رفع مشکلات سد معشوره در دستور کار دولت است

خرم آباد - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مشکلات مجوزی سد معشوره در حال پیگیری است و تکمیل این سد در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، داود منظور شامگاه سه شنبه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: رسیدگی به مسائل و مطالبات مردم و خدمتگزاری به آن ها افتخار دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه مردم در مقابل تمام فشارها ایستادگی و از انقلاب دفاع کردند اظهار داشت: مردم علیرغم تمام فشارهای اعمال شده توسط دشمنان استقامت کردند و شرایط سختی در زندگی روزمره آن ها ایجاد شده است اما در تمام صحنه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حماسه آفریدند.

معاون رییس جمهور با اشاره به رشادت و پایمردی مردم خطه لرستان ادامه داد: باید تلاش کنیم که مطالبات به حق مردم لرستان برآورد شوند.

منظور عنوان کرد: هدف از بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی تحقق ماموریت سازمان برنامه و بودجه در راستای دستور ریاست جمهوری و بازتعریف نقش این سازمان در ارتباط با استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته برخی استان‌ها به قدر کفایت برخوردار نشدند و طرح های زیرساختی و عمرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است ادامه داد: باید به سرعت کاستی ها برطرف و برنامه ها اصلاح شوند و به طرف عدالت بین استانی حرکت و پیشرفت را برای همه استان ها محقق کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه وظیفه دولت ایجاد رشد با ایجاد زیرساخت های لازم است و در حال حاضر ظرفیت بخش خصوصی توانمندی بسیار بالایی است عنوان کرد: بخش خصوصی در همه حوزه ها می توانند به خوبی خلق ثروت کنند و درآمدزایی و اشتغال آفرینی در تمام استان ها داشته باشند.

منظور با اشاره به بازید از کشت و صنعت خرم آباد گفت: این فناوری جدید در کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک در کشت و صنعت خرم آباد بسیار خوب است‌ و الگویی برای توسعه است که با دانش جدید و فناوری در حال تولید محصولات براساس استانداردهای روز دنیا است.

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر کشاورزی سنتی پاسخگو نیست افزود: بخش کشاورزی باید با روش های جدید و فناورانه فعال شود تا بتوانیم وارد بازار صادرات شویم.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: گلخانه‌ها الگوهای جدید تولید ثروت هستند و باید حمایت شوند.

منظور با اشاره به لزوم تکثیر الگوهای موفق در کشور گفت: در سطح استان ها باید عقب ماندگی ها برطرف شود و در این راستا باید در لرستان مهار آب‌های سطحی در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سدسازی در استان عقب ماندگی داریم، افزود: طرح های سدسازی تحول جدیدی در لرستان است و مشکلات سد معشوره باید برطرف و این سد تکمیل شود و اراده دولت برتکمیل این طرح است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه شبکه های آبیاری زهکشی در لرستان بسیار مهم است اظهار داشت: تکمیل شبکه های آبیاری نیز در اولویت است و شبکه های آبیاری سه و چهار نیز باید پیگیری شود.

منظور ادامه داد: طرح های آبرسانی در لرستان انجام می شود و طرح های جمع آوری فاضلاب در دستور کار قرار دارد و تعداد این طرح ها در کشور بسیار زیاد است.

وی افزود: اگر بتوانیم آب پایدار و قابل برنامه ریزی را در اختیار فعالان اقتصادی و کشاورزان قرار دهیم، با توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از روش های جدید کشاورزی، فضای استان و سطح درآمدها تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اعتبارات تبصره ۱۸ اظهار داشت: منابع خوب و پایداری برای تبصره ۱۸ وجود دارد و در روزهای آینده در اختیار استان قرار می گیرد و کسب و کارهای خرد و کوچک از طریق منابع استانی و ملی تامین اعتبار می شوند.

منظور با بیان اینکه سیاست اصلی دولت مهار تورم است و این موضوع را با جدیت دنبال می کند افزود: نباید کسری بودجه داشته باشیم و هزینه های بدون پشتوانه انجام دهیم، چرا که رضایت مردم با اقدامات زودگذر حاصل نمی شود و از طرفی تورم به مردم تحمیل خواهد شد.

وی با تاکید براینکه باید به گونه ای عمل که رضایت واقعی مردم حاصل شود عنوان کرد: مساله اضافه برداشت بانک ها مهم است و باید با هدایت اعتبار تسهیلات به سرمایه های در گردش اختصاص یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: لرستان ظرفیت بالایی در بخش معادن دارد و اکتشاف و بهره برداری از معادن را باید افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: منابع مطمئن، مالیات ها، حقوق ورودی کالاها، حقوق دولتی معادن و نفت هستند که در دولت سیزدهم خیلی روی نفت حساب نکردیم و سهم نفت در تامین منابع مالی دولت کاملا کاهش یافته است و بنا بر تامین منابع داخلی پایدار است.

منظور با اشاره به طرح های بیمارستانی لرستان اظهار داشت: بیمارستان های نیایش و رازی کوهدشت تا پایان سال آینده بهره برداری می شود تا این استاندارد در لرستان به متوسط کشور برسد.

وی با اشاره به اینکه طرح های حوزه آبرسانی، راهسازی و ریل نیز در اولویت طرح های این استان است ادامه داد: پروژه راه آهن ابر پروژه و بسیار مهم است و از منابع مختلف کمک می کنیم تا اعتبارات این پروژه که در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد است، تامین شود تا شاهد تکمیل مسیر کریدور بندر امام خمینی (ره) به بندر انزلی باشیم.

وی با بیان اینکه قلعه «فلک الافلاک» افتخار ملی و در حال ثبت جهانی است، اظهار داشت: تعهدات دولت در خصوص استملاک انجام شده و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق برای این موضوع تخصیص یافته است.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا چند روز آینده پرداخت می شود

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشورهمچنین در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: باقی‌مانده پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

منظور با اشاره به مطالبات بازنشستگان به‌ویژه افرادیکه سال ۱۴۰۱ بازنشسته شده‌اند، یادآور شد: پاداش پایان خدمت بازنشستگان که باید به‌صورت متمرکز از طریق سازمان برنامه‌وبودجه تخصیص پیدا می‌کرد، ۳۳۰ هزار میلیارد ریال بود که بخش بزرگی از آن یعنی ۲۴۰ هزار میلیارد ریال برای حدود ۷۵ هزار بازنشسته و ۳۰ هزار ایثارگر پیش از این تخصیص یافت و تا چند روز آینده نیز مابقی واریز می شود.

توزیع اعتبارات به لرستان باید براساس نیازمندی ها باشد

استاندار لرستان نیز گفت: توزیع اعتبارات به این استان باید براساس نیازمندی ها باشد، چراکه لرستان در برخی بخش ها مورد توجه قرار نگرفته است.

فرهاد زیویار بیان کرد: نظام مسائل استان‌ها متفاوت است و لرستان در برخی از بخش ها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: اعتباراتی با عنوان تبصره ۱۸ بصورت مساوی بین استانها توزیع می شود، در حالیکه برخی از استانها این ارقام اعتباری تاثیری در پیشبرد طرح ها ندارد.

استاندار لرستان ادامه داد: درصورتیکه این اعتبارات در لرستان چند برابر شود تحول در اشتغال و سرمایه گذاری استان رخ خواهد داد.

زیویار با بیان اینکه در اینگونه موارد مساوات چندان جوابگوی رفع مشکلات استانها نیست، تاکید کرد: اعتبارات باید براساس نیازمندی ها و عقب افتادگی های استانها تخصیص یابد.

وی یادآور شد: لرستان نقش استان معین برای حفظ امنیت و استقلال کشور دارد و این مزیت باید به لرستان اصالت بدهد و پیوست استان های دیگر نشویم.

استاندار لرستان عنوان کرد: لرستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و نیازمند امکانات زیادی است.

زیویار با تاکید بر لزوم توجه به طرح های فرهنگی و عمرانی لرستان گفت: طرح های سد معشوره و بختیاری از مطالبات به حق این استان هستند ، چراکه سدها بر توسعه گردشگری و اشتغالزایی استان تاثیر بسزایی خواهند داشت.

وی افزود: بیمارستان‌ها و تکمیل ساختمان اداری استانداری لرستان نیز از اولویت ها و مطالبات مردم این استان است.

وی ادامه داد: جاده قدیم خرم آباد ، پلدختر در برخی قطعات متوقف شده و در مسیرهای دیگر نیز نیازمند پیگیری و تکمیل و بهره برداری هستند.

پرونده ثبت جهانی " دره خرم آباد" و قلعه تاریخی " فلک الافلاک" به یونسکو ارسال شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: پرونده ثبت جهانی " دره خرم آباد" و قلعه تاریخی " فلک الافلاک" به یونسکو ارسال شده است.

عطا حسن‌پور بیان کرد: پس از ۴۰ سال انتظار پرونده ثبت جهانی دره تاریخی خرم آباد و قلعه تاریخی فلک الافلاک به امضای وزیر میراث فرهنگی رسید.

وی افزود: امروز نیز این پرونده به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: ثبت جهانی دره خرم‌آباد آغاز راه توسعه گردشگردی و نوک پیکان توسعه استان است.

حسن‌پور ادامه داد: امیدواریم اعتبارات مورد نیاز برای تملک و ساماندهی حریم قلعه تاریخی " فلک‌الافلاک" تخصیص یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha