۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85375607
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هزار هکتار زمین ساحلی برای پرورش میگو و ماهیان دریایی در خوزستان شناسایی شد

اهواز- ایرنا - مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای آبزی‌پروری گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار زمین ساحلی در استان شناسایی شده که برای پرورش میگو و ماهیان دریایی مناسب است.

مرتضی سوری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: حدود ۲۲۰ کیلومتر خط ساحلی در حاشیه خلیج فارس در حوزه استان خوزستان وجود دارد که مطالعات آن انجام و مجوزهای لازم برای پرورش میگو و ماهیان دریایی اخذ شده است.

وی اظهارکرد: اگر این ظرفیت در خط ساحلی زیرکشت برود قابلیت تولید افزون بر ۶۰ هزار تن میگو و ماهیان دریایی در خط ساحلی که تاکنون بکر مانده ایجاد می‌شود این در حالی است که اکنون میزان تولید این محصولات در کل کشور حدود ۶۰ هزار تن است که با استفاده از این ظرفیت، خوزستان قابلیت تولید به اندازه کل کشور را دارد.

۳۰ هزار هکتار زمین ساحلی برای پرورش میگو و ماهیان دریایی در خوزستان شناسایی شد

وی گفت: تولید میگو و ماهیان دریایی در استان طی سال ۱۴۰۲, یک‌هزار و ۷۱۸ تن بوده که بیشتردر مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان، مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان، مزارع منفرد و آبهای نامتعارف انجام شده است.

سوری تصریح کرد: خوزستان یکی از استان‌های کم‌نظیر در زمینه استعدادهای شیلاتی است؛ تنوع آب (شور، لب‌شور، شیرین) و تنوع هوا از گرم و مرطوب ساحلی جنوب گرفته تا خنک و سرد کوهستانی باعث شده شرایط برای فعالیت در حوزه آبزیان متنوع با شرایط مختلف در استان مهیا شود به همین دلیل در برخی موارد از خوزستان به عنوان پایتخت آبزی‌پروری کشور یاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قابلیت تکثیر همه نوع‌آبزی در خوزستان وجود دارد گفت: استان خوزستان در زمینه تولید ماهیان گرمابی در برخی سال‌ها از رتبه اول یا دوم در بین استان‌های کشور برخوردار است و در زمینه تولیدات شیلاتی (صید، صیادی و آبزی‌پروری) نیز در رتبه سوم قرار دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان ادامه داد: در زمینه تولید در منابع آبی از جمله رودخانه‌ها و تالابها نیز در رتبه دوم کشور قرار داریم این در حالی است که هنوز استعدادهای بالقوه استان در این حوزه عملی نشدند.

مدیرکل شیلات خوزستان به قدمت پرورش میگو از سه دهه پیش در این استان اشاره کرد و افزود: مطالعات پرورش میگو از اوایل دهه ۷۰ در چوئبده آبادان انجام و به بزرگترین مجتمع پرورش میگو در کشور تبدیل شد؛ روند رو به رشد این مجتمع تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت ولی سرمازدگی به علت برداشت دیرهنگام و بروز بیماری لکه سفید و سرایت آن به استان‌های دیگر خسارت زیادی به این صنعت وارد و چالش جدی در روند توسعه تولید میگو در استان ایجاد شود.

سوری افزود: تا ۲ سال پیش ۱۰ مرکز تکثیر بچه میگو واقع در مجتمع مراکز تکثیر چوئبده راکد بودند و استان وابسته به واردات بچه میگو از دیگر استان‌های میگوپرور بود که با حمایت‌های ویژه دولت و سیاست فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد، چهار مرکز تکثیر بچه میگو به چرخه تولید بازگشتند به طوری که در سال جاری نه تنها مراکز تولید موفق شدند بخشی از بچه میگوی موردنیاز استان را تولید و به دیگر استانها نیز صادر کنند.

وی بیان کرد: بخش زیادی از مزارع پرورشی مجتمع چوئبده در سال‌های گذشته فعال و در سال ۱۴۰۱, حدود یکهزار و ۳۰۱ تن میگو و ماهیان دریایی تولید شد و در سال جاری این میزان به یک‌هزار و ۷۱۸ تن رسید و روند رشد صعودی پایداری طی شد.

وی به فعالیت چهار مرکز تکثیر بچه میگو در استان اشاره کرد و افزود: هرکدام از این مراکز، ظرفیت تولید ۵۰ میلیون قطعه را دارد البته در تلاش هستیم کارگاه‌های دیگر را نیز به چرخه تولید بازگردانیم که با راه‌اندازی آنها می‌توان به استان‌های دیگر نیز صادرات انجام داد.

مدیرکل شیلات خوزستان اضافه کرد: مراکز نرسری و نوزادگاهی بچه میگو در سالهای اخیر کلید خورده که می‌تواند کار در کنار بیماری لکه سفید و بیماری‌های نوظهور را امکان‌پذیر کند.

سوری به ظرفیت بالای خوزستان برای تولید ماهی اشاره و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مراکز پرورش ماهی می‌تواند موجب اشتغال‌زایی، تقویت امنیت غذایی و ارزآوری فراوانی در استان شود.

تولید و رهاسازی بیش از ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: مراکز شهید ملکی اهواز و سوسنگرد وظیفه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کپورماهیان و ماهیان بومی خوزستان شامل برزم، شیربت، گطان و عنزه را برعهده دارند، این گونه‌های بومی هر ساله در مناطق مختلف از جمله تالاب‌ها، رودخانه‌ها، آب‌بندها و پشت‌سدها رهاسازی می‌شوند که این امر موجب اشتغال جوامع محلی، افزایش امنیت غذایی و جلوگیری از مهاجرت آنها می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در استان خوزستان تولید و در منابع آبی رهاسازی شده است.

سوری تصریح کرد: میزان تولید آبزیان استان خوزستان در سال ۱۴۰۱, بیش از ۱۲۵ هزار تن بوده که بیش از ۷۶ هزار تن مربوط به آبزی پروری(ماهیان گرمابی، میگوی آب شور، ماهیان سردآبی) است.

وی اظهارکرد: امسال برای اولین بار حدود ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سی‌بس که یکی از گلوگاه‌های تامین بچه ماهی و پرورش ماهی در قفس است در ۲ مرکز استان تولید شد که امید است سال آینده در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: امسال همکاران ایرانی توانستند در ۲ مرکز استان با استفاده از هورمون‌های سنتتیک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کار تکثیر را انجام داده و تولید موفقی داشته باشند.

سوری با بیان اینکه دمای آب یکی از عوامل موثر در فصل تخم‌ریزی است گفت: با گرم‌کردن آبی که در تکثیر استفاده می‌شود موفق شدیم ۱۵ تا ۲۰ روز فصل تکثیر بچه ماهی را در استان زودتر انجام دهیم که موجب بهبود تقویم تولید می‌شود.

تعداد بهره‌برداران حوزه شیلات در خوزستان ۶۰ هزار نفر است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تعداد ۶۰ هزار بهره‌بردار به صورت مستقیم در حوزه شیلات خوزستان فعالیت دارند که از این میزان، ۴۴ هزار نفر در حوزه صید و صیادی و ۱۶ هزار نفر در حوزه آبزی‌پروری مشغول کار هستند.

ضرورت توجه به پدافندغیرعامل در حوزه شیلات خوزستان

سوری افزود: فعالیت‌های شیلاتی با توجه به نقش مستقیم در امنیت غذایی و اشتغال و معیشت مردم، از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در پدافند غیرعامل دیده شوند.

وی تاکید کرد: هر مولفه بالقوه‌ای که بتواند صنعت یا حلقه‌های مختلف صنعت را با چالش روبه رو کند از دیدگاه پدافند غیرعامل دور نمی‌ماند.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: برای برخی بیماری‌ها که از گذشته شیلات را درگیر کردند، دستورالعمل هایی تهیه شده تا بتوانیم تولیدات شیلاتی روبه رشد و پایداری داشته باشیم.

وی گفت: برخی بیماری‌های حوزه شیلات نوظهور هستند و وارد برخی کشورها شدند، بنابراین نهاده‌های وارد شده به کشور باید رصد شوند تا آلودگی نداشته باشند.

سوری توضیح داد: آموزش‌های لازم از طریق همکاران دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری‌ها و رصد کردن موارد انجام می‌شود و با رصد مراکز تکثیر بچه‌های آبزیان توسط نیروهای دامپزشکی و شیلات، بچه ماهی سالم در اختیار مزارع قرار می‌گیرد.

وی توجه به بهداشت کارکنان، رد و بدل نشدن ادوات صید بین مزارع و قرنطینه‌کردن مزارع درگیر بیماری را از جمله دستورالعمل های پدافند غیرعامل برای مواجهه با بیماری‌های آبزیان عنوان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha