بهانه و بهای رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه بوده است؟

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی با بهانه عدم تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کلیات لایحه بودجه را رد کردند که دولت اعلام کرد اعتباری ۵۰ همتی برای این کار اختصاص داده و بهای این اقدام مجلس، کاهش فرصت بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان در آستانه انتخابات است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، به‌رغم تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، کلیات این لایحه را در صحن علنی رد کردند؛ این در حالی‌ست که صبح امروز هم ۱۰ نفر از نمایندگان در موافقت با کلیات لایحه بودجه از عملکرد دولت در توجه به معیشت مردم، اصلاح ساختار و واقعی بستن بودجه و کاهش وابستگی به فروش نفت دفاع کردند و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ هم اعلام کرده بود که دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع را واقعی‌تر دیده است.

نمایندگان مجلس یازدهم، کلیات آخرین بودجه ارسالی به این مجلس را در حالی به بهانه عدم تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رد کردند که اولاً طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت در گام نخست فقط منابع و سقف بودجه را به مجلس ارائه کرده و ثانیاً به گفته رئیس کمیسیون تلفیق و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت ۵۰ همت به این امر اختصاص داده است.

بهای رد کلیات لایحه بودجه در آستانه انتخابات مجلس این است که در آستانه انتخابات، نمایندگان فرصت کافی برای بررسی لایحه بودجه ندارد؛ تا جایی که برخی معتقدند امکان دارد لایحه بودجه به‌صورت سه‌دوازدهم به تصویب برسد.

حاجی‌بابایی: نگرانی درباره بازنشستگان موجب رد لایحه بودجه شد

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: این لایحه، دولت منابع را واقعی‌تر دیده است تا میزان نقدینگی کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت در این لایحه به موضوع اشتغال و همچنین ساماندهی کالابرگ توجه لازم را داشته است، افزود: البته ضعف‌هایی برای تطابق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با برنامه هفتم توسعه وجود دارد که امکان اصلاح آن فراهم است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تراز عملیاتی بودجه را به‌ درستی تدوین کرده است تا در سال آینده مشکلی از این حیث ایجاد نشود، تصریح کرد: برخی نگرانی‌ها در حوزه بازنشستگان یا مالیات‌ها باعث شد که نمایندگان در جلسه علنی امروز، کلیات لایحه بودجه را رد کنند و پس از مدت یک هفته با انجام اصلاحات دوباره در صحن مجلس مطرح می‌شود.

حاجی‌بابایی درباره تمهیداتی که دولت در حوزه مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی کرده نیز عنوان کرد:‌ تأکید دولت در لایحه عدم افزایش مالیات‌های مردم، صنوف و تولیدکنندگان بوده و به‌دنبال این است که از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند که این موضوع شائبه‌هایی را در بین نمایندگان و مردم در خصوص ایجاد مؤدیان جدید مالیاتی ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مطابق با برنامه هفتم توسعه است، اظهار کرد: در نشستی که روز گذشته با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کارشناسان مربوطه برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که در صورت محقق شدن این ۴۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان چه میزان منابع لازم است که در نهایت به عدد ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیدیم.

حاجی‌بابایی درباره رشد ۸ درصدی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: این رشد ۸ درصدی یک نماد است و منظور این نیست که در بودجه به این میزان رشد برسیم، بلکه لازم است در برنامه توسعه هفتم این موضوع محقق شود؛ چرا که ۲.۸ درصد رشد باید از طریق بهره‌وری به نتیجه برسد.

راستینه: برداشت اشتباه نمایندگان از آیین‌نامه بررسی بودجه، موجب رد کلیات شد

احمد راستینه از دیگر نمایندگان موافق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به رد کلیات لایحه دولت در مجلس گفت: تصور اشتباه مخالفان از نحوه بررسی بودجه در مجلس علت رأی منفی به کلیات لایحه بودجه در جلسه امروز بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را طبق قانون اصلاح ساختار بودجه در دو مرحله به مجلس ارائه داده و امروز درباره بخش اول لایحه که مربوط به حوزه درآمدی‌ست در مجلس رأی‌گیری کردیم و بخش هزینه‌ها، پس از تصویب بخش اول و تعیین سقف درآمدی بودجه به مجلس ارائه خواهد شد.

دولت شرط مجلس برای تصویب کلیات لایحه بودجه را پذیرفته بود

وی افزود: مخالفان کلیات لایحه بودجه با تصوری که از نحوه رسیدگی به بودجه طبق روال قبلی یعنی بررسی همزمان درآمدها و هزینه‌های بودجه داشتند به بیان مخالفت با کلیات آن پرداختند و در نهایت این مخالفت‌ها منجر به عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس شد.

راستینه خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که توسط مخالفان کلیات لایحه بودجه مطرح می‌شد، بحث تخصیص اعتبار به اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که باید در این‌ باره بگویم رأی مثبت ما به کلیات لایحه بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق مشروط به اجرای همین مسأله بود که نماینده دولت هم گفت برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۵۰ همت اعتبار تخصیص خواهد یافت و در واقع به دغدغه‌ها در این بخش پاسخ داده شده است.

انتخابات پیش روست؛ زمان مجلس برای بررسی بودجه محدود شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: رد کلیات لایحه بودجه تبعاتی را به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به محدودتر شدن زمان برای رسیدگی به بودجه در مجلس اشاره کرد. محدود شدن زمان بررسی بودجه کار را به سمت تصویب بودجه چند دوازدهم هدایت خواهد کرد و تصویب بودجه چند دوازدهم بر اساس قانون بودجه سال قبل به این معناست که در یک فصل از سال روند توسعه و پیشرفت کشور متوقف و مانع بر سر راه آن ایجاد شود.

بودجه به‌دلیل ضیق وقت با دقت کمتری تصویب می‌شود

راستینه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ما انتخابات مجلس دوازدهم را نیز در پیش داریم و همین مسأله زمان رسیدگی به بودجه را محدودتر خواهد کرد و باعث خواهد شد تا کار بررسی و تصویب بودجه با دقت کمتری انجام شود و ما در نتیجه شاهد بروز اشتباهات در روند کار تصویب بودجه خواهیم بود.

مجلس با رد لایحه بودجه، دولت را به‌ سمت درآمدهای غیرواقعی هدایت می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: دولت تلاش کرده تا منابع واقعی و قابل تحقق برای بودجه در نظر بگیرد و مخالفت با کلیات لایحه بودجه، دولت را برای افزایش سقف اعتبارات به سمت افزایش منابع درآمدی با تعیین درآمدهای غیر واقعی هدایت خواهد کرد که نتیجه آن افزایش کسری بودجه خواهد بود.

انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از رد کلیات لایحه بودجه

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس گفت: این مسأله محدودیت زمانی ما را برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش می‌دهد. طبق آیین‌نامه جدید، مجلس برای بررسی لایحه بودجه با محدودیت زمانی مواجه بود و رد کلیات بودجه در مجلس و عودت آن به دولت، محدودیت زمانی مجلس برای بررسی این لایحه را افزایش داد. علاوه بر این، ما امسال انتخابات مجلس دوازدهم را هم در پیش داریم و خود این مسأله باعث کمتر شدن زمان ما برای بررسی لایحه بودجه شده و در واقع رد کلیات بودجه محدودیت زمانی مجلس را برای بررسی لایحه بودجه افزایش می‌دهد.

اکنون با توجه به تصمیم امروز نمایندگان در رد کلیات بودجه ۱۴۰۳ و نزدیکی به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و شرایط حساس کشور از نظر اقتصادی باید ببینیم که مجلس می‌تواند تا پایان وقت قانونی خود بررسی لایحه بودجه را به سرانجام برساند.

ضمن آنکه باید توجه داشت با عنایت به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در ماده ۱۸۲، بودجه در دو مرحله بررسی می‌شود که در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه، دولت موظف است مجدداً ظرف ۷ روز ماده واحده را با اصلاحات به مجلس ارائه کند. در این صورت کمیسیون تلفیق ۲ روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگی به کلیات را به مجلس گزارش کند. در صورتی که کلیات ماده واحده به تصویب مجلس برسد، لایحه بودجه به کمیسیون‌های مربوط ارجاع می‌شود؛ این درحالی‌ست که با توجه به برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفند ماه سال جاری زمان برای بررسی بودجه ۱۴۰۳ محدود است و نمایندگان بیشتر تمایل به حضور در حوزه‌های انتخابیه‌شان دارند و حتی در جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم هم به دلیل عدم حضور نمایندگان و نداشتن عدد در چندین نوبت جلسه علنی برگزار نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha