته شده و رهبری هم بر این قضیه تاکید دارند.

آیت الله دژکام افزود: به‌ نظر من سازوکارهای دقیق‌تری باید به‌کار گرفته شود و جا دارد که ما این مساله را ارتقاء بدهیم و فایده‌اش هم این است که ما در آن بحث سیر تکاملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی که می خواهیم بسازیم کارمان سرعت خواهد گرفت و موفقیت های بیشتری خواهیم داشت.

نظریه‌پردازی برای خبرگان بیش‌از بقیه باید مدنظر باشد
داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس گفت: مسلما در چارچوب مبانی اندیشه همه مشترک هستیم و باید باشیم، اما بالاخره شرط خبرگان اجتهاد است.

آیت الله دژکام افزود: اجتهاد یعنی یک فرد نظریه‌پرداز باشد و از این ‌جهت مجال اظهارنظر و نظریه‌پردازی برای خبرگان بیش‌از بقیه باید مدنظر باشد و اینها باعث رشد جامعه ما است.

وی ادامه داد: در طرح نظریات مختلفی که معمولا در سخنرانی‌های پیش‌از دستور، خبرگان به این‌طور مسائل هم می‌پردازند، آن نظریه‌ای که قوی‌تر از همه است مورد بحث و توجه بقیه قرار می‌گیرد و این دو جهت با هم است یعنی هم آزاداندیشی هم نظریه‌پردازی و هم درعین‌حال هماهنگی در حمایت از نظریه‌ی برتر.

وی ادامه داد: این قضیه مسلما در خبرگان به‌خاطر همان روحیه علمی که حاکم است مشاهده می‌شود، جلسات مختلف مجلس این احساس را دارم که دیدگاه‌ها قوی و نظریات محکم ارائه می‌شود، حالا ممکن است بعضی از این‌ها را یک جمعی نپسندند یا در مجال برخورد با اندیشه های دیگر اندیشه قوی‌تر حاکم شود.

او اظهار کرد: اینها مسائلی است که لازم است در یک فضای علمی وجود داشته باشد و مجلس خبرگان یک محیطی است که علمیت و فرهیختگی در کنار جامعیت فرهنگی و اشراف اجتماعی خیلی در آن مهم است.

آیت الله دژکام افزود: از این ‌جهت بنده باوجودی که طرفدار همفکری هستم ولی همفکری در این چارچوب علمی مد نظرم است و بدون بررسی و چالش‌های علمی متداول بین علما نه آن چیز معلوم نیست مطلوب باشد.

داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس، با اشاره به ورود نماینده‌ای در تراز انقلاب اسلامی به مجلس خبرگان گفت: ما اگر هدف‌گذاری کرده‌ایم برای انقلاب مان که زمینه‌ساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) باشد این کار بزرگ نیاز به همت های عالی و توانمندی های خاص علمی و اجرایی و مدیریتی دارد.

آیت الله دژکام افزود: یعنی باید این کشور و این انقلاب به جایی برسد که بتواند نمایی از آن جامعه آرمانی را پیش چشم جهانیان قرار دهیم.

وی ادامه داد: اعضای خبرگان هم در حیطه مسئولیت‌های قانونی خودشان باید طبیعتا چنین افرادی باشند و اینکه مردم به انتخاب دعوت می‌شوند و در بین کسانی که به فرموده رهبر معظم انقلاب از نگاه شورای نگهبان که همه فقها و افراد طراز علمی هستند اینها صالح تشخیص داده شده‌اند.

او اظهار کرد: انتخاب صالح تر و اصلح تر برای همین است که این وظیفه سنگین را بتوانند انجام بدهند و طبیعتا در این زمینه کار آن‌ها آسان نیست و داشتن صلاحیت های بهتر و بالاتر مسلما به آنها کمک می دهد که کارشان را راحت‌تر و بهتر انجام دهند.

انتخابات ضرورت جدی برای نمایش مردم سالار دینی در دنیا
داوطلب ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان استان فارس، در خصوص ضرورت انتخابات نیز گفت: ما هم از نظر عقلی، هم از نظر شرعی و هم از نظر عرفی و ملی و میهنی می‌دانیم که انتخابات یک ضرورت جدی برای یک نظامی هست که می‌خواهد برای دنیا مردم‌سالاری دینی را به نمایش بگذارد.

آیت الله دژکام افزود: مردم‌سالاری در شکل‌های مختلفش در دنیا هست اما مردم‌سالاری دینی صحبت خاص ایران اسلامی هست و از این ‌جهت هر کس دل‌بسته به ایران و اسلام هست به یک شکلی باید در این مساله نقش‌آفرینی کند و نگذارد این سخن جدید ایران در معرکه آراء بین‌المللی مورد کم‌توجهی قرار گیرید.

وی ادامه داد: این مساله امر واضحی هست و خبرگان هم طبیعتا کار اصلی‌شان که به اصطلاح تعیین ولی فقیه و حمایت از ولی فقیه و حفظ اصل ولایت‌فقیه در جامعه است اگر انجام بدهند تمام آن حرکت فرآیندی تمدن‌سازی که رهبر معظم هم بر آن تاکید دارند در آن جهت راهبردیش به نوعی شرکت دارند و کمک می‌دهند و از این ‌جهت حرکت کشور به نوعی وابسته به تصمیم‌گیری خبرگان نیز هست.

او اظهار کرد: از این‌ جهت تاثیرگذاری خبرگان در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور واضح می‌شود و تاثیر عمیق و طولانی‌مدتی هم هست ازاین‌جهت بایستی همه ما دقت داشته باشیم که این انتخابات به‌خوبی و با یک مشارکت قوی انجام بگیرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان فارس فرصت تبلیغات و ارایه برنامه را برای همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری فراهم کرده و تا روز چهارشنبه ۹اسفندماه جاری( بر اساس قانون زمان تبلیغات) فرصت برای حضور همه نامزدها در این رسانه ملی وجود دارد."

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان در سراسر کشور ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود.

۶ نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری برای تصدی پنج کرسی استان فارس در این مجلس رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha