تحول در سیمای اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد+فیلم

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه وبویراحمد در کانون توجه دولتمردان سیزدهم قرار گرفته است و در سایه همین توجه و اهتمام دولت مردمی و عدالت محور طرح های قابل توجه و بزرگی را ظرف ۲ سال گذشته در حوزه اقتصادی این استان با هدف توسعه اشتغال و رونق تولید اجرا کرده است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت خود در این استان رئوس برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی دولت با بینشی عمیق و روشن در حوزه های مختلف ترسیم و نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته مشخص شد.

مدیران ارشد استانی و مدیران دستگاه های مختلف اجرایی در این مدت ۲ سال تلاش کرده اند پا به پای قافله پرشتاب توسعه در دولت سیزدهم حرکت کنند.

هم اینک هم آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن برای مردم قدرشناس کهگیلویه و بویراحمد به زیبایی ملموس و نمایان است و جرقه های امید را دل جوانان این خطه محروم روشن کرده است.

با وجودی که به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت ها برای تقویت زیرساخت ها و اشتغال پایدار استان به خوبی استفاده و بهره برداری نشده است.

متولیان طرحهای اقتصادی، زیرساختی و اشتغال آفرین در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از تکمیل، احیا و سرعت گیری روند اجرایی این طرحهای در دست اجرا در دو سال گذشته تاکنون سخن بمیان آوردند و اظهار داشتند: تا ۲ سال آینده شاهد تحول اقتصادی خوبی در این استان رو به توسعه خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد در سایه هم افزایی و تلاش مسئولان و تدبیر هوشمندانه دولت مردمی سیزدهم در مسیر تحول و توسعه همه جانبه قرار گرفته و این استان از پیشوند محرومیتی که سال ها با خود به یدک می کشید در حال فاصله گرفتن است.

احیای کارخانه قند یاسوج؛ قدمی برای شیرین شدن کام کارگران

احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد مصداق تلاش جهادی دولت سیزدهم است که جزو مصوبات سفر نخست رئیس جمهور بوده و در دومین سفر ایشان به ریل خط تولید بازگشت

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد. مدتی پس از بهره برداری این کارخانه به دلایل مختلف معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و تولید کارخانه زیر بار مشکلات کمر خم کرد و به حالت رکود درآمد.

معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند تنها گوشه ای از مشکلات این کارخانه بود که متولیان امر در سالیان گذشته نتوانستند نسخه شفا بخشی برای آن بپیچند و در پی آن کارگران زیادی بیکار شدند و امیدها برای اشتغال به ناامیدی مبدل شد.

در سفر مهر ماه سال ۱۴۰۰ آیت الله سید ابراهیم رییسی؛رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد احیای دوباره کارخانه قند یاسوج از جمله مصوبات سفر هیات دولت به این استان بود که مسئولان استان به ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در طی یک برنامه زمانبندی تدابیر لازم برای بازگشت سریع کارخانه به چرخه تولید در استان را آغاز کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج در یک مقطعی با قیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذار شده بود و زمانی که آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه وقت بود از این کارخانه بازدید کرد و به دادگستری استان دستور رسیدگی به وضعیت این کارخانه را داد.

احمدزاده بیان کرد: قضات استان در بررسی ها متوجه این شدند که کارخانه کاملا به یک قیمت کاملا غیر واقعی به بخش خصوصی واگذار شده و این موضوع ابطال شد.

وی ادامه داد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ یک اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه قرار داده شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: این اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شده و راکد شد.

احمدزاده عنوان کرد: خوشبختانه این کارخانه کاملا بازسازی شد و به مدار تولید برگشته است.

شهد ناب یاسوج پس از ۱۶ سال به چرخه تولیدبازگشت

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز( شهد ناب) پس از ۱۶ سال انتظار به جرخه تولید بازگشته است و هم اینک ۵۰ نفر مشغول به کار شده اند و چنانچه فاز دوم آن (آبمیوه گیری) هم فعال شود بیش از ۶۰ نفر دیگر مشغول به کار خواهند شد.

برای بازگشت این کارخانه راکد بالای ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری مجدد انجام شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیاری از قطعات قدیمی کارخانه تعویض و قطعات جدید جایگزین آنها شده است.

سید احسان عسکری تصریح کرد: محوطه کارخانه که در مدت این ۱۶ سال پر از نخاله شده بود پاکسازی و تمام شیشه ها و امکانات کارخانه بازسازی و نوسازی شده اند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تاسیسات برق این کارخانه مجددا وارد فرآیند احیا شده است و شرکت فرآورده های نفتی استان هم قول تامین سوخت این کارخانه را داده است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت گاز استان برای ایجاد ایستگاه گاز در کارخانه شهد ناب ورود خواهد کرد و سوخت کارخانه از این طریق تامین خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سرمایه گذار پای کار آمده است و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی با اشاره به برنامه های آتی برای توسعه کارخانه شهد ناب، افزود: کارخانه پوره هم به زودی در ضلعی دیگر از این کارخانه احداث خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: گوجه فرنگی های استان در این کارخانه به پوره و رب تبدیل خواهند شد و در ادامه کار برنامه داریم از زرشک، انبه و انار هم در این کارخانه کنسانتره گرفته شود و کارخانه برای همیشه فعال خواهد بود.

عسکری تاکید کرد: این کارخانه با تلاش مجموعه اقتصادی استان به بهره برداری رسیده است و اکنون ۲ هزار کشاورز محصول سیب درجه سه شان را به این کارخانه فروختند و تبدیل به کنسانتره و سپس صادر می شود.

وی ابراز کرد: این مهم باعث ارزآوری برای استان خواهد بود و راه توسعه استان را هموارتر خواهد کرد.

شگفتانه دولت سیزدهم در تکمیل ابرپروژه پتروشیمی گچساران

مجتمع پتروشیمی گچساران که ۸۳ درصد تجهیرات آن ایرانی است در ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با همت دولت، پس از ۲ سال و در سفر دوم هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در ۲ سال اخیر، پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگترین پروژه اقتصادی استان با ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری به بهره برداری رسید.

احمد زاده بیان کرد: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.
وی بیان کرد: آب پتروشیمی گچساران با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین شد.

احمدزاده ادامه داد: همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین شد.

تحول در سیمای اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد+فیلم

احیای کارخانه ماشین سازی گچساران پس از پنج سال رکود

کارخانه ماشین سازی گچساران پس از حدود پنج سال رکود پس ار سفر نخست رئیس جمهور به استان در مهر ماه سال گذشته، با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته است.

کارخانه ماشین سازی گچساران با ظرفیت ۱۸ هزار تن قطعه فلزی در سال،از توانایی بالایی در بخش صنعتی برخوردار است.

تامین قطعات مورد نیاز شرکت بهره برداری نفت وگاز،پتروشیمی گچساران،دهدشت و استان های همجوار از اهداف راه اندازی این کارخانه بوده است.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با زیربنای ۲۷ هزار مترمربع در قالب سالن تولید، انبار و ساختمان اداری در شهرک صنعتی گچساران ساخته شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حمایت های این حوزه برای احیای واحدهای راکد با قوت ادامه دارد و این معاونت پذیرای سرمایه گذارانی است که طرح ان ها با مشکل روبرو شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای بزرگی هم اینک در استان در دست احیا هستند که از جمله مهم ترین انها ماشین سازی گچساران بوده که پس از سال ها تعطیلی با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشته است.

از آنجا که صنعت بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است سرمایه گذاران این حوزه انتظار حمایت و همراهی مسئولان را دارند.

تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد

۱۲۵ واحد مرغ گوشتی هم اینک در مناطق مختلف استان فعال است و میزان تولید سالانه این واحدها نیز حدود ۱۶ هزار تن است.

نجیره تولید مرغداری گوشتی در استان وجود ندارد اما سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنجیره تولید مرغ در استان در حال اجراست.

حمایت از صنعت طیور و سرمایه‌گذاری در این زمینه موجب رونق تولید و توسعه آن در استان شده و با شروع به کار دو زنجیره کامل مرغ در استان شاهد افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و همچنین افزایش تولید مرغ گوشتی خواهیم بود.

معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک مجموعه ۶۰۰ هزار قطعه ای و یک میلیون قطعه ای در حال احداث وجود دارد.

سید احسان عسکری افزود: این واحدها تا یک سال و نیم آینده در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری خواهند رسید.

بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که در استان ۷۵ درصد نیاز مردم تامین می شود.

میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است.

ایجاد هشت کارخانه خوراک آبزیان با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات پرورش ۱۱ هزار تن ماهی گرمابی پشت سدهای استان در دست اجراست و ظرف پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

سرزمین چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد که یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود و براساس آمار موجود حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند هم اینک با اقدام های دولت در مسیر تبدیل به قطب ماهیان گرم آبی هم قرار گرفته است.

سید احسان عسکری اظهار کرد: ماهیان گرمابی و پرورش ماهیان در قفس یکی از سیاست های دولت بوده که در دست پیگیری است که این مهم تا پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

ماهیان گرمابی و پرورش ماهیان در قفس یکی از سیاست های دولت بوده که در دست پیگیری است که این مهم تا پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون منتظر پاسخ استعلامات در این خصوص هستیم و به زودی این طرح های سریع و زودبازده آغاز خواهند شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیشنهاد پرورش سه هزار تن ماهی گرمابی پشت سد مارون و هشت هزار تن پشت سد چمشیر گچساران داده شده است.

عسکری عنوان کرد: هم اینک ۲۲ هزار تن ماهی در استان تولید می شود که تنها ۵۰ تن از آن گرمابی هستند با این وجود استان در زمینه پرورش ماهیان سردآبی در کشور رتبه سوم را به خود اخصاص داده است.

وی ابراز کرد: ۲۷۵ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد و هدفگذاری استان در برنامه هفتم توسعه ۲۷ هزار تن است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جهش تولید در خوراک آبزیان، بیان کرد: حتی یک گرم خوراک آبزیان در استان تولید نمی شد اما ظرف ۲ سال اخیر بهره برداری از هشت واحد تولیدی خوراک آبزیان در استان در دستور کار قرار گرفته است.

عسکری تاکید کرد: ظرفیت اسمی این واحدها حدود ۱۲۰ هزار تن است و حداکثر تا پایان سال ۲ مورد از این کارخانجات را به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال به مرکز اصلاح نژاد ماهیان در استان، گفت: چنانچه این اعتبار اختصاص یابد بخش اعظمی از زیرساخت های این مجموعه تکمیل خواهد شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

افزایش زیرساخت های سردخانه ای

از اول دولت سیزدهم، در زیرساخت هایی که خلا وجود داشت، استان در کنار نگاه به تولید به سمت تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور ایجاد ارزش افزوده و زنجیره اقتصادی تولید پیش رفت و امروز این تلاش‌ها به نتیجه رسیده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه کمبود سردخانه های نگهداری محصولات تولیدی از چالش های جدی بهره برداران استان است، تاکید کرد: مسوولان محلی تلاش های گسترده ای را برای توسعه این زیرساخت ها آغاز کرده اند.

عسکری ابراز کرد: در حالی که ظرفیت سردخانه های استان تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۱۸ هزار تن بود در زمان حاضر ۳۶ هزار تن سردخانه در نقاط مختلف استان در دست اجراست. یعنی دو برابر آنچه داشتیم کارخانه در دست احداث داریم.

وی ادامه داد: ۱۲ هزار تن از این سردخانه ها در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسیده است.

تولیدات محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۰۰ هزار تن است، نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از این محصولات، از جمله محصولات پروتئینی و گوشتی و تخم مرغ تا تولیدات گیاهی قابلیت نگهداری و استفاده در فصل های مختلف را دارد.

تولیدات محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۰۰ هزار تن است، نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از این محصولات، از جمله محصولات پروتئینی و گوشتی و تخم مرغ تا تولیدات گیاهی قابلیت نگهداری و استفاده در فصل های مختلف را دارد.

پیش از این به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها، خام فروشی زیادی صورت می گرفت و ارزش افزوده کشاورزی پایینی داشتیم، همزمان با تولید و برداشت محصول، کشاورز باید این محصولات را به فروش می رساند، دلال ها با خریداری و نگهداری محصولات در سردخانه های استان های دیگر، در فصول بعد مجددا محصولات را با قیمت بالاتری به استان انتقال می دادند.

افتتاح فاز نخست کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران پس از ۶ سال انتظار

فاز نخست کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران با بیش از یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری پس از ۶ سال انتظار به بهره برداری رسید.

کارخانه گیاهان دارویی گچساران نخستین واحد فراوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که تکمیل آن در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به منظور بهره وری از گیاهان دارویی موجود در استان و جلوگیری از خام فروشی مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی ، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در ایران را دارد.

ساخت این طرح مهم اقتصادی با هدف ترویج الگوی کشت گیاهان دارویی در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و عملیات ساخت آن در سال ۹۷ در روستای سربیشه گچساران در دستور کار قرار گرفت.

این طرح مهم اقتصادی قرار بود، در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کار رضایت بخش نبود تا اینکه پس از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی کارخانه گیاهان دارویی گچساران جانی دوباره گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: استان دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی کشور را دارد.

سید احسان عسکری افزود: تکمیل طرح های اقتصادی یکی از اولویت های مهم دولت در استان است و برای رفع معضل بیکاری ،ساخت طرح های اشتغال زا همچون کارخانه گیاهان دارویی باید در استان افزایش یابد.

عسکری اظهار کرد: فازهای بعدی این کارخانه نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد . وعده های دولت سیزدهم به مردم در حال تحقق یافتن است.

وی گفت: در این دولت تحولات اقتصادی استان چشمگیر است و تعدادی از طرح هایی که از سنوات گذشته تکمیل نشده بودند در این دولت در حال تکمیل شدن است.

نخستین پارک آبی جنوب کشور در یاسوج رویایی که به حقیقت پیوست

کلنگ طرح پارک آبی یاسوج به عنوان نخستین پارک آبی جنوب کشوردر سال ۹۵بر زمین زده شد اما روند اجرایی این طرح آنچنان لاک پشتی پیش رفت که مردم مرکز استان امید خود را برای بهره برداری آن ازدست داده بودند ولی این طرح پیشران اقتصادی و گردشگری پس از سه سال رکود افتتاح شد.

پارک آبی یاسوج در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت سرویس دهی به یک هزار نفر در هر سانس، بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم فراهم شده است..

احمدزاده تصریح کرد : این طرح گردشگری چند سال به دلیل کمبود اعتبار غیرفعال بود که در دولت سیزدهم ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای تکمیل و بهره‌برداری آن اختصاص و به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد که نگاه نگاه دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق کم برخوردار کشور با هدف رونق اقتصادی است.

اجرای طرح پارک آبی یاسوج در سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع آغاز شد و این طرح حدود ۲ سال در شرایط تعطیلی به سر برد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

احیای فاز دوم کارخانه قند یاسوج در دولت سیزدهم

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: پس از حضور رئیس جمهور و احیای کارخانه در فاز اول با ظرفیت حدود ۴۰۰تن تصفیه شکری در روز راه اندازی شد و در فاز نخست با حجم شکر خام بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تن شکر قرمز تصفیه شد به شکر سفید در شبکه تنظیم بازار هفت استان کشور در حال توزیع است.

سید علی احمد زاده اظهار داشت: با تخلیه ۶۰۰ تن چغندر قند از استان کرمانشاه در این واحد تولیدی فاز دوم این طرح (تولید شکر از چغندر قند) وارد مرحله تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام با انعقاد قرارداد با استانهای همجوار تامین چغندر قند مورد نیاز کارخانه را از اردیبهشت ۱۴۰۳ را اغاز خواهد کرد.

احمد زاده تصریح کرد: با راه اندازی فاز دوم ۵۰۰ تن شکر سفید و با کیفیت وارد بازار خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون فاز اول این طرح (تولید شکر از شکر قرمز) به صورت شبانه روز فعال است.

احمدزاده افزود: با توجه به کیفیت شکر تولید شده، این واحد تولیدی جز پنج کارخانه برتر کشور است.

وی اظهار داشت: کارخانه قند یاسوج با تلاش شبانه روزی کارگران هم اکنون بخش زیادی از شکر مورد نیاز کشور را تامین می کند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: صدای زندگی در این واحد تولیدی بعد از چندین سال وقفه به گوش می رسد و چرخ این واحد تولیدی روند توسعه استان را شتاب خواهد بخشید.

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز به کار کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۶ به علت مشکلات متعدد، کارخانه قند یاسوج غیرفعال شد. در سال‌های بعد، کارخانه مجدداً به چرخه تولید بازگشت، اما دوباره راکد شد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۰، برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

بخش دوم) طرح هایی که کلنگ زنی و به بهره برداری خواهند رسید

تلاش برای بهره برداری از معدن فسفات چرام، آهک هیدراته و اسید فسفریک

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: یک و نیم سال است که ۲ دستگاه کرگیری در معدن استقرار یافته و در حال آنالیز و اسکن معدن هستیم و در یک سال و نیم آینده بهره برداری از معدن آغاز خواهد شد.

عسکری افزود: چهار معدن شامل کوه فسفات کوه لار، آهک هیدراته چرام، اسید فسفریک و بوکسیت بررسی شده و احیا و تکمیل آنها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کارخانه آهک هیدراته در پای همین معدن است و سه سال و نیم در تعطیلی و رکود به سر می برد اما اکنون در حدود چهار ماه است که فعالیت آن آغاز شده است.این مهم هم تا هشت ماه آینده به بهره برداری خوهد رسید.

آهک هیدراته چرام تنها ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک و نیم سال گذشته هشت جلسه استانی و فرا استانی برای فعال سازی این معدن برگزار شده است.

عسکری تاکید کرد: بخشی از این طرح به ایمیدرو و بخشی هم به پیمانکار واگذار شده و در خصوص زیرساخت های پروژه شامل آب، برق و گاز، کار به خوبی پیش رفته است.

به گفته عسکری معدن فسفات چرام، بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این معدن به خاطر توپوگرافی استان زیر زمین قرار گرفته و بهره برداری از آن اندکی دشوار است و در این رابطه دستگاه هایی به کشور وارد شده است.

عسکری ادامه داد: برای بهره برداری از این پروژه عظیم حدود هفت و نیم کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده و کار به خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در پایین دست این معدن کارخانه اسید فسفریک قرار دارد که عملیات اجرایی آن آغاز شده حتی عملیات واگذاری زمین آن انجام شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تلاش بر این است که بهره برداری از این معادن به‌منظور رونق بخشی به اشتغال سرعت گیرد و حتی در معدن آهک هیدراته بازنگری باید انجام شود.

کلنگ زنی خردایش بوکسیت در چرام

بوکسیت معدن چرام سال هاست که به صورت خام از استان خارج می شود و شهرستان چرام، بی نصیب از ایجاد هر گونه صنایع معدنی در این منطقه توسط بهره برداران، تنها گرد و خاک رفت و آمد کامیون های حمل معادن سهم مردمان دیارش شده است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که معادن غنی ازجمله بوکسیت و فسفات دارد.

یکی از موارد بسیار مهم این منطقه ، وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مواد معدنی است که علی رغم تلاش های صورت گرفته در طول سال های اخیر ، هنوز به آن رونق قابل قبولی که نقش آفرین در اشتغال و اقتصاد منطقه محروم باشد ، نرسیده است.

معدن بوکسیت سرفاریاب (چرام) می تواند به طور چشمگیری برای منطقه نقش آفرینی بکند اما آنچه این روزها شاهدیم تنها سهم استان از معادن بوکسیت گرد و خاک به جای مانده از چرخ تایرهای کامیون ها در انتقال بوکسیت به جاجرم است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص خروج بوکسیت خام از استان معتقد است که باید شرکت آلومینای ایران به عنوان بهره بردار معدن ، حتما در زمینه ایجاد صنایع معدنی مرتبط در استان پیگیری و اقدام کند.

احمد زاده ابراز داشت: در غیر این صورت در مورد ادامه فعالیت استخراجی و بهره برداری این شرکت از معدن مندان چرام تجدید نظر خواهد شد.

وی افزود: بوکسیت استان بدون هیچ گونه خدماتی به مردم منطقه به راحتی از استان خارج می شود و به شدت معترض این قضیه هستیم.

در حال حاضر سه معدن فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بوکسیت هست که ذخیره قطعی آنها حدود ۱.۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود ۲ میلیون تن اعلام شده است.

پیش بینی می شود با توجه به برنامه های اکتشافی موجود و در دست اقدام و همچنین عملیات اکتشاف حین استخراج ، ذخیره معدنی بوکسیت استان ، به حدود ۴ میلیون تن نیز برسد.

احداث واحدهای خردایش اولیه سنگ بوکسیت ، پودر آلومینا و سیمان نسوز ، از جمله واحدهای صنایع معدنی مرتبط هستند که با توجه به ذخایر موجود ، قابلیت ایجاد در استان را دارند

چنانچه متناسب با ظرفیت استان خط تولید صنایع معدنی در زمینه بوکسیت چرام ایجاد شود، شاهد توسعه پایدار و رونق اشتغال در منطقه خواهیم بود.

کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: احداث مینی پالایشگاه در منطقه پادوک شهرستان کهگیلویه با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه بنزین از دیگر طرح های اقتصادی و اشتغالزایی است که در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می شود.

احمدزاده با اشاره به اینکه این طرح بالغ بر ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود افزود:گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامدهای اجرای این طرح است.

حوزه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تا ۲ سال آینده متحول خواهد شد

معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان پتانسیل های خاص و ظرفیت های خدادادی در حوزه های مختلف دارد و محورهای توسعه تعریف شده است.

وی ادامه داد: ۵۰ تا ۷۰ درصد از محورهای زنجیره های ارزش راهبردی تولید بر محورهای کشاورزی استوار شده است و از این جهت در تخصیص و هدایت منابع اعتباری به سمت پروژه های اقتصادی اولویت به پروژه های کشاورزی داده شده است.

عسکری عنوان کرد: تلاش داریم در تخصیص های استانی و ملی انرژی را به سمت پروژه های کشاورزی هدایت می کنیم.منابعی را جدیدا در این حوزه ها تقویت و تزریق خواهیم کرد.

معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و خوراک آبزیان و سردخانه ها در حوزه کشاورزی استان در حال تحول است که ظرف ۲ تا سه سال آینده تحولات محسوسی را شاهد خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

دامنه های وسیع و سترگ در جای جای کهگیلویه وبویراحمد همراه با ظرفیت های بالقوه گردشگری و منابع زیست محیطی، پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه های نادر در حالی که یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای استان بشمار می آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه های ارزشمند نشده است.

این گنجینه گرانبها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره وری مناسب قرار نگرفته بلکه در سالیان متمادی با تخریب های روز افزون و دخالت های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج می روند و شاید که در سالهای نه چندان دور جز تکه های سنگی از آن همه طبیعت بکر و چشم نوازاین استان باقی نماند.

کهگیلویه وبویراحمد اما یکی از استان های با کمترین میزن آزادراه و خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

این استان را می توان سرزمین چشمه ها و آبهای جاری نام نهاد؛ استانی با مساحتی یک درصدی که به واسطه قرار گرفتن در میان کوهستانهای زاگرس مرکزی بیش از هشت درصد آب کشور را در اختیار دارد.

بارش متوسط سالیانه حدود ۶۰۰میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد به همراه آب برف قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی در کوهپایه های زاگرس جنوبی شده است.

در این میان ۱۸ چشمه دائمی و پرآب با تخلیه سالانه ۴۹۵ میلیون متر مکعب آب می جوشند و صدها نهر و رودخانه می زایند و این رودخانه ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می آورند.

اما با وجود این ظرفیت منحصر بفرد و رودهایی که مادران کارون، مارون، جراحی و هندیجان هستند و دشت های تشنه خوزستان را آب می دهند و در آغوش نیلگون خلیج فارس می آرامند.

با این حال هنوز صاحب خانه خود از این منبع عظیم محروم است و گاه در تابستان های داغ مردم این استان باید روزها و سوزان را در کم آبی بگذرانند و تشنه لب بمانند و زمین های کشاورزی آنها هم از بی آبی خشک شود و یا آنقدر از آبهای زیر زمینی برداشت کنند تا دیگر چیزی در زمین باقی نماند.

میدان نفتی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران قرار دارد.

این میدان با ذخیره درجای ۶۶٫۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران بشمار می رود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روزانه بطور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت از ۱۲ میدان استخراج می کند، که عمده تولید این شرکت از میدان نفتی گچساران صورت می‌گیرد که روزانه به حدود ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام می رسد؛ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت ایران در این استان تولید می شود.

در حقیقت مشکلات و آسیب ها و چالش های نهفته در این استان آنقدر زیاد بوده که هم اینک تبدیل به گودال های عمیق شده اند و پرکردن این گودال ها نیز عزم راسخ، نگاه ویژه و اهتمام جدی می طلبد.

این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و٩ / درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ٤٢نفرزندگی می کند.

جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

این آمار در پنج سال گذشته افزایش یافته و براساس برخی گزارش ها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می کنند.

همه این آمارها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان های کشور را پر کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha