چشم انداز اقتصادی گیلان دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری است

رشت- ایرنا- استاندار گیلان با تاکید بر افزایش ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور و رفع موانع و چالش‌های موجود، چشم انداز آینده صادرات استان را دستیابی به درآمد یک میلیارد دلاری اعلام کرد و افزود: این مهم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و اتاق بازرگانی حاصل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز یکشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در کاهش وابستگی های کشور به صادرات مواد نفتی با استفاده از تولیدات داخلی، از تلاش‌های اتاق بازرگانی استان در اعزام هیات بلند پایه تجاری به کشور روسیه تقدیر کرد و افزود: حضور افراد بلند پایه و متخصص در قالب هیات های تجاری و اقتصادی، دستیابی به اهداف مورد نظر را سهل و ممکن می سازد و تاثیر بسزایی در جامعه هدف دارد.

وی اضافه کرد: در این سفر همراهی دستگاه های اجرایی، اتاق بازرگانی، تولید کنندگان و صادر کنندگان موفق در قالب هیاتی اقتصادی و برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان ۲ کشور توانست فضای موجود را برای حضور بیشتر گیلان و شناساندن محصولات تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان و و فرهنگی فراهم کند.

وی در مورد راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان نیز گفت: راه اندازی این سرا فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است لذا اتاق بازرگانی می تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند؛ سرای تجاری ایرانیان و تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیتی و ارزی مبادلات تجاری گیلان و روسیه گامی برای دستیابی به اهداف مشترک ۲ کشور است.

عباسی با اشاره به ابلاغ اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: طبق تکالیف باید براساس منویات معظم له و برنامه های راهبردی دولت سیزدهم از این فرصت بدست آمده به درستی استفاده کنیم؛ گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است اما اکنون تنها از ظرفیت جاده ای به صورت محدود استفاده می شود.

استاندار گیلان اضافه کرد: مشکلات موجود در ترانزیت کالا موجب می شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد؛ باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم و با رفع موانع موجود، کاهش تعرفه کالایی و استفاده از کشتی های کانتینری و یخچال دار مواد غذایی و محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب جابجا کنیم.

عباسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه را یکی از بازارهای بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور دانست و افزود: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان ۲ کشور عدم شناخت صحیح از ظرفیت های یکدیگر است که موجبات سوء استفاده برخی را فراهم می کند؛ اتاق بازرگانی می تواند واسط خوبی برای اتصال تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایران و روسیه باشد.

وی سهم ایران از بازار ۲۹۵ میلیارد دلاری روسیه را بسیار اندک اعلام کرد و یاد آور شد: در سال های گذشته تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد شد اما هیچکدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاوردهای آن را منعکس کنند و اصرار براجرای تفاهم نامه های منعقده بین طرفین داشته باشند؛ ما نیز با همتایان خود در آستراخان، داغستان و تاتارستان و بسیاری از استانها و جمهوری‌های دیگر روسیه رایزنی های لازم را خواهیم داشت.

عباسی بر ایجاد پرواز هوایی رفت و برگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه را در ارتقاء بازرگانی بین کشورها بسیار مفید عنوان کرد و گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی سازی باید در اقتصاد دریا محور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا ۱۵ میلیون تن افزایش دهیم درحالیکه هم اکنون پنج تا ۱۰ درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.

وی اظهار کرد: جمهوری داغستان نیز به لحاظ پیشینه های فرهنگی، دینی و مذهبی فرصت طلایی برای گردشگری و گردشگری سلامت در اختیار گیلان قرار می دهد که می توان از این ظرفیت به بهترین نحو بهره برد.

استاندار گیلان سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان در این بخش می تواند فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد .

عباسی تاکید کرد: قطار توسعه کشور در حال حرکت است و مردم ثمره تلاش های ۲ ساله دولت را در روزهای آینده مشاهده خواهند کرد و تا اواخر امسال و سال آینده نتایج عملکرد مثبت مدیران را به مردم ثابت خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha