دولت سیزدهم دیپلماسی علوم پزشکی را تقویت کرد

تبریز- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر مزیت های بالای توسعه روابط علمی با کشورهای مختلف، گفت: دولت سیزدهم ۲ سال گذشته در تقویت دیپلماسی علمی به ویژه در حوزه علم پزشکی گام های بسیار محکم و مهمی برداشته است.

بهمن نقی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توسعه دیپلماسی علمی را یکی از ضرورت های بسیار مهم دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور خواند و افزود: باید توجه داشت که هر گونه مراودات علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه های داخلی با کشورهای مختلف از جمله همسایه منجر به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی شده و البته صلح و آرامش در منطقه را تقویت می کند.

وی یکی از برنامه های اولویت دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲ سال گذشته را توجه به توسعه روابط خارجی با دانشگاه های مختلف جهان اعلام و اظهار کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه ریزی های کلان برای توسعه روابط خارجی خود با دانشگاه های علوم پزشکی کشورهای منطقه انجام داده است که برگزاری نشست های مشترک، انعقاد تفاهم نامه ها و به موازات آن امضای قراردادهای همکاری از جمله نتایج این برنامه ها است.

نقی پور همکاری های نزدیک و فشرده با دانشگاه جراح پاشا استانبول، دانشگاه پزشکی ایغدیر ترکیه و چندین دانشگاه پزشکی کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را از جمله اقدامات اخیر دانشگاه علوم پزشکی در مسیر ارتقای روابط بین المللی برشمرد و یادآور شد: امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه جراح پاشا که قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی ترکیه به شمار می رود و سابقه آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد، نشان دهنده اهمیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نزد مدیران این مرکز است.

به گفته وی دانشگاه جراح پاشا با برخورداری از تعداد ۱۲ دانشکده بسیار مجهز و مدرن می تواند در ارتقای سطح علمی دانشگاه های ایران و نیز توسعه مبادلات استاد و دانشجو بین تبریز و استانبول بسیار مفید و موثر باشد.

نقی پور احیای "جایزه مصطفی" برای کشورهای اسلامی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز را یکی از اقدامات مهم در توسعه روابط بین الملل عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این جایزه با تعداد ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی منطقه از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان و ارمنستان و عراق همکاری های گسترده ای را آغاز کرده ایم.

وی ایجاد اتحادیه دانشگاه های علوم پزشکی اوراسیا را یکی از مقدمات و مزیت های عملی جایزه مصطفی دانست و گفت: تمام کشورهای عضو به اتفاق آرا تبریز را به عنوان دبیرخانه دایم این اتحادیه انتخاب کردند که دستاوردی بس بزرگ برای جامعه علمی کشور و آذربایجان به شمار می رود.

نقی پور افزایش همکاری های آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد رشته های مشترک و توسعه و تعمیق مبادلات تحقیقاتی را از جمله اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در توسعه تبادلات بین المللی عنوان و بر تقویت و توسعه این مسیر تاکید کرد.

وی تلاش برای جذب دانشجویان خارجی را یکی از برنامه های مهم و اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تقویت دیپلماسی علمی اعلام کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰۰ نفر دانشجوی خارجی در این مجموعه علمی در مقاطع و رشته های مختلف مشغول تحصیل هستند که تلاش داریم این عدد را همه ساله افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در زمان حاضر ۴۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.

۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha