۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۹
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85362934
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نقش فرش «میشن» و آش چغندر «علی‌آباد» ملایر ثبت ملی شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: فن مهارت بافت فرش روستای «میشن» و آش چغندر بِدو روستای «علی‌آباد دمق» شهرستان ملایر ثبت ملی شد.

«ابراهیم جلیلی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مهارت فن بافت نقش فرش میشن ملایر در جلسه دوم بهمن میراث ناملموس در محل دفتر ثبت آثار وزارتخانه با حضور صاحبان فن و اساتید هنر در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی افزود: در این جلسه پرونده «نقوش ذهنی بافت قالی‌های روستای میشن» که یکی از مراکز فعال قالی بافی کشور است و نقوش ماهی ریزه و بُته جقه آن توسط بانوان شهرستان ملایر بافته می‌شود، به عنوان یک فن و هنر زنده ثبت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: در شهرستان ملایر چهار نقش و مهارت بافت فرش پیچ جوزان، چهارچنگ روستاهای کسب و ننج، نقش ماهی ازندریان و روستاهای اطراف و هم اکنون نیز نقش فرش میشن ملایر در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسید است.

جلیلی ادامه داد: یکی از هنرهای اصلی صنایع دستی این شهرستان هنر قالی بافی است که در اکثر مناطق روستایی و شهری ملایر بافته می‌شود و فرش دستباف ملایر از با قدمت‌ترین نمونه‌های قالی‌های بافته شده در استان همدان است.

نقش فرش «میشن» و آش چغندر «علی‌آباد» ملایر ثبت ملی شد

وی افزود: فرش‌های دستباف ملایر در بازارهای ایران و جهان از شهرت و آوازه بسیار زیادی برخوردار است و سنت قالی بافی در این شهرستان و روستاهای آن موجب شده ملایر تبدیل به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌های لُری در غرب ایران به شمار برود.

ثبت ملی فن تهیه آش چغندر بِدو روستای «علی‌آباد دمق» ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در این جلسه همچنین فن تهیه آش چغندر بدو روستای علی‌آباد دمق ملایر به عنوان میراث ناملموس در محل دفتر ثبت آثار وزارتخانه با حضور صاحبان فن و اساتید در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

جلیلی یادآور شد: با توجه به اینکه چغندر در ۶ ماهه دوم سال برداشت می‌شود، آش چغندر بِدو بیشتر آش مخصوص فصل سرد سال است که شبیه آبگوشت است و چغندر و دوغ به آن اضافه می‌شود و نوشیدنی همراه این آش بیشتر شربت شیره است.

وی اظهار داشت: در شهر ملایر علاوه بر آش چغندر بِدو، آش بادمجان، آش ماسوا و آش ترش نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

جلیلی هدف از شناسایی فن‌های تهیه آش‌های محلی را جلوگیری از منسوخ شدن، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، حصول اطمینان از احترام به میراث ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت آش‌ها و زمینه‌سازی برای همکاری همه قسمت‌ها در پاسداری از این میراث ناملموس عنوان کرد.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تاکنون ۱۷ اثر شامل هنرهای سنتی و خرده فرهنگ‌های این شهرستان نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha