گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

ساری - ایرنا - توسعه ارتباطات و توجه به مناطق محروم و کمتر برخودار از اولویت های کاری دولت سیزدهم عنوان شده است و در این راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توسعه زیرساخت‌‎های ارتباطات روستایی مازندران گام بسیار بلندی را برای تحقق این رویکرد دولت مردمی برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زندگی بشر با ارتباطات و فناوری اطلاعات گره‌ خورده است و امروز می‌توان گفت که تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات غیرقابل‌باور است.

به همین دلیل داشتن زیرساخت ارتباطی مناسب در زندگی مردم تبدیل به یک ضرورت شده است و مردم خوب می‌دانند که با آمدن ارتباطات به روستاها سایر خدمات اولیه هم به این مناطق می‌آید و به همین علت به طور مستمر پیگیر اتصال روستاهایشان به شبکه ارتباطی هستند.
فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در کشورمان، یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است، اقدامی که البته از دولت گذشته آغاز شده بود اما با تلاش شبانه روزی و اهتمام بیشتر مسئولان دولت سیزدهم این کار با سرعت بیشتری ادامه یافت.

برنامه ویژه دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی و دسترسی به شبکه پایدار و پرسرعت

برای ایجاد دسترسی به شبکه پایدار و پرسرعت و تکمیل پوشش ارتباطی در روستاهای چند استان که از میانگین توسعه ارتباطات در کشور پایین‌تر هستند، از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، برنامه ویژه‌ ای تدارک دیده‌ایم تا عقب ماندگی‌ ها جبران شود.

مطلب بالا بخشی از صحبت های عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در ادامه عنوان کرد که با اتصال یکهزار روستا به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت، نخستین گام دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی برداشته شد.

زارع‌پور با اشاره به آمار روستاهای فاقد ارتباط یا روستاهای دارای ارتباطات نامطلوب، گفت: در گذشته تصور بر این بود که از حدود ۴۰ هزار روستای کشور، چهار هزار روستا فاقد هر نوع ارتباطی هستند، اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که تعدادی از روستاهایی که پیش‌از این به شبکه ملی اطلاعات نیز متصل شده بودند کیفیت ارتباطی مطلوبی ندارند، بنابر این باید آن‌ها را در دایره روستاهایی قرار می‌دادیم که فاقد ارتباط هستند، بنابراین به هر دلیل حدود سه هزار و ۵۰۰ روستا به آمار گذشته نیز اضافه شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه عادلانه و متوازن دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با توسعه شبکه ارتباطات در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بقیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

برخورداری ۲ هزار روستا از شبکه ارتباطی پایدار در دولت سیزدهم

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی با تاکید بر اهمیت توسعه متوازن در این حوزه، گفت که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲ هزار روستا زیر پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار گرفته اند و یکهزار و ۵۰۰ روستای دیگر نیز تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

ایرج روحی، مشاور وزیر ارتباطات در توسعه ارتباطات روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری موسوم به "یواس‌او"با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم باید برآورد دقیق تری از وضعیت موجود توسعه ارتباطات در روستاها به دست می‌آوردیم، افزود: با انجام این بررسی ها بیش از هفت‌هزار و ۵۰۰ روستا که نیاز به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت، شناسایی شد.

وی، سهولت دسترسی به اینترنت پرسرعت و افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات و مطالبات مردم در استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت را دلیل افزایش آمار روستاها عنوان کرد.

مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی با اشاره به اینکه ۲ هزار روستا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: گزارش پیشرفت کار به صورت ۲ ماهه تهیه و آمارها به تفکیک و با شفافیت کامل با نام روستا و میزان پیشرفت کار مشخص شده است.

روحی با اشاره به اینکه کار در روستاهای باقیمانده بسیار سخت است، گفت: بالا رفتن هزینه‌ها برای تهیه تجهیزات توسط اپراتورها و شرایط موجود در کشور از مشکلات پیش روی توسعه ارتباطات در روستاها است.

مجری طرح خدمات عمومی اجباری، به مشکلات موجود برای توسعه ارتباطات در مناطق روستایی اشاره کرد و ادامه‌داد: هزینه های بالا برای برق رسانی و ایجاد جاده‌های دسترسی به مکان سایت‌ها، نبود لینک انتقال برای اتصال سایت های نصب شده به شبکه و محدودیت ظرفیت اجرایی اپراتورها، برخی از مشکلاتی است که در توسعه ارتباطات در مناطق روستایی وجود دارد.

وی افزود: برای پایداری و بهبود کیفیت، نیاز به اجرای دست‌کم ۱۰هزار کیلومتر فیبر نوری وجود دارد که عمده این پروژه باید توسط شرکت مخابرات انجام شود.

مشاور وزیر ارتباطات افزود: تکلیف ما در برنامه ششم توسعه، رسیدن به پوشش ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار بود که تاکنون این رقم به ۸۸ درصد رسیده است و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری هیچ استان زیر ۸۰ درصد ارتباطات روستایی نخواهیم داشت.

روحی، رشد متوازن استان‌ها در ارتباطات روستایی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به‌طور مثال استان خراسان جنوبی که عقب افتادگی جدی در حوزه ارتباطات روستایی داشت در همین مدت ۲ برابر متوسط کشوری رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ روستای بدون هیچ ارتباطی در این مدت تحت پوشش شبکه ارتباطی با کیفیت و پایداری قرار گرفتند، افزود: از این تعداد ۱۸ روستا مربوط به استان کرمان بود که پیش از آن هیچ امکان ارتباط مخابراتی در این روستاها وجود نداشت.

گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

اتصال بیش از چهار هزار روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات

ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه ارتباطات، از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه عنوان شد. در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تاکید شده بود که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل به طور کامل داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای اقشار مختلف مردم است. در سال‌های بعد از ۸۴، اجرای این طرح با کندی مواجه شده بود تا اینکه در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و در نهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است.

شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم‌ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود، بنابراین طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد.

در همین راستا تحقق شبکه ملی اطلاعات از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم در حالی در صدر برنامه‌های این وزارت خانه قرار گرفت که این پروژه در ۱۰ سال گذشته تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در مدت ۲ سال گذشته یعنی از زمان فعالیت دولت مردمی سیزدهم اکنون به میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسید و آنگونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده است قرار است پیشرفت این شبکه تا پایان سال به ۷۵ درصد برسد.

با تلاش‌های صورت گرفته، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا خرداد ماه سال جاری، طی ۲۰ ماه گذشته بیش از چهار هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بیش از سه روستای باقیمانده کشور هم تا پایان سال به این شبکه متصل خواهند شد.

گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

پوشش ۱۰ میلیون خانوار در پروژه فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۲

از سوی دیگر تکمیل پروژه فیبرنوری و تحت پوشش قرار گرفتن خانوارها دیگر موضوعی بود که وزارت ارتباطات در مدت ۲ سال پیگیری کرد و درحال حاضر به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است. در طی این مدت اقدامات بسیاری توسط وزارت ارتباطات جهت پیشرفت این پروژه انجام شد به گونه‌ای که سال گذشته برخی استان‌ها مانند قم تحت پوشش کامل این فناوری قرار گرفتند و به دلیل اهمیت این پروژه و تاکید مسئولان بر آن، آیین نامه بند "س" تبصره هفت قانون بودجه تصویب شد که با این مصوبه حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه ۱۰ هزار میلیارد ریال ایجاد می‌شود و با اجرا این پروژه مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا آخر امسال همانگونه که وزیر ارتباطات وعده داده است هموار خواهد شد.

اقدامات شاخص دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران با اشاره به اینکه در حوزه ارتباطات، ۲ ابر پروژه بر اساس اسناد بالادستی در سطح این استان در حال اجراست که یکی از این طرح های مهم زیرساختی، در توسعه ارتباطات روستایی است.

اسماعیل اعزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه در راستای اجرای فیبرنوری در ۱۳ شهرستان با یکهزار و ۷۸۸ کیلومتر طول مجوز لازم دریافت شده است، افزود : در دولت سیزدهم ۳۵۲ کیلومتر از این فیبر نوری انجام شد و این در حالیست که این رقم در ابتدای فعالیت دولت مردمی ۹۲ کیلومتر بود اما اکنون به ۲۲۶ کیلومتر برای هشت شهرستان ارتقا یافت و در حال اجراست.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین شبکه اتصال دکل های ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات، اتصال اینترنت پرسرعت روستایی است، تصریح کرد : در حال حاضر ۱۹۴ روستای مازندران با بیش از سه هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طرح اتصال ۱۸۳ روستای مازندران به اینترنت پرسرعت با هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران با عنوان اینکه یکی از ابر پروژه های دیگر که بسیار پیگیر آن هستیم، فیبر نوری منازل و کسب و کارهای شهری است، خاطرنشان کرد : در حال حاضر از ۲۲ شهرستان این استان، ۱۸ شهرستان ابلاغیه دارد که اکنون در ۱۰ شهرستان این طرح در دست اقدام است.

اعزی اظهار کرد : این پروژه ها زیرساخت کشور را برای ۵۰ سال آینده در توسعه اینترنت پرسرعت بیمه خواهد کرد و البته که هزینه بالایی نیز به همراه خواهد داشت.

وی، ارائه خدمات دستگاه های دولتی را یکی از طرح های مورد بررسی عنوان کرد و گفت: از مجموع ۹۴۰ دفتر پیشخوان در سطح استان، ۱۶۴ دفتر در دولت سیزدهم در حوزه روستایی ایجاد شده است.

افتتاح ۱۵ طرح زیرساخت ارتباطات مازندران در دهه فجر

این مقام مسئول با اعلام اینکه در دهه فجر امسال، پنج باجه بانکی از محل بخش خصوصی با بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در مازندران افتتاح خواهد شد، بیان کرد: همچنین چهار طرح زیرساختی با بیش از یکهزار و ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار، ۲ پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار با بیش از یکهزارو ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار و چهار طرح مخابراتی با یکهزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار اعتباری بالغ بر ۱۷۲ میلیارد تومان در گرامیداشت جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در مازندران افتتاح خواهد شد.

اعزی با اشاره به فعالیت ۳۶۱ دفتر پیشخوان در مناطق شهری مازندران، عنوان کرد که در دولت مردمی سیزدهم ۱۷۹ دفتر پیشخوان در روستاهای مازندران ایجاد و راه اندازی شد و میانگین پیشرفت در ارائه خدمات به مردم در حوزه شهری ۴۹ و در حوزه روستایی نیز ۶۹ درصد بوده است.

وی اقتصاد دیجیتال را به عنوان یکی دیگر از طرح های در دست اقدام در مازندران عنوان کرد و گفت که همسو با اجرای این طرح،‌ ۱۶۹ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان استان پرداخت شد.

گام بلند دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی مازندران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران، میزان اعتبار تخصیص یافته به این نهاد در سالجاری را بیش از ۳۵۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با تلاش همکاران با افتتاح برخی طرح ها با اشتالزایی ۱۹۱ نفر، ۳۹۳۶ میلیارد ریال اعتبار جذب شد.

اعزی گفت: در بخش اقتصاد خرد روستا ، پست بانک یک بانک تخصصی در حوزه روستایی است و هم اکنون ۱۵ شعب شهری و ۴۱۴ باجه بانکی روستایی در استان مازندران فعال است. وی ادامه داد: در ۲۰ سفر گذشته استاندار مازندران به شهرستان ها، ابلاغ ۱۳۶ روستا اخذ شد که از این تعداد، ۴۷ روستا با یکهزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

وی خاطرنشان کرد : در حوزه فیبر نوری نیز تاکنون برای ۱۲ شهرستان پروژه طراحی انجام شد که از این پروژه ۲۲۶ کیلومتر حفاری انجام و یا در حال اجراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha