سونامی سرپرستی در هیات های ورزشی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- براساس آخرین آمارها ۲۰ هیات ورزشی در خراسان شمالی به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب برای برگزاری مجمع انتخاباتی، سخت گیری ها در آیین نامه جدید برای ریاست هیات ورزشی و بی رغبتی فعالان رشته های ورزشی برای نامزدی در مجامع انتخابی با سرپرست اداره می شوند که بی تردید تعیین تکلیف نشدن آنها ورزش استان را بیش از پیش درگیر حاشیه ها خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، گرچه از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰ مجمع انتخاباتی برای سر و سامان دادن به هیات های ورزشی خراسان شمالی برگزار شده است اما همچنان بسیاری از هیات های ورزشی استان با سونامی سرپرستی و مشکلات خاص آن دست و پنجه نرم می کنند.

برگزاری به موقع مجمع انتخاباتی هیات های ورزشی از وظایف ادارات کل ورزش و جوانان در استان ها است اما انگار حرکت های انجام شده در این خصوص کٌند است و نیازمند سرعت عمل بیشتری است زیرا که هر گونه تعلل بر شمار هیات های ورزشی دارای سرپرستی می افزاید.

تعللی که چیزی جز ویرانه مالی و مدیریتی برای هیات های ورزشی و کاهش انگیزه ورزشکاران به جا نخواهد گذاشت.

اینکه چه چیزی موجب ورود هیات ورزشی به چرخه سرپرستی می شود، موضوع عجیب و غریبی نیست به گونه ای که می توان با یک بررسی کوچک و آسیب شناسی از آن سر در آورد.

وقتی فردی به عنوان رییس هیات ورزشی انتخاب می شود، زمان شروع و پایان مسوولیت آن برای دوره بعدی مجمع انتخاباتی مشخص است اما به نظر می آید نبود برنامه ریزی مناسب برای برگزاری مجمع انتخاباتی، برخی سخت گیری ها در آیین نامه جدید برای نامزدی ریاست هیات ورزشی و بی رغبتی فعالان ورزشی دلیل شکل گیری سونامی سرپرستی در هیات های ورزشی استان است.

همانگونه که در آیین نامه های ورزشی آمده زمان نام‌نویسی، احراز صلاحیت‌ها و روند برگزاری انتخابات روشن است و بر همین اساس می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب از ورود هیات به چرخه سرپرستی‌ جلوگیری کرد.

سونامی سرپرستی در هیات های ورزشی خراسان‌شمالی

آسیب های اداره هیات ورزشی با سرپرست

یکی از فعالان ورزشی خراسان شمالی می گوید: گرچه برخی هیات های ورزشی با سرپرست عملکرد خوبی داشته اند اما سپردن سکان هدایت یک هیات به سرپرست آن هم بیشتر از ۶ ماه مشکلات زیادی برای آن ایجاد می کند.

علی محمدی می افزاید: مجمع انتخاباتی هیات های ورزشی که با سرپرست اداره می شود باید بعد از سه ماه برگزار و در صورت مساعد نبودن شرایط برگزاری، مدیرکل ورزش و جوانان می تواند این مدت را برای سه ماه دیگر تمدید کند که این حداکثر زمان برای سرپرستی یک هیات ورزشی است.

وی با اشاره به آسیب های اداره هیات به شکل سرپرستی، می گوید: در صورت تعیین سرپرست برای هیات ورزشی ‌اختیارات وی محدود است زیراکه در طول دوران سرپرستی تعهدات مالی برای آن ایجاد خواهد شد.

این فعال ورزشی تصریح می کند: از سوی دیگر وقتی اختیارات سرپرست محدود باشد معمولا در اعزام ورزشکاران به مسابقات با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می کند و موجب بی انگیزه شدن ورزشکاران می شود.

محمدی می گوید: همچنین فردی که به عنوان سرپرست انتخاب می شود و اگر برنامه ای هم برای هیات نداشته باشد، موجب درجا زدن هیات ورزشی و حتی پس رفت آن خواهد شد.

محمدی خاطرنشان می کند: وقتی فردی به عنوان سرپرست منصوب می شود اقدام به برخی انتصابات در هیات ورزشی می کند که با برنامه های رییس بعدی همخوانی ندارد و بی تردید هیات درگیر تغییرات جدید می شود که بازخوردی جز تعلل در فعالیت های آن ندارد.

وی با اشاره به بی رغبتی ورزشکاران برای نامزدی ریاست هیات ورزشی، می گوید: بارها فراخوان برای مجامع انتخاباتی زده می شود اما فعالان ورزشی رغبتی برای ثبت نام در این فراخوان ها را ندارند.

این فعال ورزشی می گوید: همچنین تغییر برخی ملاک ها در آیین نامه ورزشی در اداره هیات به شکل سرپرستی بی تاثیر نیست به گونه ای که اینک برای نامزدی رییس هیات ورزشی فرد متقاضی باید پنج سال سابقه مدیریتی داشته باشد.

سونامی سرپرستی در هیات های ورزشی خراسان‌شمالی

اداره ۲۰ هیات ورزشی با سرپرست

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی می گوید: اکنون ۲۰ هیات از ۵۱ هیات ورزشی استان با سرپرست اداره می‌شوند.

داوود خدابنده می افزاید: ۱۰ مجمع انتخاباتی از ابتدای سالجاری تاکنون برای هیات های ورزشی خراسان شمالی برگزار شده است.

به گفته وی؛ عملکرد ضعیف برخی روسای هیات های ورزشی و اتمام دوره فعالیت چهارساله از دلایل تعیین سرپرست برای این هیات‌ها است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی تصریح می کند: همچنین تغییر برخی شرایط در آیین نامه جدید برای نامزدی ریاست هیات ورزشی در تداوم اداره هیات ورزشی به صورت سرپرست بی تاثیر نبوده است.

آغاز ثبت نام مجمع انتخاباتی ۱۰ هیات ورزشی

خدابنده می گوید: فرایند ثبت نام مجمع انتخاباتی روسای ۱۰ هیات ورزشی استان از چهار دی ماه امسال آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

وی افزاید: بسکتبال، اسکیت، ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی، ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، قایقرانی، شمشیربازی، ترای‌اتلون (سه‌گانه)، دوچرخه سواری، بوکس و کبدی هیات های ورزشی هستند که فرایند ثبت نام مجمع انتخاباتی آنها آغاز شده است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی ادامه می دهد: پس از پایان فرایند ثبت نام و انجام استعلامات به زودی مجمع انتخاباتی روسای این هیات های ورزشی برگزار خواهد شد.

اینک ۲۷ هزار ورزشکار بیمه شده در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۷۳۴ نفر خانم و مابقی آقا هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی دارای ۵۱ هیات ورزشی فعال است و ۲۲۱ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha