هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایشهای خارجی روی آورده‌اند

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایش‌های خارجی روی آورده اند؛ این مشکل به دلیل عدم پرداخت متون نمایشی به موضوعات روز و دغدغه‌های جامعه است.

محمد حسین زاده روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تئاتر برای ارتقای عرصه فرهنگی استان خراسان رضوی گرانمایه است، افزود: اندیشه و تفکر، درون مایه اصلی یک اثر فاخر در هنر تئاتر است و شاکله این بینش در متون نمایشی، نمایان می‌شود و قامت و قوت یک اثر نمایشی، ارتباط مستقیم با متن آن دارد.

وی با اشاره به اینکه تئاتر امروز با ضعف در نمایشنامه‌ مواجه است، بیان کرد: در این هنر به مقوله نمایشنامه نویسی، کمتر پرداخته شده است و این خلل در اجراها بروز پیدا می کند، در استان خراسان رضوی به ویژه کلانشهر مشهد لازم است خیزشی آگاهانه و مدون در راستای تقویت بنیه نمایشنامه‌ها انجام گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خوب دیدن، خوب شنیدن، تحلیل درست و واقعی شرایط جامعه، هویت بخشی به متون نمایشی و آموزش، راهکارهایی است که می‌تواند زمینه را برای تولید آثار خوب و فاخر نمایشی هموار نماید.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره «نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی دلیران ایران زمین» در استان خراسان رضوی گفت: در راستای ارتقای سطح نمایشنامه نویسی و قوام این بخش و کمک به غنای هنر تئاتر در این استان، مشهد میزبان برگزاری این جشنواره است و بزودی فراخوان و تاریخ دقیق برگزاری آن اعلام می شود.

هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایشهای خارجی روی آورده‌اند

حسین زاده ادامه داد: برگزاری این جشنواره همزمان با چهاردهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد برنامه ریزی شده است و به گسترش این موضوع در گستره ملی کمک خواهد کرد.

وی گفت: در شرایط کنونی ترغیب هنرمندان به پرداخت و نگارش نمایشنامه‌ها با موضوع هویت و فرهنگ ایرانی و قهرمانان ملی، می‌تواند ضمن تزریق آگاهی و حس غیرت و حمیت ایرانی به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان این کشور، بار فرهنگی و هنری آثار تولید شده را دوچندان نماید.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی و دبیر نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی دلیران ایران زمین که همزمان با چهاردهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد برگزار می شود، گفت: این جشنواره در دو بخش اصلی، مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی برنامه ریزی شده است، فراخوان و تاریخ برگزاری آن بزودی اعلام خواهد شد.

کریم جشنی افزود: بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره در گستره ملی است و نویسندگان در موضوعات قهرمانان اساطیری، قهرمانان ملی، قهرمانان انقلاب اسلامی، قهرمانان دفاع مقدس، مدافعان حرم، مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان و قهرمانان سلامت به رقابت می پردازند.

۵۷ گروه نمایشی در خراسان رضوی فعال هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha