۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85370820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۵ طرح افتتاحی دهه فجر تا توسعه کشت گیاهان متناسب با اقلیم در گرمسار

سمنان - ایرنا - پرداخت تسهیلات به طرح‌های کشاورزی، افتتاح ۵۵ طرح به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در دهه فجر، توسعه گیاهان کم‌آب‌بر متناسب با اقلیم، افزایش محصولات راهبردی، و اصلاح الگوی کشت، از مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری فرماندار و رییس جهاد کشاورزی گرمسار بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا خانی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزبانی جهاد کشاورزی گرمسار اظهار داشت: ۳۳ هزار هکتار کل اراضی تحت کشت در گرمسار است که از این مقدار ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم است و پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن گندم در گرمسار تولید شد، افزود: گرمسار از شهرستان های سرآمد در تولید محصول راهبردی گندم در استان سمنان است.

فرماندار گرمسار سطح زیر کشت جو را ۵۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار تن جو در این شهرستان تولید شود.

وی در مورد میزان تولید سایر محصولات زراعی این شهرستان بیان کرد: ۵۰ هزار تن علوفه دام تولید شده است. با توجه به اینکه ۱۴۰ هزار دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین در گرمسار وجود دارد، این رقم پاسخگوی نیازهای این بخش است.

این مسوول گفت: تولید گوشت قرمز در گرمسار بیش از سه هزار و ۲۰۰ تن و تولید گوشت مرغ پنج هزار تن است.

۵۵ طرح افتتاحی دهه فجر تا توسعه کشت گیاهان متناسب با اقلیم در گرمسار

گرمسار در پرداخت تسهیلات رونق تولید پیشرو است

وی با بیان اینکه بیشترین کشتارگاه های استان سمنان در شهرستان گرمسار قرار دارد، اضافه کرد: در سال جاری ۱۲۷ میلیارد ریاا برای اجرای طرح های عمرانی کانال های انتقال آب و احیای قنات ها اختصاص یافته است.

خانی با اشاره به اینکه ۱۸۵ طرح کشاورزی در سال جاری تسهیلات رونق تولید، تبصره ۱۶ و تسهیلات مشاغل خانگی به ارزش یک میلیارد ۲۰۱ هزار میلیون ریال دریافت کردند ، ابراز داشت: در حوزه اشتغال خانگی و تبصره ۱۶ در شهرستان گرمسار بیشترین تسهیلات به نسبت سایر شهرستان‌های استان پرداخت شد.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت مهم ترین رویکردی است که در طرح های بخش کشاورزی دنبال می شود در واقع، کشاورزی به روش سنتی و غرقابی با توجه به بحران کم آبی منسوخ شده و باید برای ایجاد کشاورزی نوین بین بهره برداران این بخش آگاهسازی شود.

فرماندار گرمسار با تاکید بر اینکه توسعه کشت های گلخانه ای و کم آب‌بر در دستور کار است، گفت: یک مزرعه کشت زعفران با سطح زیر کشت ۱۰ هکتار در گرمسار به بهره برداری رسیده است و این محصول در واقع کم‌آب‌بر است که بازدهی خوبی از نظر اقتصادی خواهد داشت.

وی بیام کرد: سیلوی گندم در گرمسار در واقع یک طرح بزرگ و ملی است که پیش بینی می شود تا فصل برداشت گندم به بهره برداری برسد.

۵۵ طرح به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری است

رییس جهاد کشاورزی گرمسار نیز در این نشست خبری اظهار کرد: ۵۵ طرح بخش کشاورزی در گرمسار برای دهه فجر قابل افتتاح است که بیشترین طرح ها متعلق به امور آب و خاک است که بیش از ۱۲۷ میلیارد ریال برای این طرحها هزینه شده است.

علی جورابلو با بیان اینکه برای اصلاح الگوی کشت در سال های قبل برنامه ریزی هایی انجام شد، ابراز کرد: وزارتخانه در حال بررسی است در سال ۱۴۰۳ این طرح پیشرفت بهتری خواهد داشت و کشت گیاهان کم‌آب‌بر توسعه می یابد.

وی گفت: در سال زراعی جاری نهال های کم آب‌بر متناسب با شرایط اقلیمی این منطقه از جمله پسته، انجیر، عناب، زیتون و در رابطه با کاهش مصرف آب، کشت برخی گیاهان دارویی کم آب‌بر مثل زعفران، گل محمدی، گلرنگ، رزماری، اسطوخودوس در دستور کار است.

به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، ۷۶۹ طرح با اعتبار چهار هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان با افزایش ۱۳ درصدی در هزینه‌کرد نسبت به طرح‌هایی سال گذشته، افتتاح می‌شود.

۹۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و ۶۷۹ طرح عمرانی با اعتبار ۲ هزار و ۵۴ میلیارد تومان در دهه فجر ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌شود.

افتتاح ۷۶۹ طرح اقتصادی و عمرانی استان سمنان هم در دهه‌فجر ۱۴۰۲ اشتغالزایی برای یکهزار و ۷۰۲ نفر را به همراه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha