نتیجه یک طرح تحقیقاتی: ترکیب عصاره آویشن و زنجبیل در بهبود زخم موثر است

کرمانشاه - ایرنا - یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد که ترکیب عصاره آویشن و عصاره زنجبیل به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی در بهبود زخم موثر است.

به گزارش ایرنا، این طرح تحقیقاتی که توسط دکتر حسن ملکی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحت عنوان «بررسی اثرات زخم پوش نانوفیبری بارگذاری شده با عصاره های زنجبیل و آویشن بر روی زخم های عفونی» در مطالعات ترمیم زخم عفونی در مدل حیوانی صورت گرفت نشان داد پوشش نانوفیبری حاوی عصاره آویشن-عصاره زنجبیل حداکثر کاهش مساحت موضع زخم و بیشترین بسته شدن زخم را ایجاد کرده و سبب تسریع بازسازی پوست شد.

عفونت زخم از موانع اصلی بهبود فرایند ترمیم و بازسازی زخم ها است که نانوالیاف پلی وینیل الکل/کیتوزان حاوی عصاره آویشن و عصاره زنجبیل به عنوان یک پانسمان زخم زیست فعال چند منظوره، پتانسیل زیادی به منظور بکارگیری در تسریع بهبود زخم ناشی از عفونت باکتریایی و بازسازی بافت پوست دارد.

نانوفیبر عصاره آویشن-عصاره زنجبیل قابلیت مهار اساسی رشد هر دو سویه باکتری گرم مثبت استافیلوکوکوس آرئوس و گرم منفی ای کلای را داشت. مطالعات ترمیم زخم عفونی در مدل حیوانی نشان داد پوشش نانوفیبری حاوی عصاره آویشن-عصاره زنجبیل حداکثر کاهش مساحت موضع زخم و بیشترین بسته شدن زخم را ایجاد کرده و سبب تسریع بازسازی پوست شد.

مطالعات مهار رشد باکتری در موضع زخم نیز اثرات مهارکنندگی کاملی را در نمایان ساخت. به علاوه، مطالعات هستوپاتولوژی بازسازی کامل لایه های پوستی، کلاژن سازی و آنژیوژنز را تایید کرد. نانوالیاف پلی وینیل الکل/کیتوزان حاوی عصاره آویشن و عصاره زنجبیل به عنوان یک پانسمان برای زخم های عفونی، و تسریع بهبود زخم ناشی از عفونت باکتریایی و بازسازی بافت قابل استفاده دارد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۹ دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، توانبخشی، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری (در شهرستان سنقر و کلیایی) دارد.

۸۵ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دایر است که از این تعداد ۱۸ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۹ رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و یک رشته کاردانی است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ۵۵۲ عضو هیأت علمی ۶۶۸ دانشجوی خارجی نیز را آموزش می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha