توافق‌های امنیتی تهران و اسلام‌آباد به مرحله اجرا می‌رسد

تهران- ایرنا- ایران و پاکستان توافق کردند با افزایش همکاری‌های مقامات نظامی و امنیتی، اقدامات خود علیه گروه‌های تروریستی را بیش از پیش افزایش دهند.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به پاکستان با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه این کشور در اسلام آباد دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار امیرعبداللهیان با تشکر از استقبال گرم و میهمان نوازی وزیر امور خارجه پاکستان، بر مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و اظهار داشت: امروز در کشور زیبای شما هستیم تا یک پیام روشنی را به شما بدهیم این که دوستی و همکاری ما راهبردی و پایدار است و هیچ چیزی نمی تواند آن را تغییر دهد.

وی افزود: اتفاق اخیر بین دو کشور فرصتی فراهم کرد که ایران و پاکستان با اهتمام بیشتر امنیت مرزهای ملی مشترک را به بحث بگذارند. ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط دو کشور این است که ایران و پاکستان هیچگاه اختلافات مرزی نداشته‌اند.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی کردن توافقات موجود بین دو کشور عنوان کرد: تروریسم وحدت سرزمینی و امنیت ملی پاکستان و ایران را هدف قرار داده‌ است. هر دو ملت شهدای زیادی در راه مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تقدیم نموده اند. لذا لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای دو کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور، ایجاد کمیته عالی مشورت های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه و برگزاری جلسات عالی مرزی در پایتخت های ایران و پاکستان را زمینه ساز ارتقا همکاریها در حوزه های سیاسی، نظامی و امنیتی دانست.

وی اضافه کرد: در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور بایستی گشایش پایانه ها و بازارچه های مرزی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و پاکستان در راس همکاری‌های بین دو کشور قرار گیرد.
وی همچنین افزایش همکاری های چندجانبه در حوزه های منطقه و بین المللی را خواستار شد.

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار ضمن تاکید بر پیوندهای فرهنگی و دینی فراوان بین دو کشور، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور را اصل اساسی همکاری‌های دو کشور دانستوی ضمن ابراز تاسف از حادثه اخیر بین دو کشور افزود: پاکستان به هیچ وجه علاقه مند به ادامه تنش‌های موجود بین ایران و پاکستان نیست و اگر توافقنامه های مشترک بین دو کشور اجرایی شده بود، شاهد وضعیت موجود نبودیم. ایران و پاکستان نمی توانند دهه ها دوستی و برادری را کنار بگذارند؛ ما محکم پشت ایران ایستاده ایم و دیدگاه های مشترک در نشست های چند جانبه و موضوعات بین المللی داریم.

جیلانی در پایان دعوت مقامات ارشد پاکستان از دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران جهت سفر به پاکستان را ابلاغ کرد.

دیدار با فرمانده ارتش پاکستان

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در پاکستان با ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار با مرور روابط دو کشور در زمینه های سیاسی و امنیتی بر روی موضوعات بر ضرورت اجرایی شدن توافقات موجود بین دو کشور تا کید کردند. در این دیدار که نمایندگان دستگاههای نظامی و امنیتی نیز حضور داشتند درباره اتفاقات رخ داده در هفته گذشته مباحث خود را مطرح ساختند.

در پایان این دیدار دو طرف توافق نمودند با افزایش همکاریهای مقامات نظامی و امنیتی، اقدامات خود علیه گروه های تروریستی را بیش از پیش افزایش دهند. همچنین مقرر شد توافق های امنیتی بین دو کشور در همه سطوح با جدیت به مرحله اجرا درآید و با برنامه‌ریزی و اجرایی شدن توافقات موجود در زمینه های امنیتی، مرزی، اقتصادی، تجاری به ویژه خط لوله گاز و امور رسانه ای، با جدیت برنامه کاری خود را به مرحله اجرا بگذارند.

دیدار با نخست وزیر پاکستان

در آخرین دیدار وزیر خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه با انور الحق کاکر، نخست وزیر پاکستان دیدار نمود. وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات با اشاره به ملاقات‌های خود با فرمانده ارتش و وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: ما به توافقات خیلی خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم رسیدیم. تروریست‌هایی که دولت و مردم دو کشور را هدف قرار داده اند. در این زمینه در خصوص اجرای توافقات قبلی خصوصا توافقنامه امنیتی به امضا رسیده بین مقامات دو کشور به جمع بندی خوبی رسیدیم.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد:به غیر از موضوعات امنیتی،توافق در خصوص موضوعات تجاری، اقتصادی و اتصالات نیز پیشرفت های خوبی به دست آورده ایم. زیرا هر دو طرف معتقد هستند که اقتصادی کردن مرزها و گسترش بازارچه های مرزی و گذرگاه‌های بیشتر در مرز موجب توسعه منطقه شده و توسعه و رفاه مردم ساکن در مرزها یکی از راهکارهای مهم مبارزه با تروریسم است.

نخست وزیر پاکستان نیز در این ملاقات ضمن اظهار خرسندی از توافقات به عمل آمده با اشاره به روابط تاریخی و تمدنی دو کشور اظهار داشت ،ما به خوبی نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را درک می کنیم و می دانیم شما هم نگرانی های ما را متوجه هستید. به طور قطع همکاری‌های ما در همه زمینه ها می تواند موجب تقویت امنیت در هر دو کشور باشد. نخست وزیر پاکستان از اجرایی شدن توافقات به عمل آمده بین دو کشور استقبال نموده، بر تشکیل کمیته های مختلف کاری برای پیگیری توافقات تاکید نمود.‌

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha