کاروانی از عشق و پایداری را با «ستاره دنباله‌دار» نشان می‌دهیم+ فیلم

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی سلسله همایش‌های ادبی «سوختگان وصل» گفت: این همایش کاروانی از عشق و ادب و پایداری به راه انداخته و همراه کسانی است که در این سال‌ها در حوزه ادب و ادبیات پایداری با شعرهای خود راه را به نسل جوان نشان دادند و نگذاشتند این شعله خاموش شود.

فاطمه نانی زاد به مناسبت برگزاری بیستمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «... و این ستاره دنباله دار» به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل از سال ۱۳۸۰ توسط دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران آغاز شد که بر محور ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری متمرکز بود و بنا داشت به موضوعات بکر و کمتر دیده شده در این زمینه بپردازد. لذا در نخستین گام جانبازان شیمیایی را محور همایش قرار داد و با عنوان «سوختگان وصل» برگزار در بخش شعر آغاز به کار کرد.

وی افزود: دبیرخانه همایش ادبی سوختگان وصل هر سال یک موضوع از ادبیات دفاع مقدس و پایداری را انتخاب کرده و بعد از انتشار فراخوان، آثار رسیده را داوری و بهترین آثار، برگزیده و معرفی نمود که شایان ذکر است مجموع آثار برگزیده هر همایش در قالب یک کتاب(شعر و داستان) منتشر شده است.

کاروانی از عشق و پایداری را با «ستاره دنباله‌دار» نشان می‌دهیم+ فیلم

این شاعر ادامه داد: در سال ۸۱ این همایش به نکوداشت شهدای تفحص با عنوان «قاصدک های سوخته» اختصاص یافت و شامل شعر و داستان، عکس و خاطره بود. سال ۸۳ نیز با عنوان «فصل صبوری» به بزرگداشت حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی و آزادگان پرداخت. همایش چهارم که در سال ۸۴ به نکوداشت مفقودین با عنوان «پشت پلک آسمان» برگزار شد.

وی از نکوداشت همسران جانبازان در همایش سال پنجم سخن گفت که با عنوان «اگر غم لشکر انگیزد...» نام‌گذاری گردید و افزود: همایش ششمین سال از سوختگان وصل با عنوان «شلمچه» در سال ۸۷ برای نکوداشت شهدای شلمچه اختصاص یافت و سال های بعد نیز به نکوداشت شهید سیدحسین علم الهدی با عنوان «هویزه» و نکوداشت شهیدان محمدابراهیم همت، مهدی و حمید باکری و شهدای جزیره مجنون با عنوان «مجنون» برگزار شد.

نانی زاد افزود: سال نهم برای پاسداشت مقام جانبازان شهید، این همایش با عنوان «سیر و سلوک آسمان» کار خود را دنبال کرد. همایش سوختگان وصل، سال ۹۱ دهمین همایش را برای نکوداشت شهدای علمی همچون مصطفی احمدی روشن، مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و حسن طهرانی مقدم با عنوان «راز منور» برگزار کرد.

کاروانی از عشق و پایداری را با «ستاره دنباله‌دار» نشان می‌دهیم+ فیلم
فاطمه نانی زاد؛ شاعر و مدیر اجرایی سلسله همایش های ادبی سوختگان وصل

وی اضافه کرد: سال یازدهم این همایش با عنوان «آب و آینه» به بزرگداشت مقام مادران شهدا اختصاص یافت، سال دوازدهم به نکوداشت پدران شهدا با عنوان در «مقام صبر»، سال سیزدهم به بهانه مقاومت و حماسه آفرینی شهر دزفول با عنوان «الف دزفول» و سال چهاردهم به نکوداشت شهدای مدافع حرم با عنوان «در مدار ماه» به عرصه ادبیات مقاومت و پایداری آمد.

این پژوهشگر ادبی افزود: «کبوتران حرم» عنوان همایش پانزدهم به نکوداشت شهدای زیارت اربعین در حله اختصاص پیدا کرد.«سلام سردار» عنوان همایشی بود که در تجلیل از سردار حاج قاسم سلیمانی در سال ۹۶ برگزار شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این همایش دو سال قبل از شهادت حاج قاسم به شکلی بی نظیر برگزار شد؛ به گونه ای که نیم ساعت قبل از آغاز مراسم سالن ۸۰۰ نفری دانشگاه پر از جمعیت بود و ما به عنوان برگزار کننده نمی‌توانستیم وارد سالن شویم. در واقع پیش‌بینی این استقبال دشوار بود چرا که حاج قاسم محبوب دل ها، خیلی پیش از شهادتش بود.

نانی زاد اضافه کرد: در هفدهمین همایش با عنوان «حماسه یمن» به تجلیل از مقاومت و حماسه آفرینی مردم مظلوم یمن پرداختیم، دوره هجدهم را با تجلیل از مجاهد نستوه جبهه مقاومت اسلامی سید حسن نصرالله با عنوان «جاء نصرالله...» و در سال ۹۹ با توجه به این که رهبر انقلاب فرمود حاج قاسم یک مکتب بود، همایش نوزدهم را با عنوان «مکتب حاج قاسم» برگزار کردیم. البته اختتامیه همایش های هجدهم و نوزدهم به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

کاروانی از عشق و پایداری را با «ستاره دنباله‌دار» نشان می‌دهیم+ فیلم

وی افزود: امسال بیستمین همایش سوختگان وصل با عنوان «... و این ستاره دنباله دار» به بازخوانی ۱۹ دوره قبل در حال برگزاری ست. بر همین اساس آیین افتتاحیه در هفته ادبی سوختگان وصل که دوم تا ششم دیماه در تالار افشاری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

این شاعر ادامه داد: برگزیدگان و منتخبین ۱۹ دوره را به تفکیک در هر قالب معرفی و به تجلیل شان پرداخت. در اولین عصر این هفته(دوم دیماه) که به بخش داستان تعلق داشت، ۱۰ نویسنده که بیشترین حضور را به عنوان برگزیده در طی این سال ها داشتند، تقدیر شدند که با حضور تعدادی از داستان نویسان مطرح مانند احمد شاکری، گلعلی بابایی، زهره یزدان‌پناه و قدسیه پایینی که داوران بخش داستان بودند، برگزار شد و با توجه به این که مرحوم جهانگیر خسروشاهی چندین دوره داور این همایش ها بود تجلیلی هم از دختر ایشان داشتیم.

این شاعر اضافه کرد: در بخش شعر نیز اشعار برگزیده دوره های پیش را در ۱۵ قالب: غزل، قصیده، نیمایی، سپید، مثنوی، قطعه، غزل پیوسته، غزل مثنوی، مثنوی غزل، مربع ترکیب، مسمط و مخمس، ترانه، چارپاره و رباعی و دوبیتی دسته بندی کرده و مجدد مورد داوری قرار گرفت و برگزیدگان هر قالب مورد تجلیل قرار گرفتند.

دبیر اجرایی همایش ادبی سوختگان وصل از برگزاری اختتامیه این همایش در اول اسفندماه خبر داد و گفت: قرار است در بخش شعر و داستان نفرات اول معرفی شوند.

وی افزود: بعد از دوره یازدهم که خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، گزارش یک دهه سوختگان وصل را ارائه دادیم و ایشان ما را با رهنمودهای روشنگر خود در طی مسیر دلگرم فرمودند و توجه دادند که این کارها خیلی خوب است که انجام شده ولی کم است. ما در «...و این ستارهٔ دنباله‌دار» در پی این بودیم که شاعران و نویسندگان برتر در دو دهه برگزاری سوختگان وصل را گرد هم بیآوریم و ضمن تجدید خاطره بهترین الگوها را در حوزه ادبیات پایداری به نسل جوان معرفی کنیم و یادآور شویم که یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت و در بند آن مباشند که مضمون نمانده است.

نانی زاد اضافه کرد: تلاش کردیم تا چراغ ادبیات مقاومت و پایداری را در دانشگاه تهران که یکی از مهمترین و برجسته ترین مراکز علمی است روشن نگه داریم و با پرداختن به ادبیات پایداری جان ها را به عشقی همواره و جاوید گره بزنیم و این چراغ را روشن نگه داریم.

این شاعر اضافه کرد: امیدواریم سایر دوستانی که در این سال ها همراه ما بودند در هر سازمان و نهادی که هستند، در روشن نگاه داشتن این چراغ از هیچ تلاشی دریغ نداشته باشند. جالب است توضیح بدهم که شاعران خوب ما در شهرستان ادب مثل علی محمد مودب مدیرعامل موسسه، علی داودی مدیر مرکز محافل شهرستان ادب و مدیر دفتر شعر حوزه هنری و میلاد عرفانپور مدیر دفتر شعر شهرستان ادب و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری جزو اولین برگزیدگان ادوار سوختگان وصل هستند که در هفته ادبی مذکور میزبانشان بودیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha