مبادلات تجاری ایران و ارمنستان تا ۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

ایروان-ایرنا- وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: در گفت‌وگوهای امروز خود توافق کردیم که حجم مبادلات تجاری خود را تا سقف ۱ میلیارد دلار افزایش دهیم و سپس سالانه آن را به ۳ میلیارد برسانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، آرارات میرزویان عصر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به گفت‌وگوها و دستاوردهای خوبی که بدست آمده، اظهارداشت: روابط دیرینه دوکشور برای مردم بسیار مهم است و اینگونه سفرها باعث استحکام روابط می‌شود.

وزیر امور خارجه ارمنستان اضافه کرد: در این دیدار، روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و سایر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم که حجم مبادلات تجاری خود را تا سقف ۱ میلیارد دلار افزایش دهیم و سپس سالانه آن را به ۳ میلیارد برسانیم.

میرزویان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه دو کشور را تهاتر گاز و برق دانست و اضافه کرد: یقین داریم که در نتیجه همکاریهای مشترک، قراردادی برای ایجاد خط انتقال برق خواهیم داشت.

وزیر خارجه ارمنستان یادآور شد: در دیدارهای امروز بر ایجاد پروژه‌های زیرساختی، کریدور شمال جنوب و خلیج فارس و دریای سیاه با مشارکت اقتصادی دو کشور تاکید شد.

وی همچنین از دولت جمهوری اسلامی ایران و امیرعبداللهیان برای تاکید بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی کرد.

وزیر خارجه ارمنستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نقش و مشارکت ایران در حل چالش‌های منطقه‌ای، گفت: برای من خوشایند است که بر نقش‌آفرینی ایران تاکید کنم. این نقش آفرینی وجود داشته و بارها پیام‌های و رویکردهای صریح ایران را درباره برقراری صلح و ثبات در منطقه شنیدیم که اینها بهترین کاری است که می‌توان در مسیر روند صلح انجام داد.

میرزویان تأکید کرد: فرصت دیدارهای مختلف بین مقامات دو کشور وجود دارد و ایران می‌تواند در اصول قاطعانه‌ای و صلح طلبانه خود بزرگترین سهم را در این پروسه ایفا کند.

موافقت ایران با افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز

حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبری مشترک ضمن تبریک سال جدید میلادی و ولادت حضرت مسیح (ع) گفت: بهترین‌ها را از خدای بزرگ برای مردم مسیحی جهان مسالت دارم. 

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: گفت‌وگوهای خوبی با آقای میرزویان داشتیم. همچنین دیدار با اهمیتی با آقای پاشینیان داشتیم. همکاری‌های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. درباره صلح و ثبات در قفقاز جنوبی گفت‌وگو و بر نقش جمهوری اسلامی ایران در این ثبات تاکید شد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند. ایران همواره روابط خوبی داشته و این روابط را هر روز نیرومندتر حفظ خواهیم کرد. ما درباره عمق بخشی به روابط اتفاق نظر داشتیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از موافقت ارمنستان برای ایجاد کنسولگری در قاپان، گفت: افتتاح این کنسولگری توانست به ایرانیان خدمات خوبی ارائه دهد. 

وی در ادامه از موافقت ایران با افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز در هفته‌های آغازین سال میلادی جدید خبر داد و گفت: امیدوارم با حضور همتای ارمنستانی شاهد گشایش این کنسولگری باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی رییس جمهور کشورمان با نخست وزیر ارمنستان، تصریح کرد: توافقات خوبی در این تماس‌های تلفنی انجام شد. ما در دو کشور به توافقات پایبند هستیم تا آنها را عملیاتی کنیم و مردم دو کشور در همه زمینه‌ها حاصل آن را مشاهده کنند. 

استقبال ایران از ابتکار عمل ارمنستان

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از صلح پایدار در منطقه حمایت میکنیم، اضافه کرد: در راستای تقویت کریدور شمال به جنوب، از ابتکار عمل ارمنستان مبنی بر ایجاد چهارراه صلح استقبال میکنیم و رویکرد ما تقویت کریدور شمال به جنوب است. 

وزیر امور خارجه تأکید کرد: صلح ‌و ثبات در قفقاز جنوبی بدون دخالت بیگانگان و حمایت کنندگان منطقه‌ای مورد تاکید ما است.

وی در پایان با اشاره به جنگ غزه گفت: پس از ۸۰ روز نسل‌کشی، با صدای بلند به آمریکا اعلام می‌کنم که تجربه شکست را ادامه ندهید و بگذارید مردم غزه و فلسطین، خود برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha