۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85396520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نهاد داوری در کیفیت رسیدگی و کاهش پرونده‌ها به دادگستری اثرگذار است

اهواز- ایرنا - رییس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: استفاده از نهادهای شبه قضایی مانند داوری برای حل و فصل اختلافات حقوقی و کیفری در کیفیت رسیدگی و کاهش ورود پرونده‌ها به دادگستری به عنوان یک راهبرد مهم در سیاست قضایی مورد پیگیری است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی روز شنبه در همایش استانی نقش داوری حرفه ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی در اهواز بیان کرد: نهاد داوری می‌تواند در کاهش زمان رسیدگی به دعاوی، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت رسیدگی قضایی به پرونده‌ها موثر است.

"نهاد داوری یک شخصیت قراردادی دارد که از توافق طرفین سرچشمه می‌گیرد. این نوع از قرارداد، داوطلبانه بین طرفین منعقد می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد تا زمان و مکان داوری، تعداد و شخصیت داور یا داوران خود را و نیز قانون ماهوی و آیین دادرسی حاکم بر دعوا را تعیین کنند."

وی گفت: بی شک به فعلیت رساندن استفاده از ظرفیت قانونی موجود در خصوص نهاد داوری می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش ورودی پرونده به دادگستری داشته باشد.

حجت الاسلام امانت بهبهانی با بیان اینکه کاهش روند رسیدگی به اختلافات و دعاوی در نظام قضایی همواره یکی از دغدغه ها بوده است افزود: ترویج صلح و سازش با استفاده از یک ظرفیت قانونی و البته کاملا عقلایی با عنوان داوری یکی از راهکارهایی است که می‌تواند دستگاه قضا را بیش از پیش در پیمودن مسیر یاری دهد.

رییس توسعه حل اختلاف خوزستان با اشاره به اینکه رسیدگی‌های داوری به صورت کارشناسی و تخصصی است اظهار کرد: مردم با بهره‌گیری از شیوه داوری می‌توانند از ظرفیت متخصصان و کارشناسان کشور، بدون نیاز به طرح دعوا در نظام قضایی و بدون تجربه کردن آسیب در اثر اختلافات پیش‌آمده، مشکلات خود را با این ظرفیت حل و فصل کنند و از این رو، داوری یکی از نهادهای مدرن و پیشرفته در حل اختلاف محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا ، رییس کل دادگستری خوزستان پیش از این اعلام کرد؛ کاهش ۳۴ درصدی پرونده قضایی در شعب دارای تعداد پرونده‌های نامتعارف و کاهش ۲۶ درصدی پرونده‌های طولانی مدت قضایی در دادگستری استان طی سال گذشته محقق شده که این روند در سال جاری باید با همت بیشتری ادامه یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha