راشاتودی: فلسطین؛‌ شاه کلید حل بحران خاورمیانه

تهران-ایرنا- شبکه "راشا تودی" با ارائه تحلیلی به اهمیت موضوع فلسطین در برقراری صلح در خاورمیانه پرداخت و نوشت: حل مشکلات متعدد منطقه‌ای به کاهش تنش در مناقشه میان (رژیم) اسرائیل و فلسطین بستگی دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه روسی، با ناتوانی جامعه بین‌الملل برای دستیابی به اجماع و فشار بر طرف‌های درگیر برای توقف جنگ و حرکت به سمت راه‌حل دیپلماتیک در بحران غزه، ‌آمار شهدا و میزان بحران‌های انسانی همچنان افزایش خواهد یافت. دلیل این امر سطح بالای بین‌المللی شدن درگیری کنونی میان لسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. جنگ غزه به یک گسل ژئوپلیتیکی تبدیل شده است که در یک طرف آن کشورهای غربی و (رژیم) ‌اسرائیل و در طرف دیگر فلسطینی‌ها و کشورهای جنوب جهانی قرار دارند.

راشاتودی در ادامه این مقاله به دلایل تنش فعلی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پرداخت و نوشت: درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با حمله حماس در هفتم اکتبر آغاز نشد بلکه اساسا از اواسط قرن بیستم وجود داشته است. فعالیت‌های مقاومت فلسطین به تناسب تجاوزات مقامات اسرائیلی به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری رخ داده است. سالانه صدها فلسطینی بر اثر عملیات نظامی ارتش (رژیم) ‌اسرائیل کشته (شهید) می‌شوند، اما تاکنون واکنش قابل‌توجهی از سوی بازیگران جهانی و منطقه‌ای در این زمینه وجود ندارد. از طرفی هیچ تمایل واقعی برای حل مناقشه از سوی مقامات دولت یهود وجود ندارد، زیرا کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو برای گزینه سازش آماده نیست و بعید است که اجازه ایجاد یک کشور عرب تمام عیار فلسطینی را بدهد.

در سال‌های قبل از جنگ، نتانیاهو هم برای بسیاری از شهروندان و هم برای متحدانش در غرب مایه شرمساری بود. در دسامبر ۲۰۲۲، او توانست در یک ائتلاف در انتخابات ویژه پیروز شود و دوباره به نخست وزیری بازگردد. اما کابینه او دچار یک بحران سیاسی طولانی و مشکلات اقتصادی سخت شد. اوضاع به‌دلیل اصلاحات قضایی نتانیاهو پیچیده‌تر شد. نیروهای اپوزیسیون شروع به سازماندهی تظاهرات گسترده در سراسر کشور کردند که هم‌اکنون نیز در جریان است. همچنین فشار از سوی ایالات متحده و دیگر متحدان غربی که نتانیاهو را به خاطر «دیکتاتوری» مورد انتقاد قرار می‌دهند،‌ افزایش یافت.

در سمت فلسطینی‌هاُ حماس به‌طور فزاینده‌ای در میان مردم غزه و اکثر مردم کرانه باختری محبوب شد و توانست خواسته‌های ملی‌گرایان، افراد مذهبی، جوانان و کسانی که از اقدامات رژیم صهیونیستی آسیب دیده اند را برآورده کند.

این رسانه افزود: بر کسی پوشیده نیست که نظم جهانی روبه‌زوال است. قدرت‌های بزرگ جهانی در حال حل‌وفصل روابط خود هستند و به بازیگران کوچک اهمیت نمی‌دهند. ایالات متحده مشغول تلاش برای مقابله با روسیه و چین است، اما به نظر میرسد تاکنون دچار اشتباه محاسباتی شده و توانایی خود را برای اجرای برنامه‌هایش از طریق اعمال قدرت نظامی نسنجیده است. همه مشغول مشکلات خود هستند و در این میان (رژیم) اسرائیل نیز به حال خود رها شده است.این در حالی است که ایالات متحده از معدود صداهای حامی صلح تبعیت نکرده و همه ابتکارات را در سکوهای بین‌المللی مسدود می‌کند. این شکاف تنش فعلی را تشدید کرده است.

در آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه، ‌ ایالات متحده نیروی دریایی خود را به منطقه کشاند تا بازیگران اصلی را از مداخله در درگیری منصرف کند. اما این امر مانع از اقدام گروه‌های مقاومت در منطقه علیه آمریکا و (رژیم) ‌اسرائیل نشد و نیروهای مقاومت یمن، ‌لبنان، ‌عراق و سوریه تحرکات قابل ملاحظه‌ای در این مدت نشان داده‌اند.

راشا تودی نوشت: برای از بین بردن حماس، (رژیم) اسرائیل با مفهوم ملموسی رو به رو نیست، ‌بلکه خود را در مقابل یک ایده قرار داده است. از طرفی گردان‌های القسام سال‌هاست که برای سناریوی رویارویی با اسرائیل آماده می شوند. ارتش اسرائیل در حال حاضر با مشکلات قابل‌توجهی روبرو شده است. با وجود اینکه اسرائیلی‌ها به‌طور رسمی بخش شمالی این منطقه را کنترل می‌کنند، هنوز درگیری در آن مناطق ادامه دارد.

هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی درباره آینده جنگ در غزه گفت: "این جنگ اهداف پیچیده‌ای دارد و برای ماه‌های بیشتر ادامه خواهد داشت. دولت یهود هزینه‌های مالی و اعتباری قابل توجهی را متحمل شده و دیر یا زود مجبور خواهد شد عملیات نظامی را متوقف کند. اما به نظر می‌رسد این جنگ به نفع نتانیاهو و کل فرماندهی ارتش باشد، ‌چرا که به محض پایان تنش‌ها، احتمالاً همه مقامات ارشد این رژیم، به ویژه نتانیاهو، که با چهار اتهام فساد مالی و مخالفت گسترده با اصلاحات قضایی دولتش مواجه است، محاکمه خواهند شد."

این رسانه در پیش‌بینی تحولات آینده منطقه نوشت: ایالات متحده تحت ریاست جو بایدن از (رژیم) اسرائیل و نه از نتانیاهو، که دموکرات‌ها با او رابطه گرمی ندارند، محافظت خواهد کرد. از سوی دیگر، ظهور بالقوه دونالد ترامپ می‌تواند نتانیاهو را برای اقدامات خشونت آمیزتر ترغیب کند. اما برای این سناریو نخست وزیر (رژیم)‌ اسرائیل باید حداقل یک سال دیگر بر سر کار باشد. مردم در کشورهای مختلف جهان با راهپیمایی در دفاع از فلسطینیان، بر مقامات اسرائیلی فشار زیادی وارد کرده اند. افکار عمومی در سطح جهانی به وضوح همراه با فلسطینی‌ها است، بنابراین رژیم صهیونیستی باید کاری در این زمینه انجام دهد، در غیر این صورت اوضاع بیش از پیش به ضرر این رژیم خواهد شد. در منطقه هم همینطور است. اعراب با "برادران فلسطینی" خود بسیار همدل شده اند و این فشار بر دولت های مربوطه را افزایش می‌دهد تا علیه (رژیم) اسرائیل قاطعانه‌تر و خشن‌تر عمل کنند.

راشا تودی نوشت: (کابینه) دست راستی نتانیاهو بر این ایده متمرکز است که شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را گسترش دهد. با توجه به گزارش‌های تایید نشده از مذاکرات این رژیم با کشورهای مختلف برای پذیرش آوارگان فلسطینی، می‌توان حدس زد که مقامات فعلی در حال بررسی «اسرائیل‌سازی» کامل سرزمین‌های فلسطینی هستند. بیت المقدس غربی، تحت حکومت ناسیونالیست خود، به سیاست بیرون راندن فلسطینیان از غزه و کرانه باختری می‌اندیشد. این امر مستلزم یک عملیات نظامی طولانی مدت است که می‌تواند نتیجه معکوس داشته و در نهایت منجر به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ و خونین شود، زیرا شعله‌ور شدن غیرمنتظره خشونت‌ها ممکن است محدودیت و صبر بازیگران منطقه‌ای را از بین ببرد. بدون شک سناریوی فوق یک فاجعه است. بهترین گزینه توقف خصومت‌ها و از سرگیری گفت وگوهای سیاسی خواهد بود اما متأسفانه سناریوی حل و فصل مسالمت آمیز بعید است، زیرا آشفتگی‌های سیاسی جهانی و چندین عامل دیگر مانع از دستیابی طرف‌های درگیر به یک نتیجه مشترک می شود.

این مقاله در پایان افزود: پیش‌بینی نتیجه درگیری‌ها، به‌ویژه در خاورمیانه که چندین عامل خارجی و داخلی به طور همزمان نقش مهمی دارند فرآیند پیچیده‌ای است،‌ اما یک چیز مسلم است: مسیر خشونت در این درگیری به صلح نمی انجامد، بلکه منطقه را بیشتر رادیکال کرده و زمینه مساعدی را برای فعالیت عناصر مخرب ایجاد می‌کند. مناقشه فلسطین و (رژیم) اسرائیل اغلب به عنوان "درگیری خاورمیانه" نامیده می شود زیرا نحوه حل مشکلات در کل خاورمیانه و شمال آفریقا تا حدود بسیار زیادی به موضوع فلسطین بستگی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha