پنج اثر از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر متعلق به خراسان رضوی است

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: پنج اثر از آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر متعلق به هنرمندان و فیلمسازان این استان است که به واقع در عرصه فیلمسازی طی یکسال اخیر خوش درخشیده اند.

به گزارش ایرنا، محمد حسین زاده روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در کشور به نمایش درمی آید، افزود: سالی پرافتخار را در عرصه فیلمسازی و سینما در استان خراسان رضوی پشت سر می گذاریم، سالی پر از تولید خبر و پرتماشاگر به طوریکه بی تردید خراسان رضوی در حوزه جذب مخاطب و اقبال عمومی نسبت به سینما از استانهای دیگر پیشتاز بوده است.

وی بیان کرد: هم اینک انیمیشن یکی از فیلمسازان خراسان رضوی با عنوان "گانورا" در سینماهای سراسر کشور در حال نمایش است، در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز فیلمسازان خراسان رضوی فیلمهایی از جمله "نپتون" (ابراهیم غفاریان)، "ساعت جادویی" (محمد مهدی نخعی راد)، "بی بدن" (مرتضی علیزاده)، "آغوش باز" (بهروز شعیبی) و "آبی روشن" با حمایت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و سازمان اوج ساخته اند.

به گفته وی، از آنجا که نخستین شب از آغاز بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در مشهد (۱۶ بهمن ماه) همزمان با شب شهادت امام موسی بن جعفر(ع) است، نمایش "آبی روشن" را که مضمون فرهنگ رضوی دارد برای نخستین اکران فیلم از این جشنواره در سینماهای مشهد در نظر گرفته ایم.

مشهد در چینش جشنواره فیلم فجر تصمیم گیرنده نیست

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه انتخاب فیلمهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در مشهد گفت: زمانی که دبیرخانه یک جشنواره در مشهد مستقر باشد مانند دبیرخانه جشنواره تئاتر مناطق که چندی قبل در این شهر برگزار شد، صفر تا ۱۰۰ تصمیم گیری در خصوص زمان و مکان و انتخاب آثار با مدیران این شهر است اما دبیرخانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در تهران مستقر است.

حسین زاده افزود: از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر، جشن یکساله سینمای ایران است، در واقع سینماگران فیلم می سازند تا آن را در جشنواره شرکت دهند، لذا ممکن است فیلمها آمادگی کامل برای نمایش عمومی را نداشته باشند و برخی از فیلمسازان آثار خود را در روزهای پایانی جشنواره به این رویداد می رسانند، در این شرایط که تماشاگران برای نخستین بار فیلمی را تماشا می کنند، یکی از طبیعی ترین اتفاقات در چنین جشنواره ای می توانند بروز تغییرات در زمان و تعداد آثار به نمایش درآمده باشد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر همزمان با نمایش فیلمهای جشنواره، بازی فوتبال جام ملتهای آسیا نیز در سینماها به نمایش درمی آید، بازی تیم ملی ایران با تیم ملی قطر چهارشنبه شب خواهد بود که با زمان پخش فیلمها در سینما همزمان شده است، لذا امکان تغییر یا جابجایی زمان پخش فیلم وجود دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تلاش دارد تا عمده فیلمهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در مشهد بویژه با اولویت برای اهالی رسانه و فرهنگ و هنر در سینما آفریقا به نمایش درآید، زیرا جنس تماشای فیلم توسط نخبگان فرهنگی و هنری و رسانه از جنس کار و لازمه فعالیت آنان است و با دیدگاه مردم که با رویکرد داشتن سرگرمی به تماشای فیلم می نشینند، تفاوت دارد.

وی اضافه کرد: به طور معمول جشنواره فیلم فجر محدود است و همه مردم موفق نخواهند شد همه فیلمهای جشنواره را ببینند، زیرا برای هر فیلم ۲ تا سه نوبت نمایش در نظر گرفته شده است، با این حال با توجه به پراکندگی خوبی که سینماها در مشهد دارند، انتظار می رود که علاقمندان بتوانند فیلمها را تماشا کنند.

پنج اثر جشنواره فیلم فجر متعلق به خراسان رضوی است

آخرین تجربه جشنواره فجر در سینما آفریقا

حسین زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا سینما آفریقا برای اهالی رسانه انتخاب شده است، گفت: این سینما قدیمی ترین سینما در شهر مشهد است و سالن بزرگ آن از ظرفیت پذیرش برای همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برخوردار است، برای اینکه بتوانند در کنار هم فیلمی را ببینند و همفکری و گفتگو داشته باشند.

وی با پیش بینی اینکه فقط بیش از ۱۴۰ نفر از اهالی رسانه برای تماشای فیلم به سینما آفریقا خواهند آمد، افزود: این آخرین تجربه برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینما آفریقا خواهد بود و این سینما بعد از جشنواره وارد مرحله تجهیز و نوسازی می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: نقد و بررسی فیلمهای جشنواره فیلم فجر توسط مجموعه پاتوق فرهنگ برگزار می شود که تجربه برگزاری بیش از ۱۰۰ نشست تخصصی در حوزه نقد فیلم در این شهر را دارد، زمان و مکان برگزاری این نشستها متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی از همه نخبگان و فعالان فرهنگی و هنری در مشهد خواست که به تماشای فیلمهای جشنواره فجر بیایند زیرا به زعم وی وقتی یک فعال فرهنگی و هنری فیلمی را می بیند، برای یک سال آینده اش برنامه ریزی خواهد کرد.

سینما در سبد فرهنگی مشهد قرار گرفته است

حسین زاده گفت: طرحی تحت عنوان "سبد فرهنگی خانواده" توسط این اداره کل طراحی شده که بخشی از آن به تبلیغات فیلمهای خوب در سطح شهر و اختصاص تسهیلات ویژه برای سازمانها و تشکلها است تا بتوانند در کنار همکاران و خانواده اشان به سینما رفته و فیلمهای خوب را تماشا کنند.

وی افزود: در این راستا طی تفاهمی که با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی داشته ایم، فیلمهایی که متناسب با فضای کودک و دانش آموزان بوده، به مدیر مدرسه توصیه شده و تسهیلات و امکاناتی در حوزه سینما در اختیار مدرسه قرار داده شده است تا دانش آموزان به سینما بروند و فیلمهای خوب را تماشا کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: جلب مشارکت مدارس در حوزه افزایش تماشاگران فیلم در سینماهای مشهد موفقیت آمیز بوده به طوری که اکنون سینما در سبد فرهنگی مشهد قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور شرکتهای خصوصی برای حمایت از جشنواره فیلم فجر مشهد ادامه داد: پیشنهادهایی از سوی برخی شرکتهای خصوصی در این زمینه ارایه شد اما برخی از پیشنهادها در شان جشنواره نبود، اما با این حال سینمای خراسان رضوی به لحاظ تولید و سینماگران جوان و توانمند در شرایطی قرار گرفته است که سرمایه گذاران می توانند روی این بخش سرمایه گذاری داشته باشند.

حسین زاده گفت: میزان تماشاگران در سینماهای شهر مشهد زیاد است، اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد و انتظار می رود رسانه ها از تولیدات سینمایی خراسان رضوی حمایت بیشتری داشته و مردم را به تماشای بیشتر این فیلمها ترغیب کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۸ فیلم ویژه جشنواره فجر در مشهد به روی پرده می‌رود+فیلم

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha