۶۰۰هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های اقتصادی کهگیلویه وبویراحمدنیاز است

یاسوج- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: بر اساس برآوردی که دستگاه هیا متولی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گزارش می کنند هم اینک بالای ۴۰۰ طرح نیمه تمام اقتصادی در سطح استان وجود دارد که برای احیا و تکمیل انها افزون بر ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و نقدینگی نیاز است.

عبدالله قبادی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار کرد: در بحث تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه سهم استان ۲۲ هزار میلیارد ریال بوده، تنها در حدود یک هزار میلیارد ریال پرداختی داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال سهم استان بوده که چیزی حدود ۱۰ درصد این مبلغ دریافت یا ابلاغ شده است.

مهمترین مشکل بخش تولید در استان موضوع نقدینگی است و نیازمند چاره اندیشی اساسی است.

وی افزود: وضعیت جغرافیایی و همچنین عقب ماندگی تاریخی استان به لحاظ اقتصادی، موجب شده است که زیرساخت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد بسیار ضعیف باشد و تولید کنندگان استان به همین دلیل و عواملی همچون حمل و نقل و نیروی انسانی هزینه‌های بالاتری نسبت به سایر تولیدکنندگان متحمل شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تاکید کرد: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سپرده‌های کمی که در استان وجود دارد منابع محدودی برای پرداخت تسهیلات دارند که این مسئله نیاز به بازنگری و نگاه ویژه بانک مرکزی به بانک‌های استان دارد.

قبادی تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح‌ها مورد نیاز است تا استان از این وضعیت خارج شود و ایجاد اشتغال کنیم.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، در خصوص مدت زمان پرداخت با توجه به اینکه این تسهیلات باید وارد چرخه تولید شوند، حدود ۲ تا سه سال نیاز به زمان وجود دارد تا تولید کننده توانایی پرداخت تسهیلات را داشته باشد بنابراین باید در خصوص مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش بازنگری صورت پذیرد.

کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌هایی است که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، کشاورزی به یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و محوری آن تبدیل شده است. بخش کشاورزی، دومین بخش اقتصادی این منطقه به شمار می‌آید و از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه پایدار و تعالی اقتصادی برخوردار است.

سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

هم اینک ۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معتبر معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۴۵ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز هستند.

ظرفیت استخراج اسمی سالانه این معادن بیش از پنج میلیون تن است که با استخراج واقعی بیش از ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت می‌کنند.

ارزش سرمایه گذاری معادن موجود استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۲۰ نفر است.عمده مواد معدنی استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه، مالون، مرمریت، بوکسیت، فسفات، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۶۷ هزار نفر شاغل در استان وجود دارد.از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان، حدود ۱۶ هزار نفر از جمعیت استان بیکار هستند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha