۶ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85335694
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ همت برای بیمه محصولات کشاورزی کشور درنظر گرفته شده است

همدان-ایرنا-قائم مقام وزیر و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر تبیین الگوی کشت گفت: ۱۲ همت(هزار میلیارد تومان) برای بیمه محصولات کشاورزی کشور درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاظم خاوازی روز چهارشنبه در نشست تبیین الگوی کشت،اظهار کرد: مناطق مختلف شهرستان بازدید و پیشنهادات استان مورد قبول واقع شد همچنین تلاش می‌شود در نخستین فرصت بودجه لازم برای تکمیل طرح‌ها اختصاص یابد.

این مسوول اظهار کرد: آخرین فرصت ما در کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور اجرا و پیشبرد الگوی کشت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان الگوی کشت را آغاز کرده است، افزود: الگوی کشت به این معناست که از همه ظرفیت‌های خاک یک اقلیم و از تمامی ظرفیت‌های یک گیاه، شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور بهره برد تا حداکثر سود به کشاورز اختصاص یابد و کشاورزی را برای نسل‌های آینده برای حفظ منابع آبی و خاکی پایدار کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در الگوی کشت به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت تولید هستیم یادآور شد: الگوی کشت شامل بخش‌های بسیار فنی است و این الگو حاصل ۵۰ سال مطالعه و بررسی است به نحوی که انجام آن پیچیدگی‌های بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: محور اصلی اجرای الگوی کشت، کشاورزان هستند و اگر این محوریت به خوبی محقق نشود و همیاری آنها نباشد، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

خاوازی با اشاره به اینکه تصوری وجود دارد که این آب و خاک برای ما است در حالی که این گونه نیست، تصریح کرد: این منابع، امانتی در اختیار ما هستند و هم اکنون ۱۴۰ میلیارد مترمکعب به طبیعت بدهکار هستیم و ۶۰ درصد از ظرفیت حاصلخیزی خاک‌ها را در بحث فسفر از دست دادیم که به زودی زود جایگزین نخواهد شد و در عناصر دیگر نیز وضع همین طور است.

وی با بیان اینکه آخرین فرصت ما در کشاورزی و امنیت غذایی کشور الگوی کشت است ادامه داد: این کار با یک نفر، یک وزراتخانه و دولت به ثمر نمی‌نشیند و همه باید با یکدیگر آن را پیاده‌سازی کنیم.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امیدواریم حکمی که در بودجه دیده شده، آغازی برای تغییر الگوی کشت باشد خاطرنشان کرد: در الگوی تولید نیز یک آمایش سرزمینی جدی باید برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شود، اگر این اتفاق رخ دهد سایر گفتمان‌ها نیز محقق می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت کشاورزی به حدی بالاست که ما می‌توانیم برای هر منطقه یک فرمول ارائه دهیم.

خاوازی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در وزارتخانه مجری جداگانه در بحث جنگل داری برای زراعت چوب در نظر گرفته شده و همچنین توسعه کشت گیاهان کم آب بر در دست‌پر کار است،اضافه کرد: به عنوان نمونه در خراسان زیره بسیار رونق گرفته به طوری که با کم ترین میزان مصرف آب،سه تن زیره در هر هکتار تولید می‌شود از همین رو باید از این تجربیات استفاده کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha