سفیر ایران در ترکمنستان: توسعه روابط اقتصادی دو کشور همپای روابط سیاسی باشد

مشهد-ایرنا- سفیر ایران در ترکمنستان گفت: روابط اقتصادی و تجاری بویژه در نقاط مرزی بین ایران و ترکمنستان را باید همپای توسعه روابط عالی سیاسی میان دو کشور پیش برد.

به گزارش ایرنا، علی مجتبی روزبهانی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح "نمایشگاه محصولات ایرانی در مرز باجگیران" قوچان خراسان رضوی با ترکمنستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دو کشور نیاز متقابلی به تولیدات یکدیگر و تبادل آنها دارند، لذا می توانیم در حوزه تجارت و اقتصاد روابط را همچنان توسعه دهیم و از ظرفیت های یاد شده برای تعمیق بیشتر روابط دوجانبه در همه عرصه ها بهره ببریم.

وی گفت: نقاط مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در خراسان رضوی و مرز اینچه برون در استان گلستان با ترکمنستان علاوه بر اینکه در امر تجارت ۲ کشور مهم و نقش آفرین هستند، به واسطه جایگاه حمل ونقلی و ترانزیت بین المللی، برای دیگر کشورها در آسیای مرکزی، آسیای دور، روسیه و ارتباط آنها با ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار با اهمیت بوده و مورد توجه آنها قرار دارند.

سفیر ایران در ترکمنستان بیان داشت: دولت سیزدهم در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه سیاست دقیق و درستی را دنبال می کند و تاکنون نتایج مثبتی در خصوص جایگاه سیاسی کشور در منطقه و جهان و همچنین توسعه تجارت بین المللی و بهبود شرایط اقتصادی کشور به دست آمده است.

وی بیان داشت: روابط ایران و ترکمنستان در گذشته با فراز و فرودهایی همراه بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این روابط دو جانبه شکل بسیار شایسته ای به خود گرفت.

روزبهانی به ۲ سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمستان و سفر متقابل روسای جمهور فعلی و سابق ترکمنستان به ایران طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: این سفرها موجب آماده شدن اسناد همکاری دو جانبه و امضای برخی اسناد در این زمینه شده است، آمار مربوط به بهبود و توسعه تجارت و ترانزیت میان دو کشور، موید ارتقای روابط دو جانبه طی این مدت است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه و در حقیقت جشنواره محصولات ایرانی در مرز باجگیران با هدف نمایش و معرفی بیشتر کالاهای ایران برای اتباع ترکمنستانی برپا شده است.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: همچنین با برپایی این نمایشگاه سبد انتخاب کالاهای ایرانی برای اتباع ترکمنستانی در این منطقه مرزی پربارتر و متنوع تر شده و با توجه به اینکه در آستانه سال نو میلادی قرار داریم، شهروندان کشور همسایه با رفاه و تسهیلات بیشتر می توانند کالاهای مصرفی خود را از میان تولیدات متنوع و با کیفیت ایرانی تهیه کنند.

نمایشگاه محصولات ایرانی در مرز باجگیران قوچان با ۴۰ غرفه، امروز یکشنبه همزمان با آغاز تعطیلات کریسمس در کشور ترکمنستان گشایش یافت، نمایشگاه یاد شده به همت مسوولان محلی و با هدف تقویت تولیدات داخلی و برپایه سیاست های اقتصاد مقاومتی برپا شده و به مدت یک هفته دایر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha