۸ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85367462
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چرایی تشدید جنگ در دریای سرخ و افزایش شمار کشتی های شعله‌ور در آتش

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تشدید جنگ در دریای سرخ، سرنوشت محور آمریکایی-انگلیسی-آنگوساکسونی را محکوم به شکست دانست و گفت که این محور به فهرست شکست خوردگان در یمن اضافه خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به تحولات دریای سرخ نوشت: از عناد نظامی و سیاسی آمریکا در امور خاورمیانه ابراز شگفتی نمی‌کنیم، زیرا این به نبود تجربه و و زورگویی در وهله اول و اقدامات گمراه کننده حساب شده رژیم صهیونیستی در وهله دوم مربوط می‌شود، اما شگفتی ما از پیروی کورکورانه انگلیس است، به ویژه که وزارت خارجه آن کارشناسان و مستشرقانی دارد که به خوبی منطقه را به حکم میراث استعماری بریتانیا، می‌شناسند و از نقشه های قبیله ای، عشایری و جغرافیای سیاسی آن مطلع هستند.

وی افزود: این مقدمه را به سبب تشدید تحولات دریای سرخ و افزایش حملات موشکی نیروی دریایی صنعا در هدف قرار دادن کشتی های اسرائیلی و کشتی هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی به ویژه اسدود، ایلات و حیفا هستند، بیان کردیم.

عطوان اضافه کرد: انگلیس برای دهه‌ها جنوب یمن را تحت استعمار خود داشت و از آن شکست خورد و با سرافکندگی در سال 1967 بر اثر ضربات دردناک مقاومت یمن خارج شد. آرشیو سرویس اطلاعاتی و وزارت خارجه آن آکنده از اسناد این دوره است.

به نوشته این تحلیلگر، رژیم صهیونیستی، آمریکا و اخیرا انگلیس و برخی کشورهای آنگلوساکسون مانند استرالیا، کانادا و نیوزیلند را به دریایی سرخ کشانده تا تحت ائتلافی موسوم به شکوفایی دریای سرخ، حامی کشتی های اسرائیلی در این دریا در برابر موشک‌های یمنی باشند، اما ائتلاف تاکنون به اهداف خود نرسیده بلکه اوضاع را خطرناک تر و پرتنش تر کرده است. این ائتلاف نه تنها حامی کشتی‌های اسرائیلی نیست، بلکه از ناوهای جنگی انگلیس و آمریکا نیز حمایت نخواهد کرد و این دو کشور را به دامی پهن شده سوق خواهد داد که در نهایت به شکست آنها و دیگران منجر خواهد شد، مشابه آنچه در افغانستان و عراق رخ داد، البته اگر هزینه بارتر و تحقیرآمیزتر نباشد.

عطوان در ادامه تاثیر حملات آمریکا و انگلیس بر نیروی دریایی یمن را محدود دانست و اینکه موجب افزایش انگیزه انتقام جویان نزد یمنی‌ها خواهد شد.

این تحلیلگر با اشاره به نابخردی مقامات نظامی و سیاسی آمریکا و عبرت نگرفتن از جنگ هشت ساله عربستان و امارات علیه یمن افزود: صدها هزار تن ماده منفجره، بمب و ده‌ها هزار حمله هوایی با جنگنده‌های مدرن و موشک های بالستیک طی هشت سال جنگ امارات و عربستان، نتوانست ملت یمن را به زانو درآورد و این جنگ از راه مسالمت آمیز و همسویی با بیشتر خواسته های یمن در نهایت متوقف شد.

وی نوشت: «مارتین گریفیث» فرستاده سازمان ملل در یمن دیپلمات انگلیسی است و نقش بارزی در آتش بس موقت و مذاکرات محرمانه و آشکار آن که در نهایت به آتش بسی شبه دائم تبدیل شد، ایفا کرد؛ سئوال مهم این است که چرا آمریکا و انگلیس با گریفیث قبل از افتادن در دام اسرائیلی مشورت نکردند؟ سئوال دیگر اینکه چگونه این دو کشور از فهم دلایل نپیوستن عربستان و امارات به ائتلاف خیالی موسوم به «شکوفایی دریای سرخ» عاجز ماندند؟ همین موضوع درباره سودان، سومالی و جیبوتی در ساحل دریای سرخ که بیشتر آنها متحد یا دوست آمریکا هم هستند نیز صادق است.

این تحلیلگر افزود: یمنی‌ها شجاع و اهل اقدام و عمل هستند و میراثی عظیمی در مقاومت علیه امپراتوری‌های استعماری و شکست آنها دارند. آنها هراسی از مرگ ندارند و به دنبال شهادت هستند و از این رو محور آمریکایی-انگلیسی-آنگوساکسونی شکست سنگینی خواهد خورد و به فهرست شکست خوردگان در یمن اضافه خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha