۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85314611
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسیر طولانی شیر رایگان تا مدارس لرستان

۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبر: 85314611
مسیر طولانی شیر رایگان تا مدارس لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - توزیع رایگان شیر مدارس طرحی تغذیه ای و تکاملی برای رشد دانش آموزان است که کامل‌ترین ماده‌ غذایی را روانه مدارس می کند و دغدغه به جای والدین را جهت تغذیه سالم دانش آموزان در مدارس مرتفع می کند ، اما باوجود از سرگیری این طرح در سال تحصیلی جاری تاکنون طعم این خوشمزه پرخاصیت به دانش آموزان لرستان چشانده نشده است.

به گزارش ایرنا، شیر مدارس یکی از طرح های مفید و مورد استقبال آموزش و پرورش است که باعث سلامت و رشد جسمی و فکری دانش آموزان شده و در ارتقای یادگیری دانش آموزان نیز موثر است که متاسفانه طی سال های گذشته اجرای این طرح متوقف و مزه شیر مدارس توسط دانش آموزان به فراموشی سپرده شد.

طرح توزیع شیر در مدارس با زیرپوشش قرار دادن حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز سال ۷۹ آغاز شد و براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد، اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته و در نهایت سال ۹۶ به بهانه کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد.

امسال پس از ۶ سال وقفه، به دستور رئیس جمهور توزیع شیر در میان دانش‌آموزان از سر گرفته شد و ۱۳ آبان‌ ماه مصوبه آن به دستگاه‌هایی که در اجرای آن نقش داشتند، ابلاغ شد، توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی که در آغاز سال تحصیلی جدید از سوی رییس جمهور وعده آن داده شده و در هفته های گذشته در اغلب استان‌ها نیز آغاز شده است.

پس از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌ و پرورش ۲۹ شهریور در جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران از اجرای این مصوبه در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: امسال ٢ بار در هفته برای همه مدارس مقطع ابتدایی سراسر کشور شیر توزیع می‌شود.

بنا به‌گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد دانش‌آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جدید، ۹ میلیون نفر است و تخصیص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه برای این مصوبه، توزیع شیر در دبستان‌ها را به ٢ وعده در هفته محدود می‌کند.

کارشناسان معتقدند مصرف روزانه شیر به عنوان منبعی غنی از کلسیم برای رشد و استحکام استخوان بندی دانش آموزان به عنوان بخش پویا و سرنوشت ساز جامعه بسیار ضروری است و از سوی دیگر با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به استانداردهای جهانی، اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس ضرورتی انکار ناپذیر و ضروری به نظر می رسد.

استمرار در اجرای این طرح علاوه بر ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان در سنین رشد موجب می شود اهمیت مصرف شیر در تمامی سال های تحصیل به دانش آموزان گوشزد و به مرور در فرهنگ غذایی آنان نهادینه شود، آشنایی با ارزش غذایی شیر، تامین بخشی از نیازهای غذایی و ارتقای سطح سلامت تغذیه ای دانش آموزان امروز که در حقیقت سلامت جامعه آینده است از مهمترین اهداف اجرای طرح توزیع شیر رایگان در مدارس است.

کارشناسان تغذیه و مسئولان حوزه آموزش و سلامت معتقدند شیر می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان را تامین و اصرار دارند فرهنگ سازی مصرف شیر در بین دانش‌آموزان انجام شود؛ کارشناسان بر این باورند طرح توزیع رایگان شیر در مدارس می‌تواند از پوکی استخوان و کاهش متوسط قد دانش‌آموزان، پوسیدگی دندان، کاهش حافظه و کاهش ابتلا به سرطان جلوگیری و سبب تقویت پوست و مو، افزایش حجم ماهیچه و کاهش استرس شود.

شیر، کامل‌ترین و قدیمی‌ترین غذای شناخته شده بشر است که با برخورداری از ترکیبات مهمی مانند پروتئین، کلسیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، حجم زیادی از نارسایی‌های ناشی از سوءتغذیه را جبران می‌کند، استفاده از شیر به ویژه برای دانش‌آموزان، تندرستی، تقویت قدرت یادگیری، تفکر و خلاقیت بیشتر را به ارمغان خواهد آورد، از ناخن‌ها تا پوست و موی سر همه درگیر و تأثیرپذیر از مصرف شیر و خواص آن هستند، هر لیوان شیر معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر حدود ۳۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۳۰ درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

شیر در ارتقای شاخص‌های سلامتی و ایمنی بدن، طول عمر همراه با سلامتی و کارآمدی، افزایش بهره هوشی، سلامت دندان‌ها و استحکام استخوان‌ها و کاهش شیوع بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی نقشی انکارناپذیر دارد و مطابق هدف‌گذاری وزارت بهداشت؛ میزان مصرف لبنیات در کشور از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ باید حداقل به میزان ۲۵ درصد افزایش یابد.

براین اساس توزیع شیر در مدارس یکی از راه‌هایی است که کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند در دراز مدت شاخص‌های سلامت و یادگیری را در میان دانش‌آموزان بهبود می‌بخشد؛ با این رویکرد توزیع شیر رایگان در مدارس از ابتدای سال تحصیلی جاری در دستور کار قرار گرفته و تلاش می شود مشکلات و موانع در سطح استان ها برطرف و شیر رایگاه راهی مدارس شود که تاکنون مدارس لرستان از اجرای کامل این طرح محروم مانده اند.

شیر در میان همه مواد غذایی یک ماده کامل و حاوی تمام مواد مغذی است

یک متخصص تغذیه کودکان و نوجوانان در گفت و گو با ایرنا گفت: این ماده غذایی کامل، برای دوران رشد کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا دانش‌آموزان در دوران رشد جسمی و ذهنی هستند و مصرف شیر در این سنین برای آنها بسیار مفید است.

راضیه موحدی افزود: سال‌های گذشته طرح پژوهشی درباره تأثیر شیر در رشد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان انجام شد که براساس آن، توزیع شیر رایگان در مدارس صورت گرفت؛ براساس نتایج این مطالعه، مشخص شد رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان پس از نوشیدن شیر نسبت به قبل از آن بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه نوشیدن شیر در دوران بلوغ برای دانش‌آموزان ضروری است، ادامه داد: شیر یک ماده غذایی مفید برای دانش‌آموزان است که پیشنهاد می‌شود در میان وعده‌ها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و باید از سلامت جسمانی و ذهنی کامل برخوردار باشند و اگر بنای سلامت جامعه را بخواهیم مورد توجه قرار دهیم، باید به تغذیه دانش‌آموزان اهمیت دهیم.

وی درباره تأثیر توزیع شیر رایگان در مدارس و فرهنگ‌سازی برای رسیدگی به سلامت در میان دانش‌آموزان عنوان کرد: دانش‌آموزان از نظر آموزش‌پذیری بسیار گروه خوبی هستند به وِیژه از سنین دبستان کودک سعی می‌کند از دوستان و معلمان بیش از خانواده پذیرش داشته باشد و حتی در دوران بلوغ یافته‌های قبلی را کنار می‌گذارند و بیشتر به یافته‌های فرهنگی و آموزشی جدید مرتبط با دوستان و معلمان توجه می‌کند.

موحدی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مصرف کلسیم در رشد قدی مطلوب در نوجوانان، توصیه می‌شود دانش‌آموزان روزانه دست کم سه واحد از شیر یا جایگزین‌های آن، مصرف کنند، زیرا مصرف شیر به عنوان یک میان وعده سالم در مدرسه، می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد عادت غذایی صحیح در محصلان داشته باشد.

این متخصص تغذیه کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هم‌اکنون سرانه مصرف شیر در کشور ۷۸ کیلوگرم اما میانگین مصرف جهانی آن ۱۱۶ کیلوگرم است و در ایران ۳۵ کیلوگرم کمتر از سرانه جهانی شیر مصرف می‌شود، تاکید کرد: اهمیت مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در تغذیه این گروه سنی تا اندازه‌ای است که آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر (هر سال از مردادماه) از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، روز جهانی شیر مدرسه با هدف اصلی آن یعنی تغذیه کودکان و نوجوانان با شیر به عنوان کامل‌ترین غذا که تمامی نیازهای تغذیه‌ای یک فرد را تأمین می‌کند نام‌گذاری شده است، تا دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هم این کمبود مهم تغذیه‌ای را جبران کنند.

مسیر طولانی شیر رایگان تا مدارس لرستان

۱۸۶ هزار دانش آموز لرستانی از شیر رایگان مدارس بهره مند می شوند

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در مراسم آغاز توزیع شیر رایگان در مدارس استان که در مدرسه مهدی قاضی خرم آباد گفت: شیر رایگان از هفته آینده بین ۱۸۶ هزار دانش آموز دبستانی استان توزیع می شود.

رضا عزتی با بیان اینکه هر هفته ۲ نوبت شیر پاکتی در بین ۱۸۶ هزار دانش آموز دوره اول و دوم ابتدایی استان توزیع می‌شود، افزود: تا پایان اردیبهشت ماه در قالب ۵۰ مرحله و با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال این کار انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح مفید و ضروری توزیع رایگان شیر در مدارس پس از ۶ سال وقفه با هدف تقویت سلامت جسمی و ذهنی دانش آموزان سال تحصیلی جدید در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه این طرح تا ۷۵ مرحله توزیع شیر در سال تحصیلی جاری بین دانش آموزان اجرا خواهد شد، تاکید کرد: در این راستا شیر پاکتی ۲۰۰ سی سی بصورت رایگان در اختیار ۱۸۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی استان قرار می گیرد که با هماهنگی های انجام شده با شرکت پگاه لرستان، این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

عزتی عنوان کرد: لیست مدارس ابتدایی و تعداد دانش آموزان احصا و مشخص شده است و از هفته آینده هر هفته ۲ نوبت شیرپاکتی ۲.۵ درصد در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

مسیر طولانی شیر رایگان تا مدارس لرستان

توزیع شیر رایگان در ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه ابتدایی لرستان

رییس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش لرستان گفت: قرارداد توزیع شیر رایگان با تمام ظرفیت مورد نیاز آموزش و پرورش استان با شرکت شیر پگاه منعقد شده است و تمام دانش آموزان مدارس ابتدایی دولتی دوره اول و دوم از این طرح بهره مند خواهند شد.

اسفندیار گنجی با بیان اینکه از زمان انعقاد قرارداد تا توزیع شیر در سطح مدارس ۲ هفته تا ۲۰ روز تا رسیدن شیر به مدارس استان طول خواهد کشید، اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده طی هفته جاری توزیع شیر در مدارس استان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: جشن نمادین توزیع شیر مدارس در مدرسه مهدی قاضی خرم آباد برگزار و بزودی نیز شیر رایگان در تمامی مدارس ابتدای دولتی استان توزیع خواهد شد.

رییس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: مناقصه وسایل نقلیه توزیع شیر مدارس انجام و به محض تاییدیه واحد بهداشت و سلامت شیر مدارس توزیع می شود.

گنجی یادآور شد: براساس توافقات انجام شده از نیمه دوم آبان ماه قرارداد منعقد شده است و طبق دستورالعمل هفته ای ۲ نوبت توزیع شیر مدارس در تمام مناطق شهری و روستایی استان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای جبران مقداری از شیر که از آغاز سال تحصیلی در مدارس توزیع شده با افزایش روزهای توزیع شیر از ٢ روز به سه روز در برخی هفته‌ها سهمیه این مدارس کاملا داده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha