استحصال ژل رویال در قم ۳۸۰ درصد رشد کرد

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به روند رو به رشد استحصال ژل رویال طی سال‌های گذشته در این استان گفت: در همین رابطه استحصال ژل رویال در قم امسال نسبت به پنج سال گذشته (سال ۹۷)‌ بیش از ۳۸۰ درصد رشد کرد.

منصور دیان اردستانی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در سال‌های اخیر استان قم از نظر میزان تولید و استحصال ژل رویال نسبت به تعداد کل کندو، جایگاه برتر کشوری را به خود اختصاص داده به طوری که در سالجاری به میزان ۴۳۰ کیلوگرم ژل رویال توسط زنبورداران استان استحصال گردید.

وی با اشاره به اهمیت استحصال ژل رویال در مباحث اقتصادی، افزود: این کار علاوه بر افزایش درآمد در صنعت زنبورداری استان، اشتغالزایی خوبی نیز در پی دارد، به نحوی که استحصال هر کیلوگرم ژل رویال برای ۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت ژل رویال از نظر تغذیه‌ای و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قم امسال با همکاری بخش خصوصی و تشکل استانی، نخستین همایش ملی ژل رویال ایرانی را با حضور اساتید برجسته کشوری و شرکت بیش از ۵۰۰ نفر از تولیدکنندگان پیشرو این ماده ارزشمند ترتیب داد که در آن روش‌های نوین استحصال ژل رویال و راهکارهای ورود موفق به بازارهای جهانی این محصول مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اردستانی توضیح داد: ژل رویال که به نام‌های ژل سلطنتی یا ژل ملکه زنبور عسل در میان مردم شناخته می‌شود،‌ یک ماده شیری رنگ است که صرفا غذای اختصاصی ملکه زنبورها می‌باشد. ژل رویال یک ماده بسیار پرانرژی و مقوی و از نظر طب سنتی از مواد گرم بوده که دارای خواص درمانی و فواید زیادی است.

وی افزود: از این ماده ارزشمند برای برطرف کردن بسیاری از بیماری‌ها در طب ایرانی سنتی استفاده می‌شود، بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از ژل رویال در انسان توانایی جسمی را تقویت می‌کند،‌ این ماده در تقویت سیستم ایمنی، بهبود بیماری دیابت، پیشگیری از پوکی استخوان، تسریع در بهبود و درمان زخم و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

استحصال ژل رویال در قم ۳۸۰ درصد رشد کرد

گفتنی است با تلاش زنبورداران استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون میزان تولید عسل در قم به بیش‌از ۳۴۳ تُن رسیده‌است. این در حالی است که در سال‌جاری شاهد کاهش نزولات جوی و خشکسالی در قم بودیم که بر روی پوشش گیاهی مراتع تاثیر داشته اما با این وجود زنبورداران توانستند با تلاش فراوان، میزان قابل توجهی عسل را در این استان تولید و به بازار عرضه کنند.

سازمان جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران و فعالان این بخش، ظرفیت تولید عسل و سایر فرآوردهای مرتبط با زنبور عسل در استان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

سال گذشته ۳۵۷ زنبورستان در مناطق مختلف استان دایر بود، در سال ۱۴۰۱، ۳۷۸ تُن عسل در ۳۹ هزار و ۵۳۴ کلنی زنبور عسل قم تولید شد.

در همین رابطه زنبورداران استان پارسال تولیدات فرعی دیگری نیز داشتند که از جمله آن تولید ۱۰ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم موم، ۴۲۰ کیلوگرم بره موم، ۴۸۲ کیلوگرم ژل رویال، بیش از سه تُن گرده گل و ۲۵ گرم زهر زنبور عسل بوده‌است.

حدود ۶۴۰ نفر به صورت مستقیم در صنعت زنبورداری استان مشغول به کار هستند، با تمرکز بر روی افزایش سطح تولید محصولات جانبی مرتبط با زنبور عسل، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت زنبورداری قم و ارتقا درآمد بهره‌برداران این بخش مورد توجه است.

در همین رابطه توجه به مباحث آموزشی و ترویجی برای ارتقا مهارت بهره‌برداران صنعت زنبورداری استان همواره در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است و تلاش می‌شود سطح تولید محصولاتی مانند ژل رویال و زهر زنبور عسل که خواص درمانی و ارزش افزوده بالایی دارد افزایش یابد.

اکثر کلنی‌های به‌کارگیری شده توسط زنبورداران استان از نوع مدرن وکلنی‌های سنتی در قم بسیار محدود است، زنبورداران با توجه به شرایط آب‌ و هوایی متنوع در فصل‌های متفاوت سال در مناطق مختلف استان به فعالیت می‌پردازند.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha