واشنگتن پست: آمریکا برای تامین سامانه دفاع هوایی اوکراین به ژاپن چشم دوخته است

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست نوشت: کاخ سفید در شرایطی که راه‌حل ساده‌ای برای خروج از بن‌بست کنگره آمریکا برای تامین مالی اوکراین ندارد، به شکل فزاینده‌ای به متحدان غیر اروپایی‌اش از جمله ژاپن برای تامین حمایت تسلیحاتی فوری به ویژه سامانه دفاع هوایی برای کی‌یف چشم دوخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: اتکای واشنگتن برای ارایه چنین کمکی می تواند به شرکای خارج از اروپا باشد. انتظار می رود ژاپن این هفته تغییر در سیاستی را رسمی کند که به این کشور اجازه می دهد ده ها موشک پاتریوت به آمریکا صادر کند؛ اقدامی که می تواند ذخایر واشنگتن را پُر کند. این امر انعطاف پذیری لازم را به کاخ سفید برای ارسال سامانه های دفاع هوایی پیچیده تری به اوکراین اعطا کند؛ کمکی که کی یف با آغاز فصل زمستان به شدت به آن نیاز دارد.

واشنگتن پست به نقل از مقام های آمریکایی که به دلیل در جریان بودن مذاکرات در این زمینه، خواستند نامشان فاش نشود نوشت: این تغییر در مقررات صادرات دفاعی ژاپن به صورت علنی اشاره ای به سامانه های پاتریوت نمی کند اما به یک درخواست کلیدی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پاسخ می دهد. ژاپن موشک هایی را برای پاتریوت به عنوان سامانه برتر دفاع هوایی ارتش آمریکا تحت مجوز شرکت ریتون تولید می کند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا آگوست (مرداد) گذشته در کمپ دیوید و در نشستی با حضور کره جنوبی درباره این مساله با فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن گفت وگو و سپس بار دیگر این موضوع را ماه گذشته در اجلاس اقتصادی سانفرانسیسکو مطرح کرد.

سئول، سال گذشته بی سر و صدا نسبت به فراهم کردن صدها گلوله مهمات توپخانه ای برای اوکراین متعهد شد که این تعداد بیش از مجموعه مهمات تهیه شده از سوی همه کشورهای اروپایی است.

ژاپن به بهانه نگرانی از این که حمله روسیه به اوکراین، چین را به اقدامات مشابهی علیه تایوان تشویق کند، از ابتدای جنگ اوکراین حامی کی‌یف بوده است. توکیو اولین کشور آسیای شرقی بود که به تحریم غرب علیه مسکو ملحق شد. کیشیدا که در ژانویه سال جاری ریاست گروه هفت را برعهده گرفت اشاره کرده است که «اوکراین ممکن است آسیای شرقی فردا باشد».

بر اساس این گزارش، انتظار می رود کابینه ژاپن تغییر در سیاست این کشور را تا روز جمعه اعلام کند. سامانه های پاتریوت به طور مستقیم به اوکراین انتقال نمی یابند. در عوض، ژاپن در نظر دارد ده ها موشک به ایالات متحده ارسال کند تا بتواند ذخایر خود را که برای کشورش، اقیانوس هند و اقیانوس آرام در نظر گرفته است، پر کند.

به گفته یک مقام آگاه در این زمینه، توکیو هنوز جدول زمانی ارائه نکرده است، اما انتظار می رود تصمیم در مورد تعداد این سامانه ها به زودی اتخاذ شود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، هفته گذشته در سفر به واشنگتن، زنگ هشدار را در مورد وضعیت دفاعی کشورش به صدا درآورد.

یک فرد آگاه در این حوزه گفت او در یک گردهمایی خصوصی تحلیلگران در سفارت اوکراین اعلام داشت که تنها «مشتی» مهمات برای محافظت از کی یف باقی مانده است و او برای محافظت از از شهرهای بزرگ دیگری مانند اودسا به مهمات بیشتری نیاز دارد.

در حالی که تقاضای پاتریوت در سراسر اروپای شرقی افزایش یافته، جنگ رژیم صهیونیستی در غزه باعث افزایش بیشتر عرضه شده است. موجی از حملات هوایی به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، پنتاگون را بر آن داشت تا نیروهای دفاع هوایی را که از سامانه های پاتریوت استفاده می کنند، در منطقه مستقر کند.

اوکراین مدعیست از سامانه های پاتریوت برای هدف قرار دادن موشک های بالستیک روسیه استفاده کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha