کشاورزان کلزاکار لرستانی احتمال شیوع آفات را جدی بگیرند

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بروز خسارت به دلیل کم بارشی و سرمای هوا برای محصولات برخی مزارع و باغات استان بویژه در محصول کلزا دور از انتظار نیست، بنابراین کشاورزان و باغداران باید انجام اقدامات پیشگیرانه را به منظور حفظ عملکرد تولید انجام دهند.

سید عماد شاهرخی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به زمستان دیررس و کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری احتمال ظهور و فعالیت پیش از موعد آفات کلزا از جمله مکنده‌ها به ویژه شته مومی، کک کلزا و برگخوارها وجود دارد.

وی گفت: بنابراین با توجه به اینکه خسارات و کانون اولیه در حاشیه مزارع و همچنین روی علف‌های هرز مرزهای مزارع است، توصیه می شود کشاورزان نسبت به پایش مرتب مزارع به ویژه در مناطق گرم استان اقدام جدی داشته باشند.

رییس جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: کشاورزان باید در صورت مشاهده آفت یا علائم خسارت با مراجعه به کارشناسان شبکه مراقبت نسبت به کنترل، کانون کوبی آفات و کنترل علف‌های هرز میزبان اقدام کنند تا از انتشار آفت به داخل مزارع جلوگیری شود.

شاهرخی با تاکید بر پایش مزارع گیاهان صنعتی و علوفه‌ای به ویژه کلزا و یونجه تصریح کرد: محصولات زراعی پاییزه مانند یونجه، کلزا ، گندم و جو در معرض خسارت جوندگان مضر هستند که کشاورزان باید در صورت مشاهده خسارت جوندگان، به کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: باغداران نیز با توجه به پایین آمدن دمای شبانه روز و احتمال خسارت سرما در اثر ریزش هوای سرد، باید در باغات مشرف به سطوح شیبدار با ایجاد حصار و پرچین مانع از ریزش هوای سرد و افزایش خسارت سرمازدگی شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: باید جهت کاهش خسارت سرمازدگی و آفتاب سوختگی با مشاوره کارشناسان گیاهپزشک، نسبت به رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید پلاستیکی اقدام شود.

شاهرخی اضافه کرد: حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان وجود دارد که از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۶۰ هزار هکتار بیمه شده است، بنابراین انتظار می رود با توجه به سطح پایین اراضی بیمه شده، کشاورزان و باغداران نسبت به رعایت اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش خسارت ها اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha