۱۴ دی ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85343243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزیابی اسب‌های کاسپین به کجا رسید؟

۱۴ دی ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبر: 85343243
ارزیابی اسب‌های کاسپین به کجا رسید؟

ساری- ایرنا- مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین گفت: اولین دوره ارزیابی اسب‌های کاسپین برای مالکین و پرورش دهندگان اسب کاسپین مازندران برگزار شد.

به گزارش ایرنا از انجمن حفاظت از اسب کاسپین، محمد جواد دهقان روز پنجشنبه درباره ارزیابی اسب ها در مازندران افزود: این ارزیابی برای تعدادی از مالکین و پرورش دهندگان اسب کاسپین که متقاضی ثبت اسب‌های خود در تبار نامه ملی و بین المللی اسب کاسپین هستند انجام شد.
وی اضافه کرد: در اولین سری ارزیابی اسب‌های مازندران، از ۶۰ راس اسب بومی موجود در محل ارزیابی ۲۵ راس اسب داوطلب ثبت به عنوان اسب کاسپین بودند.

ارزیابی اسب‌های کاسپین به کجا رسید؟

وی با اعلام این‌که همه این اسب‌ها قبل از ارزیابی مورد شناسایی قرار گرفته و میکروچیپ گذاری شده اند، گفت : این روند با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری انجام شده است.
دهقان اضافه کرد: در صورت تقاضای سایر مالکان و تولید کنندگان اسب در مازندران مراحل بعدی برای ارزیابی اسب کاسپین هماهنگ و در آینده انجام خواهد شد.
بنا به گفته دهقان این اسب‌ها بعد از تایید شدن در فهرست اسب‌های پیش بنیادی کاسپین قرار گرفته و مراحل پیش بنیادی را باید طی کنند که مراحل پیش بنیادی کاسپین شامل تولید دو راس کره، انجام تست دی ان ای و تاییدیه ارزیابی نژادی می باشد و پس از طی آن اسب‌ها به عنوان اسب کاسپین اصیل به ثبت ملی و بین المللی می‌رسند.
وی ادامه داد : پیش بینی می‌شود که حدود ۲۰۰ راس اسب در مازندران وجود دارد که بتوانند کاندید ثبت به عنوان اسب کاسپین باشند.
دهقان یاد آور شد : در کل کشور در مجموع تا کنون نزدیک به ۳۰۰ راس اسب داوطلب ثبت به عنوان اسب کاسپین شدند که در حال طی کردن مراحل مختلف شامل شناسایی اولیه، تست دی ان ای و ارزیابی نژادی هستند.

ارزیابی اسب‌های کاسپین به کجا رسید؟

در این دوره از ارزیابی کارن فیروز، سینا آریا نژاد و مهدی بختیاری از استان‌های البرز، گیلان و کردستان به محل ارزیابی در شهر آمل اعزام شدند و زهرا بختیاری مدیر کمیته تبارنامه انجمن نیز به عنوان کمک این تیم بودند.
این دوره از ارزیابی با حضور محمد جواد دهقان، نایب رییس انجمن بین المللی اسب کاسپین برای اسب‌های ۲ مزرعه پرورش اسب پریدار و النا در آمل انجام شد.

اسب کاسپین توسط شادروان لوئیز فیروز کشف و از ایران به جهان معرفی شد. پس از آن با بررسی های علمی مشخص شد که قدمت اسب کاسپین به بیش از ۵ هزار سال می رسد و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب موجود در جهان است که تا سال ۱۳۴۵ منحصراً در ایران وجود داشت. خاستگاه این اسب در ایران استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.
اسب کاسپین اسبی رام دارای سری کوچک، چشمان بزرگ، گوش های کوتاه، پیشانی پهن، پاهای ظریف، سم های بیضی و محکم، رنگ یک پارچه و حرکات نرم است که قابلیت های بسیار برای رشته های مختلف سوارکاری از حمله پرش، چوگان و استقامت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha